Pelatihan Manajemen Pendidikan dan Metode Mengajar Islami Bagi Guru TK dan TPQ Yayasan Asy-Syifa

Maman Abdurrahman, Nunung Nursyamsiyah, Asep Sopian, Eneng Komariyah Maimun RNM

Abstract


This study aims to provide training as a means of strengthening knowledge and skills regarding education management and Islamic teaching methods for kindergarten and TPQ teachers at the Asy-Syifa Banjar foundation. The method used is descriptive with a qualitative approach. Data collection techniques through; training, packages and field notes. Data analysis techniques by reducing, presenting data and drawing conclusions from existing data. Based on the data it was found that most of the Asy-Syifa foundation's teachers already had knowledge of educational management and Islamic teaching methods. However, with the provision of training, the acquisition of insight and mastery of the skills and abilities of teachers increase evenly and have a good influence of around 70-80%. This training also has a positive impact on student learning outcomes because teachers apply educational management and use methods well. Apart from that, there are several aspects of training that are well affected by this, namely curriculum, infrastructure, student affairs, assessment and finance.


Keywords


Training, Education Management, Methods

Full Text:

PDF

References


Adnan, M. (2019). Urgensi Penerapan Manajemen Pendidikan Islam di Era Global. Munaqosyah Jurnal Ilmu Pendidikan dan pembelajaran, 78-114.

Anif, S. (2012). Implementasi Fungsi Manajemen Pendidikan Terhadap Profesionalitas Guru (Sebuah Kajian Implementasi Sertifikasi Guru dalam Jabatan). Varia Pendidikan, 72-82.

Atikah Lestari, N. N. (2018). Evaluatif Penerapan menajemen pendidikan. Jurbal Cakrawala, 91-106.

Choir, A. (2016). Urgensi Manajemen Pendidikan dalam Pengembangan Lembaga. Jurnal MPI, 44-58.

Eliyanto, U. B. (2023). Pengaruh Jenjang Pendidikan Pelatihan dan Pengalaman Mengajar Terhadap Profesionalisme Guru SMA Muhammadiyah di Kabupaten Kebumen.. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 34-48.

Hasan Basro, R. (2015). Manajemen Pendidikan dan Pelatihan. Bandung: Cv Pustaka Setia.

Julifan, J. A. (2015). Efektivitas Manajemen Pendidikan dan Pelatihan Berbasis Kompetensi Bagi Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 1-12.

Lestari, A. P. (2016). Manajemen Pendidikan dan Pelatihan Berjenjang untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Paud. Manajemen Pendidikan, 79-87.

M.Ilyas, A. (2018). Pentingnya Metodologi Pembelajaran BAgi Guru. Jurnal Al-Aulia, 58-76.

Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran terhadap Minar dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan, 150-159.

mohamad mustari, T. R. (2014). Manajemen Pendidikan. Jakarta: Raja Grafika Persada.

Mustari, M. (2013). Manajemen Pendidikan. Bandung: Arsad Press.

Natalia Dewi Mumpuni, b. I. (2019). Model Manajemen Pembelajaran Online Pada Pendidikan dan Pelatihan Guru Pendamping Muda PAUD. KElola : Jurnal manajemen pendidikan, 206-213.

Noor, T. R. (2017). Manajemen Pendidikan Anak Melalui Program Outbound di TK Al Muslim Surab. Jurnal Program Studi PGRA, 64-75.

Nugroho, P. J. (2017). Pengembangan Model Pelatihan Inovatif untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Sekolah Dasar Daerah Terpencil. Sekolah Dasar, 101-115.

Riski Anisa Indriyani, w. L. (2023). Urgensi Manajemen Pendidikan dalam Pembentukan Karakter Siswa . Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 63-70.

Rizki, H. O. (2021). Urgensi Manajemen Pendidikan Dalam Pengelolaan Lembaga Pendidikan. promis, 126-153.

Rochmawati, U. (2019). Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan Keahlian Ganda Guru Sekolah Menengah Kejuruan . JAMP, 147-155.

Siregar, E. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan (Diklat) Dalam Upaya Pengembangan Sumber Daya Manusia (SDM). Jurnal Dinamika Pendidikan, 153-166.

Sumaryati, S. (2013). Peningkatan Kompetensi Profesional Guru Melalui Pelatihan Model-Model Pembelajaran Inovatif . Inotek, 140-151.

Tibahary, A. R. (2018). Model-model pembelajaran Inovatif. Scolae: Jurnal of Pedagogy, 54-64.

Zaini, A. A. (2015). Urgensi Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Ulumul Qur'an, 24-38.




DOI: https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v4i4.15512

Refbacks

  • There are currently no refbacks.