Pengaruh Media Pembelajaran Papan Jariber Terhadap Hasil Belajar Matematika

Ayu Novita, Jayanti Jayanti, Ida Suryani

Abstract


This study aims to determine the effect of network Board Learning Media on the Mathematics Learning outcomes of Grade I SD Negeri 1 Bubusan. This type of research uses Quasy Experimental Design, with the form of Pretest-Posttest Control Group Design. The sampel in this study was class 1A which consisted of 22 students as the experimental class and class 1B Which consisted of 18 sudent as the control class. The data analysis technique in this study is the t-test. The results of data analysis calculations obtained the averge value of the experimental class posttest obtained 84,444 and in the control class obtained results of 76,364. Based on the results of hypothesis testing in the posttest value class of the experimental class and the control class posttest using the t-test, a sig , (2-tailed ) value of 0,01 < 0,05 is obtained so that it is concluded that Ha is accepted. This means that there is an influence of the Jariber Board Learning Media on the Mathamatics Learning Outcomes of Grade I SD Negeri 1 Bubusan

 


Keywords


The Learning Media of the Jariber Board on the results of Learning Mathematics.

Full Text:

PDF

References


Adira Valentina, M. D. (2022, Juli). Media Mabeta (Magnet Berhitung Matematika) Untuk Menguatkan Kemampuan Berhitung Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8, 601.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Peneliti Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Aulia Ar Rakhman Awaludin, N. R. (2021). Teori dan Aplikasi Pembelajaran Matematika di SD/MI. Desa Baroh kec.Pidie: 2021.

Bintoro, H. S. (2015). Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Menggunakan Metode Jarimatika Pada Matematika. Jurnal Kependidikan, 75.

Cecilia Novianti Salsinha, E. B. (2019). Peningkatan Kemampuan Berhitung Dengan Metode Jarimatika Di Sekolah Dasar Negeri (SDN) Neonbat Nusa Tenggara Timur. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 73.

Desy Ayu Nurmala, L. E. (2014). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4, 2.

Devi, N. (2019). Pengaruh Sosialisasi Perpajakan dan Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi . Jurnal Pendidikan, 4.

Dini Afriani, A. F. (2019, September). Penggunaan Metode Jarimatika Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Siswa Sekolah Dasar. Journal oF Elementary Education, 2, 192.

Efrasia Nasri, T. H. (2022, April). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Prestasi Belajar Ujian Matematika Siswa Dengan Menggunakan Metode Analisis Faktor. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. Matematika dan Statistika, 3, 13.

Fauhah, H. (2021). Analisi Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9, 327.

Hanafy, M. S. (2014, Juni). Konsep Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17, 69.

Indah, R. P. (2015). Efektivitas Metode Jarimatika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Teknologi dan Komunikasi, 8, 1.

Irma Novriana, R. D. (2022). Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas 1 di SDN 3 Rambutan. Journal on Teacher Education, 4, 685.

kesumawati, N. d. (2018). Statistik Parametrik. Palembang: NeorFikri Offset.

Khusnul Himmah, J. M. (2021). Efektivitas Metode Jarimatika dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Siswa. Jurnal Pendidikan MI/SD, 57.

Lestari, I. (2013). Pengaruh Waktu Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 118.

Lestari, W. (2015). Efektivitas Strategi Pembelajaran Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 172.

Lisa Agave Aritonang, D. S. (2019, November). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Metode Jarimatika. Jurnal Ceria, 2, 365.

Muhammad Munir, L. M. (2021, Oktober). Menghitung Perkalian Jari Tangan di MI 02 Kembang Kerang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1, 4.

Nataliya, P. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Permainan Tradisional Congklak Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 3, 347.

Nurfadhillah , S. (2021). Media Pembelajaran. Jawa Barat: 2021.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah, dan Tarbiyah, 3, 177.

Nursyaidah, M. (2014). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan, 72.

Samura, A. O. (2015, April). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matematika dan Manfaatnnya. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4, 70.

Siagian, M. D. (2016, Oktober). Kemampuan Koneksi Dalam Pembelajaran Matematika. Journal of Mathematics Education and Science, 2, 60.

Simbolon, N. (2016). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan, 15.

sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. yogyakarta: alfabeta.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitati, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: 2021.

Telaubanua, Y. (2020, Oktober). Penggunaan Alat Peraga Pada Pembelajaran Matematika Pada Sekolah Dasar Pokok Bahasan Pecahan. Jurnal Dharmawamgsa, 14, 710.

Tersiana, A. (2020). Metode Penelitian. Yogyakarta: 2020.

TWulandari S, C. (2013, Februari). Pembelajaran Berhitung Penjumlahan Dengan Jarimatika. Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan, 8, 3.

Yustina Yani, M. D. (2022, Juli). Peningkatan Kemampuan Berhitung Menggunakan Metode Jarimatika Pada Peserta Didik. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5, 3.




DOI: https://doi.org/10.30596/edutech.v8i2.16989

Refbacks

  • There are currently no refbacks.