Upaya Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kepuasan Kerja Guru di SMAN 4 Kota Jambi

Suryadi Suryadi, Ahmad Nopriansyah, Zul Bahri, Mohamad Muspawi, K.A. Rahman

Abstract


This research aims to examine how the principal at SMA Negeri 4 Jambi City tries to increase teacher job satisfaction. This research was motivated by the low job satisfaction of teachers at the school, which can be seen from a lack of appreciation, low motivation and poor communication. This problem causes teachers to feel apathetic towards their responsibilities, often complain, and are dissatisfied with the support provided by the school. This study used qualitative research methods. To collect data for this research, the author conducted interviews, made observations, and collected documentation. The key informant for this research is the teacher at SMA Negeri 4 Jambi City, while the school principal acts as a supporting informant. Based on information gathered from several respondents, it appears that school principals play a very positive and influential role in school organizations. The principal has made significant efforts to improve school performance by providing exceptional services, thereby aiming to increase teacher satisfaction.

Keywords


Upaya Kepala Sekolah, Kepuasan Kerja Guru

Full Text:

PDF

References


Aspi, M. (2022). Profesional Guru Dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Adiba: Journal of Education, 2(1), 64–73.

Hafsah M. Nur, & Nurul Fatonah. (2023). Paradigma Kompetensi Guru. Jurnal PGSD UNIGA, 2(1), 12–16. https://journal.uniga.ac.id/index.php/JPGSDU/about

Haryani, M., Nurkhoiroh, Suardika, I. K., H, A. I., & Anwar, K. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Pjok Materi Pergaulan Sehat Menggunakan Metode Pembelajaran Pendekatan Saintifik. Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga, 5, 71–77.

Iba, Z., Saifuddin, S., Marwan, M., & Konadi, W. (2021). Pengaruh motivasi, budaya organisasi, lingkungan, dan kepuasan kerja terhadap kinerja guru SMA Kota Juang. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 9(1), 75–84. https://doi.org/10.21831/jamp.v9i1.36970

Irawan, S., & Haryani, M. (2023). Dampak Media Pembelajaran Melalui Website Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Dengan Model Pembelajaran PBL. Global Journal Sport, 1(1), 243–253.

Isnaini, M. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Sebagai Seorang Supervisor Dalam Pengawasan Kinerja Guru Di Sekolah Dasar. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 18(2), 215–228. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v18i2.1871

Kurniawati, L. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pemberdayaan Sumber Daya Manusia di SD Djama’atul Ichwan Surakarta. Jurnal Pendidikan Ips, 9(2), 131–140. https://doi.org/10.37630/jpi.v9i2.226

Marce, S., Ahmad, S., & Eddy, S. (2020). Faktor pendukung : manajemen kepemimpinan kepala sekolah sebagai administrator dalam peningkatan kompotensi guru. DAWUH: Islamic Communication Journal, 1(2), 76–81. https://siducat.org/index.php/dawuh/article/view/138

Mariana, D. (2021). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah terhadap efektivitas Sekolah Penggerak dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10228–10233.

Oktaviani, Y. (2014). Usaha Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan , 2(1), 808–831.

Pratiwi, W. A., Prasetyo, I., & Shabrina, M. N. (2021). Faktor-Faktor yang Berpengaruh terhadap Kinerja Guru Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1741–1753. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.970

Pulungan, K. A., Haryanto, A. I., Haryani, M., & Suardika, I. K. (2022). Peningkatan Kemampuan Guru dalam Mengajarkan Tanggung Jawab pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani , Olahraga dan Kesehatan. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 3(3), 245–253.

Rusdiana, E. (2018). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Educator dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 2(1), 231–236. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/ijemar/article/view/1829

Salsabilah, A. S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7158–7163. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/2106/1857

Suwanda, K. A. & I. M. (2018). Pendapat Guru Peran Kepala Sekolah Sebagai Manager Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Kajian Moral DanKewarganegaran, 06(03), 306–319.

Yunus, A. A. S. P., Hidayat, M. T., Djazilan, M. S., & Akhwani. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 479–489. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.711




DOI: https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v5i1.17343

Refbacks

  • There are currently no refbacks.