Model Manajemen Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Kompetensi Profesional Guru Di SMP Nur Adia Tanjung Selamat Deli Serdang

Anisa Naddya, Akrim Akrim

Abstract


This study aims to determine the principal's management model in developing teachers' professional competence at Nur Adia Tanjung Selamat Junior High School in Deli Serdang, with a qualitative research type. The method of collecting data is observation, interviews and documentation and uses data analysis techniques of data collection, data reduction and conclusions. The results showed that the principal's management planning model in developing teachers' professional competence was involved in a formal strategy which was planned and implemented at SMP Nur Adia Tanjung Selamat including leadership as an educator leadership manager and principal as a leader. The implementation of Principal Management must be right on target with the division of labour that has been determined. Related to teacher competence at SMP Nur Adia Tanjung Selamat. Evaluating the principal encourages teachers to be creative and innovative by taking several approaches to teachers and staff teachers who are at SMP Nur Adia Tanjung Selamat. The evaluation carried out is to make approaches by familiarising themselves with the teacher, for example visiting the teacher's room.


Keywords


Principal management, teacher professional competence

Full Text:

PDF

References


Adi, B. W. (2013). Analisis Pengaruh Budaya Organisasi, Kepemimpinan dan Motivasi Kerja terhadap Komitmen Organisasi dan Implikasinya pada Kinerja Kepala Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 19(2), 206-221.

Amini, Khairunnisa Damanik, Syaiful Bahri. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah yang Efektif dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SMA Negeri 5 Pematangsiantar. Vol 5 (3).

Amini, Sri Kesumawaty, Salim Aktar (2021). Analisis Implementasi Supervisi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di SMA Negeri 5 Pematangsiantar. Jurnal pendidikan Edu maspul Vol 5 (2)

Akrim. (2020). Management Construction of Inclusion Education in Primary School. Talent Development & Excellence, Vol.12, No

Asmui, Sudirman, Sridana. (2019). Peran Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. Jurnal ilmah profesi pendidikan vol 4 (1)

Basri, Hasan. (2014). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bandung: CV Pustaka.Setia.

Bungin, Burhan. (2017). Penelitian Kualitatif. Jakarta: Kencana.

Danim, Sudarwan dan Suparno. (2019). Manajemen dan Kepemimpinan. Transformasional Kekepala sekolahan. Jakarta. Rineka Cipta.

Desliana Pane. (2019). Analisis Manajemen Berbasis Sekolah, Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Kinerja Guru Di Smp Swasta Pemda Rantau Prapat. Thesis, universitas muhaammadiyah Sumatera Utara.

Faisal Rahman Dongoran, Dkk. (2023). Monitoring dan Evaluasi terhadap Peningkatan Kinerja Guru di SMP Terpadu Al-Farabi Tanjung Selamat. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK) vol 5 (1)

Hikmat, Mahi. (2018). Jurnalistik: Literary Journalism. Jakarta: Prenadamedia

Ilyas. (2022). Strategi Peningkatan Kompetensi Profesional Guru. Jurnal Inovasi, Evaluasi, dan Pengembangan Pembelajaran. (JIEPP). vol 2 (1)

Jamil, Suprihatiningrum. (2014). Strategi Pembelajaran.Yogyakarta: Ar-Ruzz. Media.

Kamilin. (2013). Pengaruh Budaya Organisasi, Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Terhadap Kualitas Profesional Guru SMP AL -Washliyah Kota Medan. Medan: PPS UNIMED. Jurnal Tabularasa PPS UNIMEDVol.10 No.1, diakses pada tanggal 18 Februarai 2023

Kunandar. (2013). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: Raja Grafindo Persada

Kurniawan, Didin dan Imam Machali. (2013). Manajemen Pendidikan Konsep Dan Prinsip Pengelolaan Pendidikan.Jogjakarta:AR-RUZZ MEDIA

Liu, Y., & Bellibas, M. S. (2018). School factors that are related to school principals' job satisfaction and organizational commitment.

Maduratna. (2013). Peranan Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Efektivitas Kerja Guru Dan Pegawai Di Sekolah Dasar Negeri 015 Samarinda.Samarinda: eJournal Administrasi Negara, 2013, 1 (1): 70-84 ISSN 0000-0000, ejournal.an.fisip-unmul.org

Matondang, Nurhalimah. (2018)/ Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di SMP Negeri 27 Medan. Skripsi thesis, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Miles M,. B, Huberman, A. M dan Saldana, (2014). Qualitative Data Analysis, A Methodes Sourcebooksedition 3 USA: sage Publication terjemahan Tjetjep Rohindi Rohidi, UI – Press

Mulyasa (2016). Pengembangan dan implentasi pemikiran kurikulum. Rosdakarya: Bandung

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan pasal 1

PermendiknasNomor 16 Tahun 2007 dalam Depdiknas (2007) indikatorkompetensiprofesional

Prasetia, I. (2021). Metodologi Penelitian. UMSU Press, Medan.

Prasetia, I. (2023). Adminsitrasi Pendidikan : Teori, Riset dan Praktik. UMSU Press.

Prasetia, I. (2023). Academic Supervision and Professional Performace of State High School Teachers. Education Quarterly Reviews, 6(3), 75-83.

Pratiwi, Sri Nurabdiah dan Ermika Zulti (2023). Model Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di MAN 2 Subulussalam. Jurnal universitas pahlawan

Rika hernita. (2018). Kepemimpinan kepala sekolah dalam mengembangkan budaya sekolah melalui manajemen berbasis sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan)

Saefullah. (2018). Psikologi Perkembangan dan Pendidikan. Bandung: CV Pustaka. Setia

Samani. (2019). Panduan Pendidikan Profesi Guru (PPG). Jakarta: Departemen Pendidikan Nasiona

Sri Rahmi. (2019). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Etos Kerja Tenaga Kependidikan di SMA N 2 Lhoknga Aceh Besar. Vol 4 (2).

Sugiarto, Eko. (2017). Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif : Skripsi dan Tesis. Yogyakarta : Suaka Media

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta

Sulasmi, Emilda, (2020). Effectiveness of Modeling Learning Strategies to improve Student Learning Outcomes. Budapest International Research and Critics Institute . vol 4 (1).

Sulasmi, Emilda (2021). Manajemen dan Kepemimpinan. Rajawali Press: Depok

Sulasmi, E & Akrim. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Ditinjau Dari Aspek Manajemen Minat Belajar Siswa. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah dan Tinggi (JMP-DMT), ISSN : 2715-9213, Vol 1 No 1.

Syafaruddin, Nasution (2017). Paradigma Pendidikan Masa Depan. Yogyakarta: BIGRAF

Tarhid. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal kependidikan vol 5 (2)

Wahjosumidjo. (2017). Kepemimpinan dan Motivasi. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Yovani, R.S., Pratiwi, S.N & Prasetia, I. (2023). Efektivitas Manajemen Pendidikan dan Pelatihan Guru Berbasis Kompetensi di Balai Besar Pengembangan dan Penjaminan Mutu Pendidikan Vokasi Bidang Bangunan dan Listrik (BBPPMPV BBL). Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah dan Tinggi [JMP-DMT], 4(1), 78-87

Zubaidah dan Ayuningtyas. (2015). Penerapan Budaya Organisasi Yang Dapat Meningkatkan Profesionalisme Guru Di Sekolah. Universitas Kristen Satya Wacana: ISBN: 978-602-8580-19-9




DOI: https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v5i3.20108

Refbacks

  • There are currently no refbacks.