Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) Menurut Undang-Undang No. 14 Tahun 2005 Relevansinya dengan QS al-Jumu’ah Ayat 2

Nasiruddin Hidayah, Romlah Romlah

Abstract


This study aims to analyze the competence of Islamic Religious Education Teachers according to the provisions of Law No. 15 of 2005 its relevance to QS al-Jumu’ah paragraph 2, the research approach used is qualitative, the type of library research, the object of research is the law. Law number 15 of 2005 concerning teachers and lecturers, and the book of Tafsir ibn Kathir and Tafsir al-Azhar as well as other books or relevant journals. Data collection techniques with documentation using text content analysis techniques (content analysis) as a data analysis method by examining the relevance of the two provisions above. The results of the study show that the competence of teachers in Law No. 15 of 2005 has relevance to the contents of the QS letter al-Jumu’ah paragraph 2, namely yatlu 'alaihim relevant to professional and religious competence, yuzakkihim (Tazkiyah) relevant to personality and social competence, yu'allimum (Ta'lim) relevant to professional and pedagogical competence.


Keywords


Competence; PAI Teacher; Relevance; QS. Al-Jumu’ah

Full Text:

PDF

References


Al-Mubarakfuri, S. S. (2013). al-mishbahul munir fii tahdibi tafsir ibnu katsir, edisi bahasa indonesia, Shahih Tafsir Ibnu Katsir jili 9,. Pustka Ibnu Katsir.

Al-munawwar. (2009). http://www.almunawwar.or.id/pengertian-tentang-lafadz-ustad-dari-asal-bahasa-dan-maknanya.

Anggito, A. J. S. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. TIM CV Jejak.

Anshori. (2010). Transformasi Pendidikan Islam. Gaung Persada Press.

Asep A. Aziz, Ajat S. Hidayatullah, Nurti Budiyanti, U. R. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Sekolah Dsar. Taklim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol. 18 No.

Burhan, A. (2007). Kajian semantik terhadap kata iqra’ dan utlu dalam Al-Quran.

Daud, M. (1998). Pendidikan Agama Islam. PT.Raja Grafindo.

Fanshoby, M. (2010). Urgensi dan Peran Guru Mursyid dalam Tasawuf Menurut Syeikh Abdul Qadir Al Jailani. Https://Attaqwa.Ac.Id/Urgensi-Dan-Peran-Guru-Mursyid-Dalam-Tasawuf-Menurut-Syeikh-Abdul-Qadir-Al-Jailani/.

Hambali, M. (2016). Manajemen Pengembangan Kompetensi Guru Pai. J-MPI (Jurnal Manajemen Pendidikan Islam), 1(1). https://doi.org/10.18860/jmpi.v1i1.3229

Hamdan, M. (2016). Konsep belajar Menurut al-Quran Surat al-’Alaq ayat 1-5.

Hamid, A. (2017). Guru Profesional. Al Falah, Vol. XVII(32).

HAMKA. (1985). Tafsir Al-Azhar:Juzu’ XXVIII. Panjimas.

Hasan, I. (2002). Metodologi Penelitian dan aplikasinya. Ghalia Indonesia.

Heri, J. (n.d.). Panduan Penulisan Skripsi Teori Dan Aplikasi. Pustaka Setia.

Hermawan, A. H. (2012). Filsafat Pendidikan Islam. Direktorat pendidikan Islam Kementerian Agama RI.

Ilyas Ismail, M. (2010). Kinerja dan Kompetensi guru dalam Pembelajaran. LENTERA PENDIDIKAN, 13(1), 44–63.

Juarman, J., Rahman, A., & Erdawati, S. (2021). Pendidik dalam Perspektif Al-Quran dan Pendidikan Islam. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 7(1), 10–24. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v7i1.204

Kartika Putri, F., Supriadi, U., & Hermawan, W. (2016). Nilai-nilai Pendidikan yang terkandung dalam QS al-Jumu’ah ayat 1-5serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Vol. 3, Issue 2).

Kasmar, I. F., Amnda, V., Mutathahirin, M., Maulida, A., Sari, W. W., Putra, S., Anwar, F., Taufan, M., & Engkizar, E. (2019). The Concepts of Mudarris, Mu’allim, Murabbi, Mursyid, Muaddib in Islamic Education. Khalifa: Journal of Islamic Education, 3(2), 107–125. http://kjie.ppj.unp.ac.id/index.php/kjie/article/view/26

Malik, H. A. (2017). Dai Sebagai Ulama Pewaris Para Nabi. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 9(1), 20–35. https://doi.org/10.24090/komunika.v9i1.828

Muhaimin. (2001). Paradigma Pendidikan Islam : Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Remaja Rosdakarya.

Muhaimin. (2012). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam : Di sekolah, Madrasah dan Perguruan Tinggi. Rajawali Press.

Muhaimin. (2013). Rekontruksi Pendidikan Islam: Dari Paradigma Pengembangan, Manajemen Kelembagaan, Kurikulum Hingga Pembelajaran. Rajawali Press.

Mukti, M. A. (2017). Profesionalisme Guru Dalam Pembelajaran. 1(1).

Nata, A. (2005). Filsafat Pendidikan Islam,. Gaya Media Pratama.

Shihab, M. Q. (2021). Tafsir al-mishbah (Pesan, Kesan, dan Keselarasan al-Quran) (Vol 2). Lentera Hati.




DOI: https://doi.org/10.30596/10460

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id