Implementation of Wordwall Application as an Alternative to PAI Learning Media Development at SMKN 1 Purwosari

Ella Lailatul Khotija, Wiwin Fachrudin Yusuf, Achmad Yusuf

Abstract


This study aims to assist students in developing interactive learning media based on the Wordwall application as a means to enhance students' creativity in Islamic Education (PAI) learning. This learning media is highly suitable for use in PAI subjects at SMKN 1 Purwosari, as it can facilitate students in completing tasks quickly. This research employs a qualitative approach, with the method used being a case study where data is gathered through interviews, observations, and documentation. The research findings conclude that the absorption of PAI learning material is more effective when various Wordwall features are utilized, making the classroom atmosphere more enjoyable so that students do not feel bored during material discussions. The benefits for teachers are also related to lesson preparation, as the diversity of Wordwall features makes the teacher's work easier as it can be tailored to the needs of the material.


Keywords


Wordwall App; Learning Media; Islamic Religious Education.

Full Text:

PDF

References


Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana, M., Nursaadah, R., & Sopian, S. B. P. (2022). Pengembangan Aplikasi Games Edukatif Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Untuk Memahami Mater Pendidikan Agama Islam Bagi Siswa SD. Primary: Jurnal Pendidikan Pendidik Sekolah Dasar, 11(6), 1835.

Amalia Hasanah, B., Firmansyah, A., & Firmansyah, H. (2023). Penggunaan Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran Sejarah Di SMA Negeri 5 Pontianak. Jurnal Pendidikan, 24(1), 12–20.

Aprilia, W., Jamhuri, M., Yusuf, A., Nur, M., Risalah, H., Pendidikan, J., Studi, D. (2023). Penerapan Media Web Wordwall Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Penerapan Media Web Wordwall Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Sma Ma’arif Nu Pandaan. Islam, 9(4), 1440.

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Metode Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 3(01). 3.

Burhanudin Ata Gusman, Unik Hanifah Salsabila, Hoerotunnisa, Lesta Yahsa Giardi, & Viki Fadhila. (2022). Efektivitas Platform Wordwall pada Pembelajaran PAI di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) pada Masa Pandemi. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 11(3), 203–221.

Haris, A., Pusdiklat, P., Pendidikan, T. T., & Keagamaan, D. (2018). Media Pembelajaran Dalam Perspektif Alquran.

Khoriyah, R., & Muhid, A. (2022). Inovasi Teknologi Pembelajaran dengan Menggunakan Aplikasi Wordwall Website pada Mata Pelajaran PAI di Masa Penerapan Pembelajaran Jarak Jauh: Tinjauan Pustaka. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 192–205.

Mahyudi, A. (2022). Penggunaan Media Wordwall Dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Baku Siswa Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6). 1689.

Muhammadiyah Mataram, U., Herta, N., Chairun Nupus, B., Sanggarwati, R., Yudha Setiawan, T., & Dasar, P. (n.d.). Seminar Nasional Paedagoria Pemanfaatan Aplikasi Game Wordwall dalam Pembelajaran untuk Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar.

Mujahidin1, A. A., Salsabila2, H., Hasanah3, A. L., Andani4, M., Aprillia5, W., Islam, P. A., & Islam, A. (n.d.). di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. In Innovative: Journal Of Social Science Research (Vol. 552).

Noor, T., Azizah, A., Arifin, S., & Puspitasari, I. (n.d.). Penerapan Media Pembelajaran Wordwall dalam Menunjang Pemahaman Konsep Siswa.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa (Vol. 03).

Redaksi, D., Terakhir, D., & Rohmah, N. (2021). Media Pembelajaran Masa Kini: Aplikasi Pembuatan Dan Kegunaannya. Awwaliyah: Jurnal PGMI, 4. 179-180.

Restu, N. K., Sutini, A., & Dewi, D. A. (2023). Pengaruh media wordwall sebagai instrumen penilaian PPKn SD terhadap kemampuan literasi digital dan kreatifitas pendidik dalam mengajar. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(1), 94–101.

Rifdah, & Hindun. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Google Drive Sebagai Media Pembelajaran di Kalangan Mahasiswa.

Saelan Malewa, E., Al Amin, M., Negeri, U. S., Lita kec Tanete Rilau Kab Barru, B., Teknologi dan Bisnis Bina Adinata Jl Sukun, I., & Kec Gantarang Kab Bulukumba, J. (n.d.). Penggunaan Aplikasi Wordwall Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Materi Zakat Di Uptd Sd Negeri 65 Barru The Use Of Wordwall Application In Increasing Students’ Interest In Learning Zakat Material At UPTD SD Negeri 65 Barru.

Sentani, A. D., Yudianto, A., & Rahmat, D. (2022). Implementasi Game Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris di Kelas X SMK Muhammadiyah 1 Kota Sukabumi. JPTIV (Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional ), 4(1). 2.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103.

Togatorop, T., Asahan, U., Khairun Nisa, K., & Masdawani, K. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Teks Tanggapan Di SMP Negeri 6 Kisaran. 9(1). 33.

Yanti, N. H., Nuvitalia, D., Miyono, N., & Rizkiyati, N. (2023). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Sekolah Dasar menggunakan Aplikasi Wordwall. Idependidik: Jurnal Karya Ilmiah Pendidik, 8(3), 634–638.




DOI: https://doi.org/10.30596/19381

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id