Aksiologi Manusia dalam Perkembangan Pendidikan Islam (Perspektif KH. Ahmad Dahlan)

Dilla Fadhillah

Abstract


This study aims to analyze the axiological value of humans from the point of view of K.H. Ahmad Dahlan, who is a great figure in Islam and education in Indonesia. The research data were analyzed qualitatively. The data sources are articles on axiological values in philosophy and documents containing the thoughts of K.H. Ahmad Dahlan on humans and the development of Islamic education. The results of the analysis show that Dahlan's thoughts are in line with prophetic ethics which is part of axiology in the philosophy of Islam. The prophetic value consists of seven categories taken from the revelation of Allah SWT. These seven prophetic values include the value of worship, the value of sincerity, the value of the future, the value of mercy, the value of trust, the value of da'wah, and the value of tabsyir.


Keywords


Philosophy; Axiology; Education; K.H. Ahmad Dahlan

Full Text:

PDF

References


Akbar, T. K., & Suyadi. (2021). Desain Pembelajaran Pendidikan Islam Berbasis Neurosains : Peran Musik, Pencahayaan, dan Tata Ruang. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 13(1), 94–118.

Aryati, A. (2018). Memahami Manusia melalui Dimensi Filsafat (Upaya Memahami Eksistensi Manusia). El-Afkar: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Tafsir Hadis, 7(2), 79–94.

Firdaus, F. (2020). Manusia dan Kurikulum Pendidikan dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam (Sebuah Kajian Aksiologis). Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(2), 106–115.

Halik, A. (2020). Ilmu Pendidikan Islam: Perspektif Ontologi, Epistemologi, Aksiologi. Istiqra, 7(2), 10–24.

Khotimah, I. K. (2017). Dimensi Aksiologis Pendidikan Islam.

Kuntowijoyo. (2006). Islam Sebagai Ilmu: Epistemologi, Metodologi, dan Etika. Tiara Wacana.

Mayasari, A., Natsir, N. F., & Haryanti, E. (2022). Aksiologi Ilmu Pengetahuan dan Keislaman. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 218–225.

Mustansyir, R., & Munir, M. (2001). Filsafat Ilmu. Pustaka Pelajar.

Pulungan, H. J. S. (2019). Sejarah Pendidikan Islam. Prenada Media.

Purwosaputro, S., & Sutono, A. (2021). Filsafat Manusia sebagai Landasan Pendidikan Humanis. CIVIS, 10(1).

Rahayu, Y. N. (2020). Program Linier (Teori dan Aplikasi). Widina Bhakti Persada.

Sholihah, M., Aminullah, A., & Fadhillah, F. (2019). Aksiologi Pendidikan Islam (Penerapan Nilai-Nilai Aqidah Dalam Pembelajaran Anak Di Mi). Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 63–82.

Sulistyono, T. (2016). Filsafat Manusia menurut Muhammadiyah. Profetika Jurnal Studi Islam, 17(2), 50–58.

Sumanto, E. (2019). Esensi, Hakikat, dan Eksistensi Manusia (Sebuah Kajian Filsafat Islam). Jurnal El-Afkar, 8(2), 60–69.

Suparmun, A. C. A., Sumardjoko, B., & Muthoifin. (2021). Nilai-nilai Islam Berkemajuan dalam Buku Ajar Pendidikan Kemuhammadiyahan SMA/SMK/MA. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 13(2), 343–361. https://doi.org/10.30596/intiqad.v13i2.7723

Susanto, A. (2021). Filsafat Ilmu: Suatu Kajian dalam Dimensi Ontologis, Epistemologis, dan Aksiologis. Bumi Aksara.

Suwahyu, I., Nurhilaiyah, N., & Muthmainnah, S. (2020). Aksiologi Pemikiran Pendidikan Islam Syekh Nawawi Al-Bantani Di Era Globalisasi. Tadrib, 6(2), 229–243.




DOI: https://doi.org/10.30596/10740

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id