Nilai-Nilai Islam Berkemajuan dalam Buku Ajar Pendidikan Kemuhammadiyahan SMA/SMK/MA

Arifah Cahyo Andini Suparmun, Bambang Sumardjoko, Muthoifin Muthoifin

Abstract


Kemuhammadiyahan or Muhammadiyah education textbooks are the main learning media to transfer and internalize values for students in secondary education, which being the foundation of Muhammadiyah movement. The study aimed to describe the content, language, presentation, and graphical characteristics of progressive Islamic values in the textbooks of Kemuhammadiyahan used for senior or vocational schools (SMA/SMK,MA). This research used a qualitative library study with a philosophical approach. Data were obtained through documentation technique and were analyzed by content analysis and hermeneutics presented following the heuristics, criticism, and interpretation stages. The results show that, (1) the textual and contextual contents of faith, liberation, humanity, and justice or equality are presented in the textbooks; (2) the progressive Islamic values are presented in the sentences and paragraphs of the textbooks showing as indicated in the indicators of competences; (3) the characteristics of progressive Islamic values are described through learning objectives and materials, competency tests, independent assignments, and insights, (4) the graphical characteristics are presented in logo illustrations, covers, and documentation of organizational activities. To conclude, it can be inferred that the progressive Islamic values were textually and contextually in the mateial, examples of attitude, learning activities, and illustration.


Keywords


Textbook, Progressive Islam, Value, Kemuhammadiyahan

Full Text:

PDF

References


Aisyiah, Siti, Evih Noviyanti, Triyanto. (2020). Bahan Ajar sebagai Bagian dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia, dalam Salaka, Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya Indonesia, 2(1), 62-65.

Akhmad, Fandi. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Konsep Pendidikan Muhammadiyah, dalam Al-Misbah, Jurnal Islamic Studies, 8(2), 79-85.

Ali, M. (2016). Membedah Tujuan Pendidikan Muhammadiyah, dalam Profetika, Jurnal Studi Islam, 17(1), 43-56.

Annisa, F. (2018). Planting of Dicipline Character Education Values in Basic School Students, dalam IJEDS, International Journal of Education Dynamics, 1(1), 107-114.

Connonly, P. (2002). Aneka Pendekatan Studi Agama. Yogyakarta: LKiS.

Fanani, A.F. (2015). Islam Berkemajuan untuk Peradaban Dunia : Refleksi dan Agenda Muhammadiyah Kedepan. Bandung: Mizan Pustaka.

Faruq, Umar Al. (2020). Peluang dan Tantangan Pendidikan Muhammadiyah di Era 4.0, dalam Ar-Risalah, Media Keislaman, Pendidikan, dan Hukum Islam, 18(1), 13-30.

Halawa, Wahana E.S., Triyanto R., Wiwaramulja D.B., Aziz A.C.L. (2020). Analisis Gambar Ilustrasi Hombo Batu Nias Gunungsitoli, dalam Gorga, Jurnal Seni Rupa, 9( 1), 193-203.

HAMKA. (1985). Tafsir Al Azhar. Jakarta: Pustaka Panjimas.

Kaelan. (2005). Metode Penelitian Kualitatif Bidang Failsafat. Yogyakarta: Paradigma.

Lenggono, W. (2019). Peran Media ICT pada Pembelajaran Al Islam dan Kemuhammadiyahan dan Penggunaannya di SMP Muhammadiyah 1 Purwokerto, , dalam At-Talim, Media Informasi Pendidikan Islam, 18, 157-178.

Muhammadiyah, Majelis Pendidikan Dasar dan Menengah Pimpinan Pusat. (2017). Pendidikan Kemuhammadiyahan SMA/SMK/MA Muhammadiyah Kelas 10. Yogyakarta: Majelis Pendidikan Dasar dan Menengah Pimpinan Pusat Muhammadiyah.

Munir, M. (2015). Nilai-nilai Islam dalam Bahan Ajar Tematik Makananku Sehat dan Bergizi: Suatu Konsep Integrative Pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah, dalam Madrasah, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 7, 289-308.

Muthoifin, N. (2020). Values Education in Arabic Proverb of Mahfudzat. dalam Universal Journal of Educational Research, 8: 7274-81.

Nashir, H. (2015). Dinamisasi Gerakan Muhammadiyah Agenda Strategis Abad Kedua. Yogyakarta: Suara Muhammadiyah.

Nuryana, Z. (2013). Revitalisasi Pendidikan Al-Islam Dan Kemuhammadiyahan Pada Perguruan Tinggi, dalam Tamaddun, Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Keagamaan, 18, 1-11.

Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan, (2005). Jakarta: Presiden Republik Indonesia.

Prastowo, A. (2011). Metode Penelitian Kualitatif dalam Prespektif Rancangan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sumardjoko, B. (2013). Revitalisasi Nilai-nilai Pancasila Melalui Pembelajaran PKn Berbasis Kearifan Lokal untuk Penguatan Karakter dan Jati Diri Bangsa. dalam Jurnal Varia Pendidikan, 25(2), 110-123.

Tarigan, Henry G., Tarigan, D. (1986). Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia. Bandung: Angkasa.

Yubekti. (2014). Teori Pembelajaran dan Pengembangan Bahan Ajar dalam Pendidikan. Bandar Lampung: Anugrah Utama Raharja.

Zed, M. (2008). Metode Penlitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.30596/intiqad.v13i2.7723

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id