Perilaku Konsumen Gen Y dan Gen Z Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian : Studi Komparatif Japanese Food dan American Food

Eri Yanti Nasution, Efry Kurnia

Abstract


This study aims to examine differences in consumer behavior of generation Y and generation Z in food purchasing decisions of Japanesse food and American food. Sampling using a stratified random sampling method of 100 consumers of Japanesse food and American food in the city of Medan. The data collection method was by distributing online questionnaires to 50 Y generation respondents and 50 generation Z questionnaires. Data analysis methods in this study were T test and factor analysis test. The results of the beza T test explain that there are differences in behavior between generation Y and generation Z in decision making. The factors that influence these differences are personal and social factors that are generated based on the factor analysis test.


Keywords


behavior, decisions, Y generation , Z generation

Full Text:

PDF

References


Adiba, E.M., Wulandari,D.A (2018). Pengaruh Halal Knowledge, Islamic Religiosity, Dan Attitude Terhadap Behavior Konsumen Muslim Generasi Y Pengguna Kosmetik Halal Di Surabaya. Jurnal Inovesi Dan Bisnis Dan Manajemen Indonesia, Vol 1 Hal 357-369.

Ali, H & Purwadi,L (2016). Indonesia 2020 : The Urban Middle class Millenials.

Asrianto, B. (2013). Green Marketing Dan Corporate Social Responsibility Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Melalui Minat Membeli Produk Organik Di Freshmart Kota Manado, Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis, Akuntansi, Vol.1, 21172129.

Bursch, Dan. (2014). Managing the Multigenerational Workplace. Diunduh 10 Januari 2020.

Dharma, A.W. (2013). Store Atmosphere Sebagai Stimuli Minat Beli Konsumen Generasi Y. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen.

Ferdinand, A. (2014) Metode Penelitian Manajemen (Pedoman Penelitian untuk Penelitian Skripsi, Thesis, dan Disertasi Ilmu Manajemen. Edisi kelima. Semarang : UNDIP

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS, Edisi Ketujuh. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hari Wibawanto. (2016). Generasi Z dan Pembelajaran di Pendidikan Tinggi. Simposium Nasional: Mengenal Dan Memahami Generasi Z. Haruskah Pendidikan Tinggi Berubah?,Insitut Teknologi Bandung. Hal.112.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen pemasaran .Jilid 1. Jakarta : Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing management . Pearson Education International 2012.

Kotler dan Amstrong. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran .Jilid I. Jakarta : Erlangga

Kuncoro, Mudrajad., (2009) .Metode Riset untuk Bisnis dan Ekonomi. Jakarta : Erlangga.

Nasution, A. E., & Lesmana, M. T. (2018). Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Vokasi Indonesia, 1(1), 8388.

Nofiawaty, beli yuliandi. (2014). pengaruh store atmosphere terhadap keputusan pembelian konsumen. Journal of Menegement and Bussines.

Ordun, G. (2015). Millennial (Gen Y) Consumer Behavior Their Shopping Preferences and Perceptual Maps Associated With Brand Loyalty. Canadian Social Science, 11(4), 116.

Putera, Y.S (2016). Theoritical Review : Teori Perbedaan Generasi : Among Mekarti

Ramadhan, A.F, Simanjuntak M. (2018). Perilaku Pembelian Hedonis Generasi Z : Promosi Pemasaran, Kelompok Acuan dan Konsep Diri. Jurnal Ilmiah Kel & Kons. Sep 2018, 243-354.

Schiffman, L. G., Kanuk, L. L., & Hansen, H. (2012). Consumer behaviour: A European outlook. In Consumer Behaviour: A European Outlook.

Siswanto, T., Asriyal (2019). Analisis Perbedaan Tindakan Swafoto (Selfie) dan Kepuasan Konsumen Generasi X dan Generasi Z pada restoran di Tangerang Selatan. Jurnal Liquidity. Vol.8. juli-desember 2019. 91-97.

Sutrisna. 2002. Perilaku Konsumen dan Strattegi Pemasaran. Bandung : Rosdakarya.

Uma, Sekaran.., (2006). Metodologi Research untuk Penelitian Penulisan Paper, skripsi, Thesis dan Disertasi, Jilid Tiga. Yogyakarta : Penerbit Andi.




DOI: https://doi.org/10.30596/ekonomikawan.v21i1.7104