Analysis of Learning in Implementing Digital Technology Based on Power Point at SD Muhammadiyah Karangkajen IV

Lovandri Dwanda Putra, Cintia Maharani Putri, Razita Masturah, Bagas Dwi Setiawan

Abstract


Technology is the result of knowledge development in the field of education. Education is an essential part of improving life and nation-building. Effective education involves actively engaging students and developing their skills while learning in the classroom. Our research aims to analyze learning through the implementation of digital technology in the fourth-grade class at SD Muhammadiyah Karangkajen IV. We used a qualitative descriptive research method, utulizing classroom action research techniques,and conducted interviews with the fourth-grade homeroom teacher. Based on the research conducted, students applied learning theories using visual and audiovisual media during the teaching and learning process. As a result, 75% of the total number of fourth-grade students understood the subject matter and utilized the Power Point media optimally. The implementation of digital technology in SD Muhammadiyah Karangkajen IV can enhance students’ quality and learning development, leading to increased focus, concentration, and motivation due to the engaging learning content presented through Power Point.


Keywords


Digital Technology; Media; Learning

Full Text:

PDF

References


Ali Mustadi, dkk U. P. 17 D. 2020. (2020). Landasan Pendidikan Sekolah Dasar. UNY Press.

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (t.t.). Studi Literatur: Peran Inovasi Pendidikan pada Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital 2022. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i2.43560

Dian, N., & Gabriela, P. (2021). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUDIO VISUAL TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR (Vol. 2, Nomor 1).

Hainul Putra ---, Z., Digital, T., Internal, F., Eksternal, F., Belajar Matematika Online, S., & Hainul Putra, Z. (t.t.). TANTANGAN DAN PELUANG GURU SD DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS TEKNOLOGI DIGITAL DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 2019. https://doi.org/10.33578/psn.v1i1.7766

Hardiyanti, A, Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P, & Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F. EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA POWER POINT TERHADAP HASIL BELAJAR IPS KELAS V SD 128 TURUNGAN BERU KECAMATAN HERLANG KABUPATEN BULUKUMBA 2020. http://journal.unismuh.ac.id/index.php/jrpd

Heryani, A, Pebriyanti, N, Rustini, T, & Wahyuningsih, Y. PERAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI DALAM MENINGKATKAN LITERASI DIGITAL PADA PEMBELAJARAN IPS DI SD KELAS TINGGI 2022. JURNAL PENDIDIKAN, 31(1), 17. https://doi.org/10.32585/jp.v31i1.1977

Hidayat, N., & Khotimah, H. (t.t.). PEMANFAATAN TEKNOLOGI DIGITAL DALAM KEGIATAN PEMBELAJARAN 2019. http://journal.unpak.ac.id/index.php/jppguseda,

Inpres Tumpu Jaya I Kec Batui Selatan, G. S., & Banggai, K. (2020). PENGGUNAAN MEDIA VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN IPS SISWA KELAS V SD INPRES TUMPU JAYA I I Ketut Selamet (Vol. 7, Nomor 2).

Karuniawati, A., Guru, P., & Dasar, S. (t.t.). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2022.

Kustandi, C., Farhan, M, Zianadezdha, A, Fitri, A. K, & L, N. A. PEMANFAATAN MEDIA VISUAL DALAM TERCAPAINYA TUJUAN PEMBELAJARAN 2021. Akademika, 10(02), 291–299. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1402

Lestari, S. (2018). PERAN TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN DI ERA GLOBALISASI. 2(2). https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/edureligia

Metriana Tae, O., & Ngongo, A. A. (t.t.). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2022.

Muthoharoh, M. (2019). Media PowerPoint dalam Pembelajaran (Vol. 26, Nomor 1).

Nurfadhillah, S., Damayanti Tantular, L., Syafitri, H. A., Fauzan, M. I., Haq, A. S., & Tangerang, U. M. ANALISIS PENGEMBANGAN MEDIA INTERAKTIF BERBASIS POWER POINT PADA PEMBELAJARAN JARAK JAUH DI MI DARUSSAMAN 2021. Dalam PENSA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Vol. 3, Nomor 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa

Portanata, L., Lisa, Y., Sairo Awang STKIP Persada Khatulistiwa Sintang, I., & Pertamina-Sengkuang, J. (t.t.-a). ANALISIS PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN IPA SD 2017.

Purnasari, P. D., & Sadewo, Y. D. (2021). Strategi Pembelajaran Pendidikan Dasar di Perbatasan Pada Era Digital. Jurnal Basicedu, 5(5), 3089–3100. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1218

Rahayuningsih, Y. S, & Muhtar, T. (2022). Pedagogik Digital Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Abad 21. Jurnal Basicedu, 6(4), 6960–6966. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3433

Saputro, K. A, Sari, C. K, & Winarsi, S. Peningkatan Keterampilan Membaca Dengan Menggunakan Media Audio Visual Di Sekolah Dasar 2021. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 1910–1917. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.690

Sarbaini, W., Bukit, S., & Khasanah, S. N. (t.t.). PROSIDING PENDIDIKAN DASAR URL: https://journal.mahesacenter.org/index.php/ppd/index Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital di SDN 101835 Bingkawan Kecamatan Sibolangit 2020. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.164

S.I.K., M. S. A. Zuchri. H. D. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (. SE, Rapanna Patta. Dr Si. M, Ed.). Syakir Media Press.

Syahid, A. A, Hernawan, A. H, & Dewi, L. (2022). Analisis Kompetensi Digital Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4600–4611. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2909

Wibowo, A, Rahman, A, Yus, A., & Simaremare, A. Analisis Efektifitas Media Pembelajaran PKN Terhadap Gaya Belajar Kelas III SD 2022. Dalam Journal of Educational Analytics (JEDA) (Vol. 1, Nomor 1). https://journal.formosapublisher.org/index.php/jeda

Wilma Khairunnisa, W. K. H. M. H. H. PERANAN TEKNOLOGI DAN MEDIA PEMBELAJARAN BAGI SISWA SEKOLAH DASAR DI DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN 2020. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, a Vol. 8(No. 2).




DOI: https://doi.org/10.30596/ijems.v4i3.16116

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Indonesian Journal of Education and Mathematics Science

Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Kampus Utama
Jl. Kapten Muchtar Basri No.3, Glugur Darat II,Medan
Sumatera Utara-20238
E-mail: ijems@umsu.ac.id

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.