Tinjauan Kebijakan Tentang Sekolah Elit (Sekolah Islam Unggulan)

Adlan Fauzi Lubis

Abstract


Other term elite schools from (leading Islamic schools, model schools, Integrated Islamic schools or favorite schools) are part of the national education system is a complete unit of all educational units and activities related to one another. Elite schools enter from the system. The emergence of Islamic elite schools is at least motivated to be a number of factors that support factors, ideology, social, historical, and psychological. The role of Islamic elite schools in the perspective of national education is expected to be able to respond to the problems of Islamic education that have been discussed next to education which only functions as spiritual. Overview of elite school policies explicitly and can be seen in Law No. 2 of 1989 Chapter XVII, Article 54 Paragraph 4, UUSPN Article 50 paragraph (3), PP Number 19 of 2005 article 61 paragraph 1, PP Number 17 of 2010 Article 35 paragraph 1, 2, Article 45 paragraph 1.2 and DKI Jakarta Regional Regulation No. 1 of 2008


Keywords


Islamic Elite School, National Education System, Globalization.

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Abdullah, Amin. (2006). Islamic Studies di Perguruan Tinggi : Pendekatan Integratif-Interkonektif, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ahmad, Tafsir. (2011). Ilmu Pendidikan Islam dalam Perspektif Islam. Bandung : Remaja Rosdakrya.

Al-Hamdi, Ridho. “Ketika Sekolah Menjadi Penjara: Membongkar Dilem Pendidikan Masyarakat Moderen”. The Journal of Society & Media. Vol. 1, No.1 (2008).

Amin, Abdullah. (1996). Falsafah Kalam di Era Postmodernisme, Yogyakarta : Pustaka Pelajar,

Anshori. (2010). Transformasi Pendidikan Islam. Jakarta: Gaung Persada Press.

Arief, Armai. (2005). Reformulasi Pendidikan Islam. Jakarta : CRSD Press.

Arief, Armai. “Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa dalam Upaya Menghadapi Tantang Global”, Jurnal Tarbiya, Vol. I. No. 2 (2014).

Arifin, M. (1991). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Armai, Arief. (2009). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Wahana Kordofa,

Azizy, Qodri. (2004). Melawan Globalisasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Azra, Azyumardi. (2012). Nukilan Pemikiran Islam Klasik; Gagasan Pendidikan Abu Hamid Al-Ghazali, Medan: IAIN Press,

Azyumardi, Azra. (2003). Pendidikan Islam Tradisi dan modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos Wacana ilmu.

Bashori Muchsin dan Abdul Wahid. (2009). Pendidikan Islam Kontemporer. Bandung: PT. Refika Aditama.

Dahlan, Zaini. “Sekolah Islam Unggulan: Antara Harapan dan Tantangan”. Jurnal Raudhah, Vol. 5, No. 1 (2017).

Daulay, Haidar. (1998). Perguruan Tinggi Islam di Era Globalisasi. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Fattah Jalal, Abd. (1980). Azas-Azas Pendidikan Islam, terj. Noer Ali, Bandung: Diponegoro,

Fazlur, Rahman. (1984). Islam and Modernity: Transformation of Intellectual Tradition. Chicago and London: The University of Chicago Press.

Fikr, Rausyan. “Madrasah dan Sekolah Islam Elit di Indonesia”, Jurnal Dinamika UMT, Vol. 15 No. 1 (2019).

Ginanjar, M, Hidayat. “Kebijakan Sekolah Bertaraf Internasional (SBI) Antara Idealis dan Dilematis”, Jurnal Pendidikan Islam, Vol.1, No. 02 (2012).

H.A.R. Tilaar dan Riant Nugroho. (2008). Kebijakan Pendidikan; Pengantar Untuk Memahami Kebijakan Pendidikan dan Kebijakan Sebagai Kebijakan Public, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hartono. (2018). Upaya Al-Azhar dalam Modernisasi Pendidikan Islam. Prosiding Konferensi ke-7 Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah ‘Asyiyah (APPTMA).

Hasbullah, M. (2015). Kebijakan Pendidikan dalam Perspektif Teori, Aplikasi, dan Kondisi Objektif Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Rajawali Press.

Husni, Rahim. (2001). Arah Baru Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Jalal, Abdul Fattah. (1988). Azas-Azas Pendidikan Islam, Bandung: Diponegoro.

Latifah, Nur. “Pendidikan Islam di Era Globalisasi”. Palapa: Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan. Vol. 5, No.1 (2017).

Lubis, Mochtar. (1988). Manusia Indonesia (Sebuah Pertanggungjawaban). Jakarta: CV. Haji Masagung.

Maemunah. “Kebijakan Tentang Sekolah Elit Islam”. Jurnal Istighna, Vol. 1, No 2, (2018).

Mahsun. “Pendidikan Islam dalam Arus Globalisasi Sebuah Kajian Deskriptif Analitis”, Jurnal Epistemé, Vol. 8, No. 2 (2013).

Majid, Nurcholis. (1997). Bilik-bilik Pesantren; Potret Sebuah Perjalanan. Jakarta: Paramadina.

Moch, Tholhah. (2015). Dinamika Pendidikan Islam Pasca Orde Baru. Yogyakarta: LKIS Pelangi Aksara.

Muhaimin. (2001). Paradigm Pendidikan Islam; Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: Rosda.

Muhaimin. (2009). Rekonstruksi Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Press.

Muhammad Fu’ad ‘Abd al-Baqi. (1992). al-Mu’jam al-Mufahras Li Alfaz al-Qur’an al-Karim. Beirut: Dar al-Fikr.

Mujib, Abdul dan Mudzakkir, Jusuf. (2006). Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana.

Munardji. (2004). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: PT Bina Ilmu.

Nasruddin, M. (2008). Bangsa Gagal Mencari Identitas Kebangsaan. Yoyakarta: LkiS.

Nata, Abuddin. (2004). Sejarah Pendidikan Islam, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Nata, Abuddin. (2014). Manajemen Pendidikan Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Nata, Abuddin. (2019). Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: Prenadamedia Group.

Nata, Abudin. (2014). perspektif Islam tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Nata, Abudin. (2014). Sosiologi Pendidikan Islam Jakarta: Rajawali Pers.

Noer Aly, Hery. (1999). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Qomar, Mujamil. (2005). Epistimologi Pendidikan Islam dari Metode Rasional hingga Metode Kritik. Jakarta: Erlangga.

Rahman, Musthofa. (2001). Pendidikan Islam dalam Perspektif Alquran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rakhmat, Jalaluddin. (1992). Islam Aktual; Refleksi Sosial Seorang Cendekiawan Muslim. Bandung, Mizan.

Saba, Syarifuddin. (2006). Model Kurikulum Iptek dan Imtaq: Desain, Pengembangan, Dan Implementasi. Jakarta: Quantum Teaching.

Subhan, Fauti. “Konsep Pendidik Islam Masa Kini”, Jurnal Pendidikan Agama Islam. Vol. 02, No. 02 (2013).

Syah, Ahmad. “Term Tarbiyah, Ta'lim dan Ta'dib Dalam Pendidikan Islam: Tinjauan dari Aspek Semantik”. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman. Vol. 7, No. 1, (2008).

Syamsirin. “Tinjauan Filosofis Tantangan Pendidikan Islam Pada Era Globalisasi”. Jurnal At-Ta’dib. Vol. 7, No. 2, (2012).

Syarifah, Rahmah. “Mengenal Sekolah Unggulan”. Jurnal Itqan. Vol. VII, No. 1, (2016).

Tafsir, Ahmad. (1994). Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung : Remaja Rosda karya.

Ulfa, Maria. “Implementasi konsep Ta’dib dalam Pendidikan Islam untuk Mewujudkan Siswa Berkarakter”, Jurnal Ilmimah Didaktika. Vol. 16. No. I (2008).

Wahidi, Ridhoul. “Konsep-Konsep Dasar Pendidikan Islam Terpadu”. AL-AFKAR, Jurnal Keislaman dan Peradaban. Vol. 3, No. 1 (2014).

Zakiah, Darajat. (2008). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.30596%2Fintiqad.v11i2.3569

Article Metrics

Abstract views : 1106 times     PDF (Indonesian) downloads : 674 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

    

Creative Commons License
Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidian Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2598-0033 (Online) || ISSN: 1979-9950 (Print)

 

View My Stats