Analisa Pengembangan Klaster Industri Batik Di Madura

Titov Chuk's Mayvani, Sutikno Sutikno, Henny Oktavianti

Abstract


Madura is the tenth largest creative economy in East Java Province, especially in the batik creative industry. The fesyen (batik) industry is one of the largest sectors contributing to the regional economy of East Java Province. Therefore, the aim of this research is to analyze and identify subsector groups of the batik industry based on indicators from cluster theory so that it is hoped that further development strategies can be formed regarding batik industry clusters in Madura. The results of this research show that the batik industry in Madura is classified into active clusters and dynamic clusters. Strategies that can be developed to increase the classification of industries included in active clusters to become dynamic clusters are: obtained from the results of SWOT calculations, namely 1) Mapping local resource potential; 2) Development of economic/industrial specialization; 3) Adoption and mastery of renewable technological developments in production activities and increasing business collaboration networks; 4) Expanding access to information exchange.

Keywords


Industry, Cluster, Creative Economics

Full Text:

PDF

References


Abdi, Y., Batubara, B. A., & Iskandar. (2023). Analisis Peran Ekonomi Kreatif Pengrajin Purun dalam Meningkatkan Pendapatan Masyarakat Desa Mekar. Al-Istimrar: Jurnal Ekonomi Syaria, 2(1), 1–13.

Astriyani, R. (2024). Pengaruh Lokasi, Modal dan Kemampuan Usaha terhadap Keberhasilan Usaha. Jurnal Kewirausahaan Dan Multi Talenta (JKMT), 2(2), 59–69.

Choirunnisa, R., & Mudakir, B. (2012). Analisis Pola Klaster Dan Orientasi Pasar Studi Kasus Sentra Industri Kerajinan Logam Desa Tumang Kecamatan Cepogo Kabupaten Boyolali. Diponegoro Journal of Economics, 1(1), 1–9.

Djatmiko. (2021). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif dengan Metode Triple Helix. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis.

Eminawati, N. S., Kusumastuti, & Soedwiwahjono. (2020). Faktor-Faktor Spasial Yang Mempengaruhi Perkembangan Klaster Industri (Studi Kasus: Industri Gitar Di Desa Mancasan, Desa Ngrombo Dan Desa Pondok, Kabupaten Sukoharjo). Region : Jurnal Pembangunan Wilayah Dan Perencanaan Partisipatif, 15(2), 139. doi:10.20961/region.v15i2.25300

Ferdj, Y., & Djeflat, A. (2024). Territory Emergence , Clusters And Innovation In Algeria : Exploratory Study Through The Case Of Agri-Food Cluster In Blida. February. doi:10.13140/RG.2.2.13542.19524

Ferdyansyah, D., & Santoso, E. B. (2013). Pola Spasial Kegiatan Industri Unggulan di Propinsi Jawa Timur (Studi Kasus: Subsektor Industri Tekstil, Barang Kulit, dan Alas Kaki). Jurnal Teknik Pomits, 2(1).

Fitriana, A. N. (2014). Pengembangan Industri Kreatif Di Kota Batu (Studi Tentang Industri Kreatif Sektor Kerajinan Di Kota Batu). Jurnal Administrasi Publik Mahasiswa Universitas Brawijaya, 2(2), 281–286.

Herman, B., & Nohong, M. (2022). Pengaruh Jaringan Usaha, Inovasi Produk, dan Persaingan Usaha Terhadap Perkembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). JBMI (Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Informatika), 19(1), 1–19. doi:10.26487/jbmi.v19i1.18575

Hotelling, H. (1933). Analysis of a complex statistical variables into principal components 8. Determination of principal components for individuals. Journal of Educational Psychology, 24, 498–520.

Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian. (2022). Pemerintah Dorong Optimalisasi Pertumbuhan Industri Kreatif Indonesia. www.ekon.go.id.

Kementrian Pariwisata dan Ekonomi kreatif. (2020). Statistik Ekonomi Kreatif 2020. In Pusat Data dan Sistem Informasi Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif / Badan Pariwisata dan Ekonomi Kreatif. www.kemenparekraf.go.id

Kerlinger, F. N., & Lee, H. B. (2000). Foundations of behavioral research. In Harcourt College Publishers (4th ed). Harcourt College Publishers.

Landiyanto, E. A. (2005). Konsentrasi Spasial Industri Manufaktur: Tinjauan Empiris Di Kota Surabaya. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan Indonesia, 5(2), 75–90.

Lestari, C., Lubis, N., & Widayanto, W. (2015). Pengaruh Jaringan Usaha, Inovasi Produk Dan Persaingan Usaha Terhadap Perkembangan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Studi Pada IKM Makanan Di Kecamatan Kuningan). E-Jurnal Undip, 16(1). h

Pambudi, A. R., & Rahardjo, B. (2021). Peningkatan Pendapatan Masyarakat Melalui Ekonomi Kreatif dan Kewirausahaan Sosial. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(5), 925–932.

Papilo, P., & Bantacut, T. (2016). Klaster Industri Berbasis Kelapa Sawit. Industry Journals, 11(2), 87–96.

Pearson, K. (1901). LIII. On lines and planes of closest fit to systems of points in space . The London, Edinburgh, and Dublin Philosophical Magazine and Journal of Science, 2(11), 559–572. doi:10.1080/14786440109462720

Prasetyo, R. B. (2010). Dampak Pembangunan Infrastruktur Dan Aglomerasi Industri Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Regional Di Indonesia. Institut Pertanian Bogor.

Pratiwi, A., Januarti, D., Sunarti, D., Nafiah, D. H., & Mustofa. (2023). Pengaruh Perkembangan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Terhadap Pendapatan Nasional Di Indonesia Pada Tahun 2010-2013. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(15), 36–44. doi:10.5281/zenodo.8199198

Riski, M. F. (2023). Produktivitas tenaga kerja pada pekerjaan rangka atap baja ringan daerah surabaya. Jurnal Inter Tech, 1(1), 33–42.

Santoso, S. (2017). Statistik Multivariat dengan SPSS. PT Elex Media Komputindo.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Todaro, M. P., & Smith, S. C. (2003). Economic development: The Addison-Wesley series in economics.

Tri Dyah Prastiti, Yunianto Nugroho, Dwi Sambada, Suparti, & Barokah Widuroyekti. (2023). Pembentukan Pusat Kreatif Desa Melalui Pemberdayaan Pemuda Dalam Mengembangkan Keterampilan Pemasaran Digital Produk Umkm Di Desa Gembongan, Kecamatan Gedeg, Kabupaten Mojokerto. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Terbuka, 2(1), 283–291. doi:10.33830/prosidingsenmaster.v2i1.727

Vera Maria, Linda Nurkhalida, & S. Ulfa. AB. AL. (2024). Analisis Faktor-Faktor Yang Dapat Mempengaruhi Inovasi Umkm Dalam Meningkatkan Daya Saing Produk Lokal. MASMAN : Master Manajemen, 2(2), 01–07. doi: 10.59603/masman.v2i2.378




DOI: https://doi.org/10.30596/ekonomikawan.v24i2.21718

View My Stats