The Relationship Between Mastery of Nahwu and Sharaf with the Expanding of Islamic Research References of PAI Students at UINSA

Afi Rizqiyah, Iksan Iksan, Mas Hanik Nur Maimunah

Abstract


This study aims to analyze the relationship between mastery of nahwu and sharaf with the expanding of Islamic research references of PAI students of UINSA 2023. The research used quantitative method. Data were collected through questionnaires and interviews. Then the collected data were analyzed using the product moment correlation test analysis technique. The results of this study indicate that there is a significant positive relationship between the mastery of nahwu and sharaf and the expanding of Islamic research references of PAI master students. Thus, the better the mastery of nahwu and sharaf, the better the expanding of student Islamic research sources.


Keywords


Mastery of Nahwu and Sharaf; Expanding References; Islamic Research

Full Text:

PDF

References


Akhyar, K., Junaidi, Sesmiarni, Z., & Zakir, S. (2021). Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam dalam Q . S . Luqman ayat 12-19. Jurnal Edumaspul, 5(2), 751.

Asrina, & Lubis, A. (2019). Adillat al-Nahwi fi Syarhi Kitab al-Kawakib al-Durriyyah ’ala Mutammimat al-Ajurumiyyah wa Atsar Isti’maliha ’ala Fahmi al-Qawa’idi al-Nahwiyyah. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 3(2), 361–382. https://doi.org/10.29240/jba.v3i2.1078

Baharun, S., Abidin, Z., Solahudin, M., & Rahmatullah, A. (2023). Peran Kecakapan Berbahasa Arab Sebagai Penguat Literasi Keilmuan Islam di Pondok Pesantren Darullughah Wadda ’ wah, Bangil, Pasuruan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 1291–1304. https://doi.org/10.30868/ei.v12i02.3973

Burdah, I. (2011). طريقة الترجمة الوظيفية المعجمية المعلقة تصور عام و البحث التاريخي عنها. Journal of Indonesian Islam, 5(2), 362. http://jiis.uinsby.ac.id/index.php/JIIs/article/view/93

Cholil, M. (2014). Hubungan antara Penguasaan Nahwu dan Shorof Santri dengan Kemampuan Menerjemah Teks Arab di Pondok Pesantren Raudlatul Muta’allimin Demak. UIN Sunan Kalijaga.

Damanhuri. (2020). Metode Simultan dalam Penelitian Hadis. Dwiputra Pustaka Jaya.

Djaali. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bumi Aksara.

Fachruddin, R. (2019). Jalan Pintas Nahwu & Sharaf. In 1 (p. 22). Penerjemah Kitab Arab.

Fransisca, T. (2015). Konsep I’rab dalam Ilmu Nahwu (Sebuah Kajian Epistimologis). Al-Mahara, 1(1), 81. https://doi.org/10.14421/almahara.2015.011-04

Hajaroh, S., & Raehanah. (2022). Statistik Pendidikan (Teori dan Praktik). Sanabil.

Hakim, A. R. (2013). Mempermudah Pembelajaran Ilmu Nahwu pada abad 20. Jurnal Al-Maqoyis, 1(1), 1–15.

Harianto, N. (2018). Beberapa Perbedan Masalah-Masalah Nahwu Antara Bashrah dan Kufah dalam Kitab Al-Inshaaf Fi Masaa’il Al-Khilaf Bain Al-Nahwiyyin Al-Basryyin Wa Alkufyyin dan Dalil-Dalil Nahwu yang Digunakan. Tsaqofah & Tarikh, 3(1), 40–41.

Himayah. (2021). Strategi Literasi Informasi Dalam Pencarian Referensi Ilmu Keislaman. Pilar, 12(2), 16–26. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/pilar/article/view/6513/4124%0Ahttps://journal.unismuh.ac.id/index.php/pilar/article/view/6513%0Ahttps://journal.unismuh.ac.id/index.php/pilar/article/download/6513/4124

Ibrahim, R. (2014). Eksistensi Pesantren Salaf di Tengah Arus Pendidikan Modern (Studi Multisitus pada Beberapa Pesantren Salaf di Jawa Tengah). Analisa, 21(2), 255. https://doi.org/10.18784/analisa.v21i02.19

Ihwan, M. B., Mawardi, S., & Ni’mah, U. (2022). Pengaruh Penguasaan Ilmu Nahwu Dan Sharaf Terhadap Kemampuan Membaca Kitab Fathul Qarib. TADRIS AL-ARABIYAT: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 61–77. https://doi.org/10.30739/arabiyat.v2i1.1422

Khalid, H. M. R. (2015). Al Bahr Al Muhith: Tafsir Bercorak Nahwu Karya Abu Hayyan Al-Andalusi. Jurnal Adabiyah, 15(2), 180.

Kurniawan, H. (2021). Pengantar Praktis Penyusunan Instrumen Penelitian. Deepublish.

Mu’izzuddin, M. (2021). Aktualisasi Penggunaan Metode dan Pengembangan Materi Nahwu di Pondok Pesantren Salafi Al-Fathaniyyah Serang. Uktub: Journal of Arabic Studies, 1(1), 8.

Mu’minin, I. S. (2013). Kamus Ilmu Nahwu & Sharaf. Bumi Aksara.

Mudo, A. S. (2021). Berselimut Magazine. Guepedia.

Munawaroh, L. (2023). Tafsir Ahkam: Implementasi Unity of Sciences pada Ayat-ayat Perkawinan dan Perceraian. CV Lawwana.

Munip, A. (2019). Tantangan dan Prospek Studi Bahasa Arab di Indonesia. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(2), 303–318. https://doi.org/10.14421/almahara.2019.052.08

Nasution, N. S., & Lubis, L. (2023). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal Simki Pedagogia, 6(1), 181–191. https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i2.232

Roji, F. (2020). Pembaharuan Nahwu menurut Shauqi Dhaif dan Ibrahim Musthafa. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 9(1), 46. https://doi.org/10.24235/ibtikar.v9i1.6146

Romziana, L., Sholeha, S. W., Azizah, F., Hadi, L. F., & Fauziyah, U. (2022). Pelatihan Mencari Sumber Rujukan Kitab Tafsir Hadis Melalui Sofware Maktabah Syamilah di Universitas Nurul Jadid Paiton Program Studi Ilmu Al-Quran dan Tafsir. Jurnal BUDIMAS, 04(02), 2.

Sa’adah, N. (2019). Problematika Pembelajaran Nahwu Bagi Tingkat Pemula Menggunakan Arab Pegon. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 15–32. https://doi.org/10.32699/liar.v3i01.995

Sudrajat, A. R. (2021). Urgensi Ilmu Nahwu dan Sharaf sebagai Asas Penulisan Karya Ilmiah Bahasa Arab. Al-Lisᾱn Al-‘arabī : Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 40.

Sugiarti, Andalas, E. F., & Setiawan, A. (2020). Desain Penelitian Kualitatif Sastra. UMM Press.

Thoha, M. (2019). Eksistensi Kitab Kuning Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam m (Studi Analisis Tentang Penggunaan Kitab Kuning Sebagai Referensi Kajian Keislaman Di STAIN Pamekasan dan STAI Al-Khairat Pamekasan). Nuansa : Jurnal Penelitian IImu Sosial Dan Keagamaan Islam, 16(1), 56–64. https://doi.org/10.19105/nuansa.

Udin, M. B., & Aunillah. (2021). Buku Ajar Statistik Pendidikan. UMSIDA Press.

Veronica, A., Ernawati, Rasdiana, & Abas, M. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. PT. Global Eksekutif Teknologi.

Wahyudi, H., Hidayat, H., & Hakim, S. W. (2020). Pemikiran Gramatikal Bahasa Arab Oleh Linguistik Arab (Studi Tokoh Lintas Madzhab Nahwu). Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman, 19(1), 113–128. https://doi.org/10.24014/af.v19i1.10235

Wildan. (2017). Sejarah Perkembangan Pemikiran Bahasa Arab: Proses Literasi Bahasa Arab. Pionir: Jurnal Pendidikan, 6(1), 6.

Zaenuddin, R. (2012). Pembelajaran Nahwu dan Sharaf dan Implikasinya Terhadap Membaca dan Memahami Literatur Bahasa Arab Kontemporer pada Santri Pesantren Majlis Tarbiyatul Mubtadiin Desa Kempek Kecamatan Gempol Kabupaten Cirebon. Holistik, 13(1), 95–120.




DOI: https://doi.org/10.30596/17617

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id