Komunikasi dalam Tim Organisasi di Sekolah Dasar Negeri

Kamaludin Kamaludin

Abstract


This research aims to establish the communication concept in the organizational team to optimize the performance of Public Elementary Schools. This research uses a qualitative approach with a descriptive type, focusing on analyzing the concept of communication in organizational teams to optimize the performance of Public Elementary Schools. This research was conducted at a Public Elementary School in Wanasari District, Brebes Regency, for four months, from February 2023 to May 2023. The results of this research indicate that communication within the organizational team at Public Elementary Schools is carried out through two communication concepts, namely formal communication and informal communication. Formal communication is structural and procedural communication formulated by Public Elementary Schools. Meanwhile, informal communication is not planned and does not follow the formal structure of public elementary schools but arises from regular social interactions among members of public elementary schools.

Keywords


Komunikasi; Tim Organisasi; Sekolah Dasar Negeri; Kinerja Sekolah

Full Text:

PDF

References


Akbar, M. F., Putubasai, E., & Asmaria, A. (2019). Peran Komunikasi Dalam Pembangunan Masyarakat. Komunika, 2(2), 111–127. https://doi.org/10.24042/komunika.v2i2.6027

Alamya, N., Bahri, A., & Kaharuddin. (2023). Rekontruksi Hubungan Sosial Guru Dan Murid Dalam Mendorong Motivasi Belajar Sekolah Dasar Inpres Sengka Kecamatan Bontonompo Selatan Kabupaten Gowa. KP: Jurnal Khasanah Pendidikan, 1(3), 277–287.

Ariyanti, Y. (2020). Keterampilan Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. AKSES: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 14(1). https://doi.org/10.31942/akses.v14i1.3265

Azman Sulaiman, Hanifah Nurdin, T. Z. (2021). Komunikasi Peningkatan Akreditasi Program Studi. Jurnal Peurawi:Media Kajian Komunikasi Islam, 4(1), 61–76.

Iqabe, S. (2017). Kepemimpinan Berbasis Nilai Budaya Lokal Dalam Menciptakan Iklim Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 24(2), 80–91.

Kamaludin, K. (2022a). Identifikasi Manajemen Strategis Pada Sekolah Dasar Negeri di Era Disruptif. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(3), 278–289. http://www.putrapublisher.org/ojs/index.php/jipsi/article/view/50

Kamaludin, K. (2022b). The Analysis Of Business Ethics In The Management Of Private College. Journal Of World Science, 1(3), 95–102. https://doi.org/10.36418/jws.v1i3.18

Laswell, H. D., & Effendi, O. U. (2002). Dinamika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Musdhalifa, D., & Syaifudin, M. (2023). Persepsi Dan Komunikasi Dalam Organisasi Pendidikan. Jurnal Al-Kifayah: Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 2(1), 69–83.

Muslim, A. (2020). Manajemen Konflik Interpersonal Di Sekolah. Jurnal Paedagogy, 1(1), 17–25.

Purba, E. (2023). Pengaruh Komunikasi dan Iklim Organisasi Terhadap Kinerja Guru di MAN 1 Medan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi [JMP-DMT], 4(1), 106–112.

Purwanugraha, A., & Kertayasa, H. (2022). Peran komunikasi kepala sekolah dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di smkfarmasi purwakarta. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(1), 5. https://jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP

Putra, J. A. (2014). Peran Kepala Sekolah Sebagai Inovator Di Sekolah Menengah Pertama Negeri Kota Pariaman. Jurnal Administrasi Pendidikan, 2(1), 347–355.

Rachman, R. M., Yuniarsih, T., & Sojanah, J. (2022). Peranan Komunikasi dalam Perilaku Organisasi pada Reposisi Jabatan Sekolah Tinggi Desain Indonesia. Jurnal Komunikasi, 13(2), 58–71. https://doi.org/10.31294/jkom.v13i2.13364

Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2012). Perilaku Organisasi. Jakarta: Salemba Empat.

Sasmita, H. A., & Fatmawati, E. (2012). Alur Komunikasi Organisasi Di Upt Perpustakaan Universitas Katolik Soegijapranata Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 1(1), 1–20.

Siregar, H., & Pratiwi, S. N. (2021). Relevansi Pengetahuan Kepemimpinan Dan Komunikasi Organisasi Kepala Sekolah Terhadap Profesionalisme Guru PKn SMA Muhammadiyah 1 Medan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi [JMP-DMT], 2(2). https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v2i2.7910

Sojanah, J., Rodiah, R. S., & Kodri, K. (2021). Komunikasi interpersonal sebagai determinan tehadap kinerja guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 6(1), 103–110. https://doi.org/10.17509/jpm.v6i1.40829

Sugeng, S. (2019). Pengaruh Kompensasi dan Iklim Organisasi terhadap Kinerja Guru. Jurnal Ilmu Manajemen, 9(1), 14. https://doi.org/10.32502/jimn.v9i1.2113

Sugiyono. (2016). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Utari, R., Surya, P., & Rahmawati, T. (2013). Pembentukan Iklim Sekolah Dalam Perspektif Learning Community. Manajemen Pendidikan, 24(1), 21–31.

Yuningsih, E., & Herawan, E. (2017). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dan Iklim Sekolah Terhadap Sekolah Efektif Pada Sd Negeri Di Purwakarta. Jurnal Administrasi Pendidikan, 12(2). https://doi.org/10.17509/jap.v22i2.5390




DOI: https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v4i4.16334

Refbacks

  • There are currently no refbacks.