Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di SMP Negeri 1 Hamparan Perak Kabupaten Deli Serdang

Pesta Natalia

Abstract


The purpose of this study was to determine the Principal's Strategy in improving teacher professionalism at SMP Negeri 1 Hamparan Perak, Deli Serdang Regency, the Principal's leadership role that can improve teacher professionalism at SMP Negeri 1 Hamparan Perak and what obstacles the Principal faces in improving teacher professionalism at SMP Negeri 1 Hamparan Perak. This research method is qualitative research with a description approach. Data collection is done by documentation, observation and interviews. Data analysis techniques use data reduction, data presentation and conclusions. The results of the research and conclusions are (1). Good principal leadership will produce a good school community performance which will certainly affect the quality of education. (2). The role of the principal of SMPN 1 Hamparan Perak to improve teacher professionalism is very large. (3). The obstacles that occur in the leadership of the principal of SMPN 1 Hamparan Perak to improve teacher professionalism are the lack of time for the principal to monitor activities, then teachers who do not understand the syntax of innovative learning models and learning facilities that are still incomplete.


Keywords


Teacher Professionalism, Leadership

Full Text:

PDF

References


Ade Saputra. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Profesionalis Guru Di SMP Pesantren Modern Datuk Sulaiman Bagian Putri Kota Palopo. Institut Agama Islam Negeri Paropo.

Amini. (2023). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Profesional Guru dan Budaya Kerja Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Sibolga Utara. JMP-DMT, 4 (2).

Amini & Nurman Ginting. (2020). Otonomi Pendidikan Di Masa Pandemic Covid 19 (analisis peran kepala sekolah). Al-Muaddib :Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman, Volume 5 N.

Akrim. (2020). Management Construction of Inclusion Education in Primary School. Talent Development & Excellence, Vol.12, No.

Dwi, A. J. R. S. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5 (3).

Faisal Rahman Dongoran. (2022). Monitoring dan Evaluasi Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar pada SatuanPendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, Volume 4 N.

Fauzi, A. (2021). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah. In JIEM (Journal of Islamic Education Management) (Vol. 5, Nomor 2). https://doi.org/10.24235/jiem.v5i2.9107

Hamid, A. (2020). Profesionalisme Guru dalam Proses Pembelajaran. AKTUALITA jurnal penelitian sosial dan keagamaan, 10(Juni), 1–17.

Hardani, Nur Hikmatul Auliyah, dkk. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif dan Kualitatif. In Repository.Uinsu.Ac.Id (Nomor April).

Herawati. (2017). Penerapan Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada Jenjang Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jurnal Idaarah, I(2).

Indriyani, S., & Hasanah, E. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Upaya Mengembangka Profesionalisme Guru. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 6(1), 20–28. https://doi.org/10.34125/kp.v6i1.571

Irawati, E. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Profesionalisme Guru dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah. Proceeding: Islamic University of Kalimantan, 1(1), 269–279.

Ishaq, Y.B. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada Sma Negeri 4 Wira Bangsa Meulaboh Dan Sma Negeri 3 Meulaboh. Jurnal Administrasi Penddikan, 4(1), 32–45.

Ishaq. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada SMA Negeri 4 Wira Bangsa Meulaboh Dan SMA Negeri 3 Meulaboh. Jurnal Administrasi Pendidikan, 2(1).

Isman, M. (2023). Implementasi Manajemen Kurikulum Merdeka Belajar dalam Meningkatkan Kompetensi Siswa SMK Budi Utomo Binjai. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah dan Tinggi (JMP-DMT), Vol 4, No 1.

Mulyasa. (2018). Menjadi Kepala Sekolah Profesional dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. Remaja Rosdakarya.

Permadani, D. R., Maisyaroh, M., & Mustiningsih, M. (2018). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pembuatan Keputusan. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 320–326. https://doi.org/10.17977/um027v1i32018p320

Pertiwi, S. N. (2019). Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Sekolah. Jurnal EduTech, Vol. 2 No 3.

Prasetia, I. (2020). Manajemen Pengembangan Kurikulum (Studi Di Lab Site Balai Pengembangan PAUD dan Pendidikan Masyarakat Sumatera Utara). Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah dan Tinggi, Vol 1, No 1.

Prasetia, I. (2021). Metodologi Penelitian. UMSU Press, Medan.

Prasetia, I. (2023). Adminsitrasi Pendidikan : Teori, Riset dan Praktik. UMSU Press.

Prasetia, I. (2023). Academic Supervision and Professional Performace of State High School Teachers. Education Quarterly Reviews, 6(3), 75-83.

Prasetia, I., Akrim & Sulasmi, E. (2020). Effective Competency Based School Model. Jurnal Tarbiyah 27 (1), 232-243

Rahmi, R. (2020). Implementasi Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Perkembangan global dan era informasi mendorong masyarakat Indonesia untuk meningkatkan kualitas sumber daya manusia . Karena dengan kualitas sumber modal utama dalam pembangunan di segala Indonesia dengan. April, 0–9.

Rahmi, S. (2018). Kepala Sekolah dan Guru Profesional. Jakarta: Rineka Cipta.

Rusdiana, J. J. (2020). Buku Kepemimpinan Pendidikan 2020. Jakarta: Rineka Cipta.

Sulasmi, E. (2020). Management Construction of Inclusion Education in Primary School. Talent Development & Excellence Vol.12, No 3.

Sulasmi, E & Akrim. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Ditinjau Dari Aspek Manajemen Minat Belajar Siswa. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah dan Tinggi (JMP-DMT , Vol 1 No 1.

Sulfemi, W. B. (2020). Pengaruh Rasa Percaya Diri dan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 157–179. https://doi.org/10.31538/ndh.v5i2.557

Suradji, G., & Martono, E. (2014). lmu dan Seni Kepemimpinan. Jakarta : Pustaka Reka Cipta.

Susanto, H. (2020). Buku Profesi Keguruan. Jakarta: Bumi Aksara

Syaifi, A. (2021). Profesi Keguruan Konsep dan Aplikasi. In Samudra Biru, Vol. 1, No 2.

Wahyosumidjo. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik Dan Permasalahannya. Raja Grafindo Persada.

Yuliana, Masluyah Suib, W. (2018). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di SMA Negeri 1 Mempawah Hilir. Pendidikan dan Pembelajaran, 3(4), 1–18.

Yovani, R.S., Pratiwi, S.N & Prasetia, I. (2023). Efektivitas Manajemen Pendidikan dan Pelatihan Guru Berbasis Kompetensi di Balai Besar Pengembangan dan Penjaminan Mutu Pendidikan Vokasi Bidang Bangunan dan Listrik (BBPPMPV BBL). Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah dan Tinggi [JMP-DMT], 4(1), 78-87.

Zulaikah, S. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di Smp Negeri 40 Purworejo. Cakrawala: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam dan studi sosial, 4(2), 193–218. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v4i2.253




DOI: https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v5i3.20701

Refbacks

  • There are currently no refbacks.