Analisis Konten Pada Akun Instagram @Ptpn4_Regional2 Sebagai Upaya Pengembangan Reputasi Perusahaan

Mayolla Fransiska Putri, Irwan Syari Tanjung

Abstract


The most widely used social media today, both personally and organizationally is Instagram. The main purpose of Instagram, especially for companies, is to build the image or reputation of a company's products or services. One of them is PTPN IV Regional 2 with the Instagram account @ptpn4_regional2 which uses Instagram to convey all information related to their activities. The purpose of this study is to analyze the meaning and elements contained in the content on Instagram @ptpn4_regional2. The method used in this study is Roland Barthes' semiotic analysis consisting of denotation, connotation, and myth with a qualitative descriptive approach. Data were collected from a number of content uploads with certain meanings and uses of elements. The results obtained indicate that the content on the @ptpn4_regional2 account has interesting visuals and meanings. The conclusion of this study indicates that the content on the @ptpn4_regional2 account is quite effective as an effort to develop the company's reputation.

Keywords


Content Analysis, Instagram, Corporate Reputation

Full Text:

PDF

References


Aldila Safitri, A., Rahmadhany, A., & Irwansyah, I. (2021). Penerapan Teori Penetrasi Sosial pada Media Sosial: Pengaruh Pengungkapan Jati Diri melalui TikTok terhadap Penilaian Sosial. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.47233/jteksis.v3i1.180

Antika, T. R., Ningsih, N., & Sastika, I. (2020). Analisis Makna Denotasi, Konotasi, Mitos Pada Lagu “Lathi” Karya Weird Genius.

Dian Rahmawati, C., Busri, H., & Badrih, M. (2024). Makna Denotasi dan Konotasi Meme Dalam Media Sosial Twitter: Kajian Semiotika Roland Barthes. In Bahasa dan Sastra (Vol. 10, Issue 2). Pendidikan. https://e-journal.my.id/onoma

Feroza, C. S., & Misnawati, D. (2020). Penggunaan Media Sosial Instagram Pada Akun @yhoophii_official Sebagai Media Komunikasi Dengan Pelanggan.

Halawa, Z., & Islami, L. (2021). Strategi Public Relations Pt. Indofood Sukses Makmur Tbk. Divisi Bogasari Dalam Mempertahankan Citra Perusahaan Melalui Instagram. https://binus.ac.id/malang/2018/07/cyber-public-

Hidayati, W. (2021). Analisis Semiotika Roland Barthes Dalam Film Dua Garis Biru Karya Sutradara Gina S. Noer.

Lubis, A. R. H., & Hidayat, R. (2023). Pengaruh Marketing Media Sosial Instagram Terhadap Citra Merek. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 4(4), 1213–1219. https://doi.org/10.47065/ekuitas.v4i4.3210

Lubis, N., Octapianus Nainggolan, M., Bisnis, M., Niaga, A., Negeri Medan Administrasi Bisnis, P., & Negeri Medan, P. (2024). Pengaruh Kompensasi Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT Perkebunan Nusantara IV Regional II Medan.

Maysarah, J., Hutasuhut, J., Lubis, A. S., & Falahi, A. (2024). Pengaruh Karakterisitik Individu, Motivasi Berprestasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Regional II PT. Perkebunan Nusantara IV. Jurnal Mutiara Manajemen, 9(1), 34–48. https://doi.org/10.51544/jmm.v9i1.5098

Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif (M. Albina, Ed.). CV. Harfa Creative.

Oktavianus, L. C., Randa, F., Jao, R., & Praditha, R. (2022). Kinerja Keuangan Dan Reputasi Perusahaan: Studi Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 13(2), 218–227. https://doi.org/10.22225/kr.13.2.2022.218-227

Sari, D. N., & Basit, A. (2020). Media Sosial Instagram Sebagai Media Informasi Edukasi Parenting. PERSEPSI: Communication Journal, 3(31), 23–36. https://doi.org/10.30596/persepsi.v%vi

Shafira, S., & Claretta, D. (2022). Strategi Humas PTPN XI dalam Meningkatkan Brand Engagement melalui Akun Instagram @ptpn11. https://ginaluttrellphd.com,

Sugiono. (2014). Metode Penellitian Kuantitatif,Kualitatif dan R & D. Alfabeta.

Syaputra, A., & Santoso, P. (2023). Analisis Semiotika Karikatur Konferensi Tingkat Tinggi Asean Ke 24 Pada Postingan Akun Instagram Jokowi Semiotic Analysis Of Characters Of The 24th Asean High Level Conference On Jokowi’s Instagram Account Posts. Jurnal Kesejahteraan Sosial, Komunikasi Dan Administrasi Publik, 2(3), 183–188.

Utami, N. F., & Yuliati, N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Instagram sebagai Media Informasi. Bandung Conference Series: Public Relations, 2(2). https://doi.org/10.29313/bcspr.v2i2.3334




DOI: https://doi.org/10.30596/keskap.v4i2.26110

DOI (PDF): https://doi.org/10.30596/keskap.v4i2.26110.g13954

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
Karya ini dilisensikan di bawah  Lisensi Creative Commons Attribution 3.0 .

KESKAP: Jurnal Kesejahteraan Sosial, Komunikasi dan Administrasi Publik

Alamat Editor:

Gedung C

Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik

Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Jln. Kapten Mukhtar Basri No.3 Medan 20238

email: jurnalkeskap@umsu.ac.id