Pengaruh Promosi Cashback pada OVO dan Go-Pay Terhadap Perilaku Konsumen Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Padjadjaran

Risya Nurrohyani, Estro Dariatno Sihaloho

Abstract


In recent years, users of financial technology (fintech) have increased significantly in Indonesia due to the use of applications that are easy and fast. The most widely used financial technology (fintech) in Indonesia is OVO and Go-Pay. OVO and Go-Pay are non-cash transaction applications. The ease of use and promotions by OVO and Go-Pay are attractive for consumers. One of the promotions that are often done is cashback. Cashback is a refund from product purchases or service payments using OVO and Go-Pay. This study aims to analyze the effect of OVO and Go-Pay cashback on students consumption behavior of Faculty of Economics and Business in Padjadjaran University. The independent variables used are income (X_1), total using of OVO and Go-Pay (X_2), and cashback (X_3). This study used a sample of 83 students from the Faculty of Economics and Business, Padjadjaran University. The results of this study indicate income and use of OVO and Go-Pay have a positive and significant effect on student spending, while the cashback has a negative and significant effect on student spending.


Keywords


Financial technology, OVO, Go-Pay, Cashback

Full Text:

PDF

References


Aditya, D. (2013). Data dan Metode Pengumpulan Data Penelitian.

Adriany, V. (2018). Pengaruh Ekuitas Merek, Kualitas Pelayanan dan Bauran Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Ulang Jasa Go-Jek Melalui Kepuasan Pelanggan. 6(1), 6382.

Alfarizi, R. A., Rachma, N., & Hufron, M. (n.d.). Pengaruh Promosi Penjualan dan Atmosfer Toko Terhadap Pembelian Impulsif dengan Emosi Positif Sebagai Variabel Intervening pada Konsumen Superindo Tlogomas Malang. Riset ManajemenPRODI MANAJEMEN, 7587.

Ansori, M. (2019). Perkembangan dan Dampak Financial Technology (FinTech) Terhadap Industri Keuangan Syariah di Jawa Tengah. Studi Keislaman, 5(1), 3145.

Astuti, R. P. F. (2016). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua, Literasi Ekonomi dan Life Style Terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi IKIP PGRI Bojonegoro. Edutama, 3(2), 4958.

Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness , Perceived Ease of Use , and User Acceptance of Information Technology. STOR, 13(3), 319340. https://doi.org/10.2307/249008

Dianti, S. (2017). Pengaruh Harga, Pelayanan dan Promosi terhadap Keputusan Jasa Angkutan Gojek pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Fitra, R. R. (n.d.). Pengaruh Perceived Usefulness , Perceived Ease of Use , M-Payment Experience dan Perceived Enjoyment Terhadap Penerimaan Penggunaan Teknologi Pembayaran OVO pada Grab Dengan Metode Tam ( Studi pada pengguna aplikasi GRAB di Yogyakarta ).

Gujarati, D. N. (2003). Basic Economterics.

Hanifah, N. (2016). Perbedaan Hasil Belajar Materi Elastisitas Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Student Archievment Division (Stad) Siswa Kelas X Sma Negeri 5 Banda Aceh. 6773.

Hasanah, N. N. (2008). Pengujian Heteroskedastisitas pada Regresi Non Linear dengan Menggunakan Uji Glejser. 153164.

Indrianawati, E., & Soesatyo, Y. (2015). Pengaruh Tingkat Pendapatan dan Pengetahuan Ekonomi Terhadap Tingkat Konsumsi Mahasiswa Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya. Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 3(1), 214226.

Irawati, D. (2018). Fintech dan Perubahan Struktur Industri Keuangan di Indonesia. 14(2), 6977.

Khairunissa, K., Suharyono, & Yulianto, E. (2017). Pengaruh Bauran Promosi Keputusan Pembelian dan Kepuasan Pelanggan. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 46(2), 3745.

Lisma, N., & Haryono, A. (2016). Analisis Perilaku Konsumsi Mahasiswa Ditinjau Dari Motif Bertransaksi ( Studi Kasus pada Mahasiswi S1 Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang Angkatan Tahun 2012 ). 9, 4150.

Maghfira. (2018). Faktor Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Sistem Pembayaran Go-Pay (Studi Kasus : Mahasiswa di Yogyakarta).

Mankiw, N. G. (2009). Macroeconomics. In Worth Publishers.

Muiz, M., Rachma, N., & Slamet, A. R. (n.d.). Pengaruh Sales Promotion dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Pembelian Ulang di Mediasi Variabel Kepuasan Konsumen. Prodi Manajemen, 5062.

Muzdalifa, I., Rahma, I. A., & Novalia, B. G. (2018). Peran Fintech dalam Meningkatkan Keuangan Inklusif pada UMKM di Indonesia. Masharif Al-Syariah, 3(1).

Nasution, P. R. (2014). Teknik Sampling. 17.

Rahma, T. I. F. (2018). Persepsi Masyarakat Kota Medan Terhadap Penggunaan Financial Technology. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Syariah, 3(1), 184203. Retrieved from http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/tawassuth/article/view/1704

Sari, Y. S. (n.d.). Dampak Technology Fit Dengan Menggunakan Mobile Money Terhadap Kepuasan Pelanggan (Brand OVO).

Suharyati, & Sofyan, P. (2018). Edukasi fintech bagi masyarakat desa bojong sempu bogor. 1(2), 110.

Wulan, V. R. (2017). Financial technology (fintech) a new transaction in future. Journal Electrical Engineering and Computer Sciences, 2(1), 177182.




DOI: https://doi.org/10.30596/ekonomikawan.v20i1.3764