Implementasi Pembelajaran Inovatif (Studi Penerapan Metode Perapat Di Sekolah Dasar Negeri Mojorejo 1 Kota Batu)

Novia Mazazi Manurung, Prilia Rahmadina, Sugiarti Sugiarti

Abstract


This research is motivated by students' incomplete understanding of the distribution material, so it requires improvement in learning. There are many ways to solve division problems, one of which is using the fast distribution method (Perapat). The purpose of this study was to improve the mathematics learning outcomes of fourth grade students in solving division problems using the close method. This research method uses classroom action research consisting of 2 cycles, with the stages of planning, action, observation and reflection. There is an increase in student learning outcomes from the pre-cycle stage, cycle I to cycle II. In pre-cycle, the average learning result is 50.9 with a completeness percentage of 33.3%. Cycle I was given the action of applying the methodattachment,obtain the average learning outcome is 80.4, and the percentage of completeness is 63.0%. In cycle II, the average learning outcomes were an increase in the average learning outcomes of 88.4 and the percentage of completeness was 88.9%. It was concluded that the application of the material distribution meeting method could improve the learning outcomes of fourth grade students at SDN Mojorejo 1 Kota Batu.


Keywords


Innovative Learning, Numeracy Skills, Perapat Methods.

Full Text:

PDF

References


Amaliyah, A., Mardiyanto, M. S., Odicus, D. A., Ardhiansyah, R. G., & Ramadhani, A. N. (2022). Analisis Kognitif Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Pembagian Bilangan Bulat di MI Asy Syukriyyah Tangerang. PANDAWA, 4(2), 2. https://doi.org/10.36088/pandawa.v4i2.1826

Arikunto, S., Supardi, & Suhardjono. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Bumi Aksara.

Aspreliha, I., Damariswara, R., & Rohmah, D. S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembagian Desimal Melalui Media Sipintar Kelas IV SDN Burengan 2 Kota Kediri. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1334

Danuri, D., & Ridho, R. M. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Operasi Hitung Penjumlahan, Pengurangan, Perkalian Dan Pembagian Pada Siswa Kelas IV SD N Bugel Panjatan Kulon Progo. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 12(2), 2. https://doi.org/10.31603/edukasi.v12i2.4067

Deswita, H. (2015). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pembagian Di Kelas IV Sekolah Dasar. Edu Research, 4(2), 115–120.

Emaculata, N. I., & Winanto, A. (2022). Pengembangan Media Powerpoint Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian Bilangan Cacah Kelas 2 SD. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(7), 2517–2522. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i7.719

Fathurrozi, A. (2017). Analisis Kesalahan Pada Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pembagian Kelas IV SD. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. http://eprints.umsida.ac.id/537/

Grawe, N., Carleton College, Vacher, H. L., & University of South Florida. (2017). A Madison-Numeracy Citation Index (2008-2015): Implementing a Vision for a Quantitatively Literate World. Numeracy, 10(1). https://doi.org/10.5038/1936-4660.10.1.1

Hasriadi, H. (2022). STRATEGI PEMBELAJARAN (F. Firman, Ed.). Mata Kata Inspirasi. http://repository.iainpalopo.ac.id/id/eprint/4822/

Hendriana, E. C. (2018). Pengaruh Keterampilan Guru dalam Mengelola Kelas terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 3(2), 46–49. https://doi.org/10.26737/jpdi.v3i2.780

Irwanto, I., Wasitohadi, W., & Rahayu, T. S. (2019). Penerapan Pendekatan Scientific dengan Menggunakan Media Konkret untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan (Jartika), 2(1), 1.

Maghfiroh, F. L., Amin, S. M., Ibrahim, M., & Hartatik, S. (2021). Keefektifan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 5. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1341

Munthe, A. P., & Naibaho, H. P. (2019). Manfaat dan Kendala Penerapan Tutor Sebaya untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Lentera Harapan Mamit. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2), 2. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p138-147

Nurwalidainismawati, N. (2019). Analisis Tingkat Kesalahan Penggunaan Metode Porogapit Pada Materi Pembagian Menurut Teori Newman Di Sekolah Dasar [Undergraduate, University of Muhammadiyah Malang]. https://eprints.umm.ac.id/45422/

Prianto, P. N. A., Cahyadi, F., & Listyarini, I. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Materi Operasi Hitung Pembagian Kelas IV SDN Tengki 01 Kabupaten Brebes. Wawasan Pendidikan, 2(1), 61–70. https://doi.org/10.26877/wp.v2i1.9618

Rachmawati, A., & Lestariningrum, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Inovatif Melalui Asesmen Diagnostik Dalam Menguatkan Literasi Anak Kelas 1 di SDN Banjaran 5. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 5, 891–898.

Suciati, I., & Wahyuni, D. S. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Operasi Hitung Pecahan Pada Siswa Kelas V SDN Pengawu. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 11(2), 2. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPM/article/view/3760

Surya, Y. F. (2017). Penerapan Metode Eksperimenuntuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN 011 Langgini Kabupaten Kampar. Jurnal Basicedu, 1(1), 1. https://doi.org/10.31004/basicedu.v1i1.150

Wijayanti, A. E. (2017). Analisa Kesulitan Siswa Kelas Dua SDN Wonoplintahan II Dalam Pemecahan Masalah Pembagian Bilangan Dua Angka. 12.




DOI: https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v4i3.15092

Refbacks

  • There are currently no refbacks.