ANALYSIS OF THE USE OF GUIDED NOTE-TAKING METHODS IN INCREASING THE RESULTS OF SKI LEARNING IN CLASS X MAS SABILAL AKHYAR KUALA BEGUMIT LANGKAT REGENCY

Rahmi Utami, Milfa Yetty

Abstract


This research aims to find out several things regarding the implementation of the guided note-taking method to improve SKI learning outcomes in class X MAS Sabilal Akhyar, the use of the guided note-taking method to improve learning outcomes and improving student learning outcomes in the SKI subject in class X MAS Sabilal Akhyar Kwala Begumit Kec. Binjai Kab. Langkat. Theoretically, this research is expected to obtain a general repertoire of knowledge, especially for writers in the fields of education related to learning methods for improving SKI learning outcomes. This study uses a qualitative research method, which is carried out by taking the steps of collecting information, data collection, classification and analysis of data, and interpretation before making conclusions and reports. It is done with the primary objective of making an accurate description of a situation. The qualitative approach uses "natural characteristics" (natural setting) as a direct, descriptive data source. In this case, the process is more important than the result. The qualitative research analysis tends to be carried out in an inductive manner, and meaning is essential in this study. The results of this study indicate that the guided note-taking method is a learning method that is effective and efficient enough to be applied to the types of SKI lessons that contain lots of explanations and explanations of each material concept explained by the teacher in class.


Full Text:

PDF

References


Adijaya, Hamida Rahmad. Penerapan Strategi Guided Note Taking Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Tarikh Di Kelas VIII SMP Muhammadiyah 1 Temon. Yogyakarta : UINSU Kalijaga. 2018.

Al-qur’an dan Terjemahan. edisi penyempurnaan, Kemenag. 2019.

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta. 1992.

Chasanah, Rif’atu. Peningkatan Hasil Belajar Pai Materi Akhlak Terpuji Melalui Metode Guided Note Taking Dan Minutes Paper Pada Siswa Kelas VII b Smp Muhammadiyah Suruh Tahun Pelajaran 2019/2020. Salatiga : IAIN. 2020.

Dimyati dan Mudjiono. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta. 2021.

Echols, John M. dan Shadily, Hassan. Kamus Inggris Indonesia An EnglishIndonesia Dictionary. Jakarta : PT. Gramedia. 2000.

Falah, Ahmad. Hadits Tarbawi. Nora Media Interprise: Kudus. 2010.

Fatimah, St. Syamsuddhuha, dan Jamilah yang berjudul “Pengaruh Model Pembelajaran Active Learning Tipe Guided Note Taking (Catatan Terbimbing) dengan Pemanfatan Lembar Kerja Peserta Didik terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X MA DDI At-Taufiq Padaelo Kabupaten Barru”. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah. 2020.

Hadi, Sutrisno. Metodologi Research. Yogyakarta: Yasbit Fakultas Psikologi Universitas Gajah Mada. 2013.

Hamalik, Oemar. Kurikulum dan Pembelajaran. Cet. 5; Jakarta: Bumi Aksara. 2015. Helmiati, Hj. Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo. 2002.

Hidayanto, Makmur. “Penerapan Strategi Pembelajaran Guided Note Taking untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV SD Negeri Tambakboyo 01”, Surakarta: FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta. 2014.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. Edisi Ketiga, cet.2. Jakarta: Balai Pustaka. 2002.

Mas, Andi Soraya. Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (Ski) Dengan Menggunakan Strategi Guided Note Taking Di Kelas Viii Mts Bojo Kajuara Kab. Bone. Sinjai: Institut Agama Islam ( IAI) Muhammadiyah. 2018.

Miles, Mathew B dan A. Michael Huberman. Analisi Data Kualitatif. Jakarta: UI Press. 1997.

Moleong, Lexy J.. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2010. Mudlofir, Ali. Desain Pembelajaran Inovatif. Cet. 1; Jakarta: Rajawali Press. 2016.

Muttaqin, Zainal. Kelebihan dan Kelemahan Guided Note Taking. Yogyakarta: Pustaka Belajar. 2009.

Purwanto. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2014. Ramayulis. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia. 2004.

Ratnasari, Dwi. Peningkatan Pemahaman Sejarah Kebudayaan Islam Dengan Menggunakan Strategi Guided Note Taking Pada Siswa Kelas III Mi Bahrul Ulum Becirongengor Sidoarjo. Surabaya : UIN Sunan Ampel. 2019.

Ridwan. Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan Dan Penelitian Pemula. Bandung, Alfabeta. 2012.

Saeful, A dan Lafendry, Ferdinal. Strategi Pendekatan Pembelajaran Dalam Konsep Pendidikan Dan Al-Qur’an. Tarbawi, Vol. 3 No. 2. 2010.

Sanjaya, Wina. Perencanaan dan desain Sistem Pembelajaran. Cet. 7; Jakarta: Prenada Media Group. 2015.

Silbermen, Melvin L. 101 Cara Pelatihan & Pembelajaran Aktif. Jakarta: Index. 2010. Simanjutak, Bungaran Antonius dan Sosrodihlmardjo, Soedjito. Metode Penelitian Sosial, Ed. Revisi. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia. 2014.

Sinar. Metode Active Learning-Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish. 2018.

Slameto. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta. 2003. Sudjana, Nana. Dasar-dasar ProsesBelajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo. 2005.

Supriyono, Agus. Cooperative Learning,Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2011.

Suwardi. Menajemen Pembelajaran. Surabaya: Stain Salatisa Press. 2007. Syah, Muhibbin. Psikologi Belajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada. 2003.

Thoha, Chabib dkk. Metodologi Pengajaran Agama. Semarang: Pustaka Pelajar. 1999. Tohirin. Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Cet. 4; Jakarta : Rajawali Press. 2011.

Trinova, Zulvia, dkk. Penerapan Strategi Terbimbing (Guided Note Taking) Dalam Pembelajaran Fiqih. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, Volume VII Edisi 01. 2017.

Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003, Sistem Pendidikan Nasional, (Jakarta: Depdiknas).

Uno, Hamzah B. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara. 2012.

Uno, Hamzah B dan Koni, Satria. Assesement Pembelajaran. Cet. 5; Jakarta: Bumi Aksara. 2015.

Zaini, Hisyam, dkk. Strategi Pembelajaran Aktif. Madani: Yogyakarta. 2008.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.