Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran Sains Melalui Organisasi Jurusan Di Madrasah Aliyah Nurul JadiD

Qurrotul A'yun, Putri Fahmadiah, Nur Azizah

Abstract


The Head of the Madrasah has the responsibility of implementing education, managing administration, and developing other educational personnel. They are also responsible for improving the productivity of the madrasah's human resources. This study aims to examine the organizational learning system of departments at Madrasah Aliyah Nurul Jadid in order to enhance learning effectiveness. The research method used is qualitative and follows a case study approach. Data was collected through participant observation, in-depth interviews, and documentation. The findings of this study indicate that there are three stages of development: human resource development, organizational system development, and the effectiveness of learning within the organization.


Keywords


Kata Kunci: Efektifitas, Pembelajaran, Sumber Daya Manusia, Organisasi.

Full Text:

PDF

References


Busro, M. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia In Manajemen Sumber Daya Manusia. Edisi Revisi Jakarta: Bumi Aksara.

Faraz, N. J. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia. 2–4. http://staffnew.uny.ac.id/upload/130682772/pengabdian/msdm-ukm tenan.pdf%0Ahttp://herususilofia.lecture.ub.ac.id/files/2016/02/Kel-11-

Flippo. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia, 17 no 31(31), 113–124. http://ejurnal.staialfalahbjb.ac.id/index.php/alfalahjikk/article/view/19

Ilahi, N. W., & Imaniyati, N. (2016). Peran guru sebagai manajer dalam meningkatkan efektivitas proses pembelajaran (The role of teacher as manager to increase effective learning process). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 99–108.

Imbron, I., & Pamungkas, I. B. (2021). Manajemen Sumber Daya Manusia. Widina Media Utama, Jakarta.

Latip, A., & Faisal, A. (2021). Upaya Peningkatan Literasi Sains Siswa melalui Media Pembelajaran IPA Berbasis Komputer. Jurnal Pendidikan UNIGA, 15(1), 444. https://doi.org/10.52434/jp.v15i1.1179

Munif, M., & Baharun, H. (2018). Perguruan Tinggi Berbasis Pesantren: Menggagas Interkoneksi Agama dan Sains. Jurnal Penelitian, 12(1), 137–160. https://doi.org/10.21043/jp.v12i1.4928

Musfiqon. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Version,

Ningsih. (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia. Kajian Teori Manajemen Sdm, 1, 9–34.

Putri, M. H., Fahmi, F., & Wahyuningsih, E. (2021). Efektivitas Perangkat Pembelajaran Ipa Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Smp Pada Materi Pokok Listrik Statis. Journal of Banua Science Education, 1(2), 79–84. https://doi.org/10.20527/jbse.v1i2.13

Ramdhani, L. H., Darmiyanti, A. (2022). Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Dengan Memahami Kode Etik Dalam Membentuk Mutu Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Konseling. Vol 4 No 6, 12630–12635

Suparyanto dan Rosad. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia. In Suparyanto dan Rosad Vol. 5, Issue 3).

Widyantari, N. K. S., Suardana, I. N., & Devi, N. L. P. L. (2019). Pengaruh Strategi Belajar Kognitif, Metakognitif Dan Sosial Afektif Terhadap Hasil Belajar Ipa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 2(2), 151. https://doi.org/10.23887/jppsi.v2i2.19384




DOI: https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v5i2.18472

Refbacks

  • There are currently no refbacks.