The Effect of the Application of Discovery Learning and Problem Based Learning Model on Metacognitive Ability and Students' Mathematical Connections
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Ana N. Y., (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajaran Siswa Di Sekolah Dasar. Pedagog. J. Ilmu Pendidik., vol. 18, no. 2, p. 56.
Assegaff, A and Sontani, U. T. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berfikir Analitis Melalui Model Problem Based Learning (Pbl), J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, vol. 1, no. 1, pp. 38.
Damanik, W. J. and Syahputra, E. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Untuk Menigkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Menggunakan Model Discovery Learning. Inspiratif J. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 1, pp. 2738.
Gunawan, Y., Makur, A. P. and Jehadus, E. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Kejuruan. IndoMath Indones. Math. Educ., vol. 2, no. 2, p. 59.
Herawat, L. (2017). Peningkatan kemampuan koneksi matematik peserta didik menggunakan model problem based learning (PBL) dengan berbantuan Software Geogebra. J. Penelit. Pendidik. dan Pengajaran Mat., vol. 3, no. 1, pp. 3944.
Irvan, Mushlihuddin, R and Suhartini. (2020). Effectiveness Of Learning Media Using Contextual Based Macromedia Flash for Junior School Students Al Hikmah Medan. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conference Series 1429 (1), 012002
Kurnianto, H., Masykuri, M. and Yamtinah, S. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Disertai Lembar Kegiatan Siswa (Lks) Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Hidrolisis Garam Kelas XI Sma Negeri 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal. Pendidik. Kim. Univ. Sebel. Maret, vol. 5, no. 1, pp. 3240.
Manalu, A. C. S.; Septiahani, A.; Permaganti, Melisari, B. M.; Jumiati, Y. and Hidayat, W. (2020). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMK Pada Materi Fungsi Kelas XI. J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 1, pp. 254260.
Masitoh, U.; Suganda, O. and Widiantie, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Alat Peraga Sederhana Terhadap Kemampuan Metakognitif. Quagga J. Pendidik. dan Biol., vol. 11, no. 1, p. 28.
Mushlihuddin R, Nurafifah and Irvan. (2018). The effectiveness of problem-based learning on students problem solving ability in vector analysis course. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series 948(2018) 012028.
Mushlihuddin R, Wahyun, Sri and Irvan. (2018). The Influence of the PBL Model to Improve the Students Mathematical Ability of Reasoning and Proof. Proceeding of The First AD Intercomme 2018. Jilid 1, pp. 46-51.
Nimah,A. F., Setiawani, S. and Oktavianingtyas, E. (2017). Analisis Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Kelas IX A MTs Negeri 1 Jember Subpokok Bahasan Kubus dan Balok. J. Edukasi, vol. 4, no. 1, p. 30.
Persada, A. R. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Penemuan (Discovery Learning) terhadap Kemampuan Koneksi Matematika Siswa (Studi Eksperimen Terhadap Siswa Kelas VII SMPN 2 Sindangagung Kabupaten Kuningan Pada Pokok Bahasan Segiempat), Eduma Math. Educ. Learn. Teach., vol. 5, no. 2, p. 23.
Prasetyo S., Usodo, B., and Subanti, S. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Discovery Learning (Dl) Dan Problem Based Learning (Pbl) Pada Materi Bangun Ruang Ditinjau Dari Kemandirian Belajar Siswa Kelas Viii Smp Negeri Se-Kabupaten Banyumas Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal. Elektron. Pembelajaran Mat., vol. 33, no. 99, pp. 23391685.
Priyanti, D. (2018). Pengaruh Problem Based Learning (PBL) Terhadap Keterampilan Metakognisi dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Skripsi, 2018.
Royani, M. (2016). Problem Based Learning : Solusi Pembelajaran Matematika Yang Pasif. Math Didact. J. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 2, pp. 127131.
Rerung, N., Sinon, I. L. and Widyaningsih, S. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik SMA pada Materi Usaha dan Energi. J. Ilm. Pendidik. Fis. Al-Biruni, vol. 6, no. 1, p. 47.
Syafrizal, A., Syahputra, E., & Irvan, I. (2020). Differences in Increasing The Ability of Reasoning in Problem Based Learning Model and Computer-Based Group Investigation. Malikussaleh Journal of Mathematics Learning (MJML), 3(2).
Sma, D. I. and Banyumas, N. (2015). Proses Metakognisi Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Kelas XI Di Sma Negeri Banyumas. J. Elektron. Pembelajaran Mat., vol. 3, no. 9, pp. 10211034.
Tanjung, D. F., Syaputra E, dan Irvan. (2020). Problem Based Learning, Discovery Learning, and Open Ended Models: An experiment On Mathematical Problem Solving Ability. JTAM (Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika). Vol. 4, No. 1, April 2020, pp. 9-16.
Yanti, Asria Hirda. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Komunikasi dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama Lubuklinggau. J. Pendidik. Mat. Raflesia, vol. 2, no. 2, pp. 118129.
Mushlihuddin, R. (2020). Effectiveness Of Learning Media Using Contextual Based Macromedia Flash for Junior School Students Al Hikmah Medan. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1429, No. 1, p. 012002). IOP Publishing.
DOI: https://doi.org/10.30596/ijems.v2i1.6175
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indonesian Journal of Education and Mathematics Science
Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Kampus Utama
Jl. Kapten Muchtar Basri No.3, Glugur Darat II,Medan
Sumatera Utara-20238
E-mail: ijems@umsu.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.