Pengaruh Ekonomi Digital Terhadap Pendapatan Industri Mikro dan Kecil di Indonesia

Sodik Dwi Purnomo, Bagus Adhitya, Zumaeroh Zumaeroh

Abstract


This study aims to analyze the effect of digital economy, training, and partnerships on the income of micro and small industry in Indonesia. This study uses panel data from 34 provinces in Indonesia in 2017-2018. The data analysis technique used multiple linear regression with panel data approach. The results showed that the digital economy, training and partnerships have a significant positive effect on the micro and small industry in Indonesia. These findings imply 1) the need for socialization about the use of the digital economy in small and micro industry, 2) small and micro industry need to increase partnerships, and 3) the need for a training program from the government to improve the quality of products of small and micro industry in Indonesia.


Keywords


Micro and Small Industry, Digital Economy, Training, Partnership

Full Text:

PDF

References


Amalia, Y. (2019). Apakah Indonesia Sudah Memasuki Era Revolusi Industri 4.0? Retrieved Maret 12, 2020. www.kompasiana.com.

Badan Pusat Statistik. (2019). Profil Industri Mikro dan Kecil. Jakarta: BPS-RI.

Badan Pusat Statistik. (2018). Profil Industri Mikro dan Kecil 2018. Jakarta: BPS RI.

Bahrini , R., & Qaffas, A. A. (2019). Impact of Information and Communication Technology on Economic Growth: Evidence from Develo ping Countries. Economies, 7(1):1-13. Doi: https://doi.org/10.3390/economies7010021.

Christoper, R., Chodijah, R., & Yunisvita, Y. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi pendapatan pekerja wanita sebagai ibu rumah tangga. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 15(1): 35-52. Doi: https://doi.org/10.29259/jep.v15i1.8820.

Dewi, A. I. K. (2017). Pengaruh Pelatihan Usaha Mikro dan Kecil terhadap Pendapatan (Studi Kasus pada Koperasi Wanita Flamboyan Malang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 5(2):1-12.

Dianawanti, V. (2019). Sri Mulyani Ungkap Pembangunan Infrastruktur dan Kualitas SDM yang Belum Merata di Indonesia.

Gujarati, D, N & Porter, D, C. (2015). Dasar-Dasar Ekonometrika. Jakarta : Salemba Empat.

Halik, F. R. A., Rifin, A., & Jahroh, S. (2020). Pengaruh Kemitraan terhadap Kinerja Usaha Mikro dan Kecil Tahu di Indonesia. Jurnal Agribisnis Indonesia (Journal of Indonesian Agribusiness), 8(2): 164-174. Doi: https://doi.org/10.29244/jai.2020.8.2.164-174

Harini, S. (2014). Pengaruh Pelatihan Entrepreneurship dan Manajemen Usaha terhadap Pendapatan Usaha Mikro Makanan dan Minuman. Jurnal Entrepreneur dan Entrepreneurship, 3(1, 2): 73-80. Doi: https://doi.org/10.37715/jee.v3i1,2.164.

Harini, S., Pertiwi, S. R., & Rochman, N. (2015). Peningkatan Kualitas SDM Melalui Pelatihan dan Pengaruhnya Terhadap Peningkatan Pendapatan. Qardhul Hasan Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1): 49-65.

Haryanto, A. T. (2019). Pengguna Internet Indonesia Didominasi Mile nial. https://m.detik.com.

Helmalia, H., & Afrinawati, A. (2018). Pengaruh E-Commerce Terhadap Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Kota Padang. JEBI (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 3(2): 237-246. http://dx.doi.org/10.15548/jebi.v3i2.182.

Imran, I. (2013). Pengaruh Pelatihan dan MotivasiKerja terhadap Kinerja Karyawan Pesan-tren Terpadu Serambi Mekah. Jurnal Ekonomi STIE Haji Agus Salim Bukit Tinggi, 14(2): 6071. Doi; https://doi.org/10.47896/je.v14i2.235.

Kartasapoetra, G. (2000). Pembentukan Perusahaan Industri. Jakarta : Grafindo Persada.

Kemenperin. (2018). Making Indonesia 4.0: Strategi RI Masuki Revolusi Industri Ke-4. Retrieved April 30, 2020, from https://www.kemenperin.go.id.

Lidwina, A. (2019). Infografik: Indonesia Pasar Terbesar E-Commerce di Asia Tenggara. from Katadata.co.id.

Madur, J. (2001). Pengantar Bisnis, Edisi Pertama, Jakarta : Salemba Empat.

Mujiyana, M., Sularto., & Mukhyi, M, A. (2012). Pengaruh Penerapan Periklanan Di Internet Dan Pemasa ran Melalui E-mail Produk UMKM Di Wilayah Depok. Jurnal Teknik Industri, 161-168. Doi: https://doi.org/10.12777/jati.7.3.161-168

Negara, D. A. P., & Monika, A. K. (2019). Analisis Pengaruh Internet terhadap Pendapatan Industri Mikro dan Kecil di Indonesia. In Seminar Nasional Official Statistics, 1: 670-679. Doi: https://doi.org/10.34123/semnasoffstat.v2019i1.227.

Pearce, J. A., & Robinson, R. B. (2013). Strategic Management : Formulation, Implementation, and Control Manajemen Strategis (12th ed). Jakarta : Salemba Empat.

Perdani, M. D, K., Widyawan, W., & Santoso, P. I. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempenga ruhi Pertumbuhan Startup Di Yogyakarta. Seminar Nasional Teknologi Infor masi dan Komunikasi 2018 (SENTIKA 2018) , 337-349.

Rahayu, N. (2019). Warta Ekonomi. Warta Ekonomi .co.id.

Rivera, F.O. 2013. Pengaruh Pelatihan danMotivasi Kerja terhadap Kinerja Karya-wan pada PT Bumi Resources Mineral Tbk. Jurnal Ilmiah Universitas Bakrie, (1)2.




DOI: https://doi.org/10.30596/ekonomikawan.v21i1.6248