Implementasi Manajemen Strategi Adaptasi Organisasi Sekolah Dalam Konteks Perubahan Globalisasi

Syifahayu Syifahayu, Rais Hidayat, Dwi Supriyanto

Abstract


This research aims to obtain a description of strategic management that has the advantage of adapting school organizations in the context of changing globalization at SD Negeri 1 Rejosari. The focus of this research is: (1) how to plan the strategic management of SD Negeri 1 Rejosari so that it has excellence and high competitiveness?; (2) How does school quality assurance have implications for the provision of quality education services?; (3) Is the school development strategy management appropriate to the conditions and needs of the times? This research uses a qualitative approach with a case study method. Data was collected using interview, observation and documentation techniques. Data analysis is carried out by compressing data, presenting data and drawing conclusions. Research results: (1) strategic management planning for SD Negeri 1 Rejosari using simulation, habituation and facilitation stages; (2) school quality assurance which has implications for the existence of quality education services developed through the Program Sekolah Generasi Kreatif (SENSITIF); (3) the learning flow that colors the learning process provides an overview of graduate profiles according to the conditions and needs of the times. It is necessary to use the services of educational consultants to improve the achievement of the school's vision and mission. The strategic management of SD Negeri 1 Rejosari which utilizes the use of computer informatics has succeeded in increasing student achievement. The strategic management of SD Negeri 1 Rejosari attracted the interest of parents of students to send them to SD Negeri 1 Rejosari. The strategic management of SD Negeri 1 Rejosari succeeded in increasing the number of students significantly from 2019 to 2023.

Full Text:

PDF

References


Ahadiat, A. (2010). Manajemen Srategik" Tinjauan Teoritis Multi Perspektif". Pusat Penerbitan Lembaga Penelitian Universitas Lampung.

Aryawan, I. W. (2019). Strategi kepemimpinan kepala sekolah di era revolusi industri 4.0 berlandaskan pada konsep panca upaya sandhi. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 5(2), 132–141.

Asmani, J. M. (2015). Manajemen Efektif Marketing Sekolah: Strategi Menerapkan Jiwa Kompetisi dan Sportivitas untuk Melahirkan Sekolah Unggulan. Diva Press.

Bahara, M. N. (2021). Implementasi Total Quality Management (TQM) Dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidik di MAN 1 Jepara Tahun Pelajaran 2020/2021. IAIN Kudus.

Bahri, S. (2022). Impelmentasi Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Menghadapi Era Bercirikan VUCA. Jurnal Hurriah: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 3.

BK, M. K. U., & Hamna, H. (2023). IMPLEMENTASI MODEL PAKEMI INTEGRASI BLANDED LEARNING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SAINS IPAS SISWA DI SEKOLAH DASAR. Tolis Ilmiah: Jurnal Penelitian, 5(1), 44–52.

Cirebon, A. M., & Pendidikan, L. (2022). Identifikasi Manajemen Strategis Pada Sekolah Dasar. 1(3).

Dermawan, O. (2020). Manajemen Strategik Dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Metro Lampung Strategic Management in Improving the Quality of Education in the State Senior High School 1 Metro Lampung. JIEM (Journal of Islamic Education Management), 4(1), 72–81. https://doi.org/10.24235/jiem.v4i1.6828

Fadhli, M. (2020a). Implementasi Manajemen Strategik Dalam Lembaga Pendidikan. Continuous Education: Journal of Science and Research, 1(1), 11–23.

Fadhli, M. (2020b). Sistem Penjaminan Mutu Internal Dan Ekstenal Pada Lembaga Pendidikan Tinggi. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 171–183.

Fannah, S. (2023). Strategi Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam di Era Revolusi Industri 4.0 (Studi Kasus di MTs Raudlah Najiyah dan MTs Ainul Falah Guluk-guluk Sumenep. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Fernandes, R. (2019). Relevansi Kurikulum 2013 dengan kebutuhan Peserta didik di Era Revolusi 4.0. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 6(2), 70–80.

Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31–42.

Fitriyah, I., & Santosa, A. B. (2020). Kepemimpinan kepala sekolah dalam menghadapi era revolusi industri 4.0 untuk meningkatkan mutu sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5(1), 65–70.

Hidayat, R. (2013). Pengaruh manajemen strategik dan biaya pendidikan terhadap daya saing sekolah di sekolah dasar negeri se-Kecamatan Mangkubumi Kota Tasikmalaya. Administrasi Pendidikan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pascasarjana, 1(2), 187–192.

Husni, F., & Wahyudiati, D. (2022). Relevansi Manajemen Strategik Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan dan Daya Saing di Sekolah Dasar. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 8(1), 34–47.

Kamaludin, K. (2022). IDENTIFIKASI MANAJEMEN STRATEGIS PADA SEKOLAH DASAR NEGERI DI ERA DISRUPTIF. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(3), 278–289.

Khoiriah, S. U. (2023). Analisis Perkembangan Sistem Manajemen Pendidikan di Era Society 5.0. Jurnal Ilmu Sosial, Pendidikan Dan Humaniora, 2(2), 117–132.

Mariana, D. (2021). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah terhadap efektivitas Sekolah Penggerak dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10228–10233.

Mufidah, N. (2019). Strategi meningkatkan daya saing SMK Negeri 3 Batu jurusan broadcasting. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara.

Murniati, A. R. (2008). Manajemen Stratejik: Peran kepala sekolah dalam pemberdayaan. Perdana Publishing.

Nazila, F. (2019). Strategi Implementasi Kurikulum 2013 di Era Disrupsi. Fondatia, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.36088/fondatia.v3i1.165

Purnama, S. (2016). Strategi Meraih Keunggulan Bersaing Berkelanjutan (Sustainable Competitive Advantage) Berbasis Model Resource-Based View (Studi Deskriptif Analitik pada SMA Santa Maria 3 Cimahi). UNPAS.

RAHMAWAN, A. Z., & EFFENDI, Z. (2022). Implementasi Society 5.0 Dalam Kebijakan Dan Strategi Pendidikan Pada Pandemi Covid-19. STRATEGY : Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 2(1), 34–43. https://doi.org/10.51878/strategi.v2i1.861

Rahwati, D. (2019). Implementasi Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 3(1), 13–24.

Rindaningsih, I. (2012). Pengembangan Model Manajemen Strategik Berbasis (beyond center and circle Time) BCCT Pada PAUD. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 1(2), 213–223.

Rizal, A., Kahfi, S. N., Abdurrahman, Wulandono, & Tono. (2023). Manajemen Perubahan Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang Bagi Adaptasi Organisasi. BULLET : Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(4), 933–941.

Safarah, A. A., & Wibowo, U. B. (2018). Program zonasi di sekolah dasar sebagai upaya pemerataan kualitas pendidikan di Indonesia. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 21(2), 206–213.

Semarang, U. N. (2017). Pelayanan konseling sekolah di era disruptif.

Syamsuar, S., & Reflianto, R. (2019). Pendidikan dan tantangan pembelajaran berbasis teknologi informasi di era revolusi industri 4.0. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2).

Wahyuni, A. (2021). Pendidikan karakter: membentuk pribadi positif dan unggul di sekolah. Umsida Press.




DOI: https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v5i1.18473

Refbacks

  • There are currently no refbacks.