Strategi Pembelajaran Mandiri dalam Memusatkan Perhatian Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih untuk Meningkatkan Prestasi Belajar (Studi di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Pesisir Selatan)

Fithidayati Fithidayati, Isman Efendi Limbong

Abstract


The purpose of this study was to determine the implementation of independent learning strategies in focusing students' attention on learning fiqh at Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Pesisir Selatan. The approach used in this study is to use a descriptive qualitative approach. The data analysis technique used is data reduction, data display and data simplification. The results or findings obtained from this research study are that independent learning strategies in focusing students' attention on Fiqh subjects at Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Pesisir Selatan are in the form of; (a) Creating a more lively and enjoyable learning atmosphere; (b) Creating students' personalities including tolerance, democratic attitudes, critical thinking skills and creating students' ability to be patient; (c) Applying questioning skills; (d) Use language that is polite, respectful and in a soft tone of voice; (e) Strategy in providing reinforcement; and (f) Carrying out method variations.


Keywords


Srategi; Perhatian; Prestasi Belajar

Full Text:

PDF

References


Agung, B., & Sopiansyah, D. (2022). Strategi Peningkatan Kemandirian Belajar Peserta Didik Melalui Program Edmodo Di Madrasah Aliyah. Islamic Journal of Education, 1(1), 48–56. https://doi.org/10.54801/ijed.v1i1.68

Anggraeni, N. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Motivasi Belajar terhadap Pemahaman Membaca Bahasa Inggris (Penelitian di SMA Swasta di Jakarta Selatan). Jurnal Inovasi Pendidikan MH Thamrin, 2(2), 61–71. https://doi.org/10.37012/jipmht.v2i2.44

Astuti, S. R., Dayanti, S. I., Laily, N., & Hasanah, R. A. (2018). Pengaruh latar belakang pendidikan dan bimbingan orang tua terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 12(1), 1–8. https://doi.org/10.32832/jpls.v12i1.2878

Basyar, M. K. (2020). Strategi Musyrif dalam Membentuk Karakter Kepemimpinan dan Kemandirian Siswa Boarding School. JIPSINDO, 7(2), 178–202.

Dewantara, P., & Utomo, U. (2019). Strategi Khusus Pembelajaran Flute Kelas X Smk Negeri 2 Kasihan Bantul. Jurnal Seni Musik, 8(1), 1–6. https://doi.org/10.15294/jsm.v8i1.25784

Firdaus, A., Noor, M., Shukor, K. A., & Saharudin, N. A. (2021). Pencapaian Tujuan Pendidikan Berbasis Hasil (OBE) dan Strategi Pembelajaran Mandiri Pendidikan Islam: Studi Pilot. Jurnal Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, IX(1), 65–82.

Gunanto, S. G. (2021). Game-Based Learning: Media Konstruktif Pembelajaran Mandiri Bagi Siswa. Rekam: Jurnal Fotografi, Televisi, Animasi, 17(1), 71–76. https://doi.org/10.24821/rekam.v17i1.4951

Indrayany, E. S., & Lestari, F. (2021). Penerapan Pembelajaran Blended Learning untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Mandiri Siswa Kelas VII SMP pada Materi Perbandingan. DIKSI: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Sosial, 2(2), 68–76. https://doi.org/10.53299/diksi.v2i2.115

Indriawati, Buchori, I., Acip, Sirrulhaq, S., & Solihutaufa, E. (2021). Model dan Strategi Pembelajaran. Al-Hasanah : Islamic Religious Education Journal, 6(2), 274–284. https://doi.org/10.51729/6246

Israel, V. V., Korompis, C., & Rooroh, A. R. (2019). Pengaruh Status Sosial Ekonomi dan Bimbingan Belajar Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas XI Program Study Administrasi Perkantoran di SMK N 1Bitung. Pendidikan Ekonomi, 99394(3), 1–12.

Majdi, M., Hafidzaturrahmi, & Naziah, B. (2022). Model Pembelajaran Menyimak Bahasa Indonesia Tipe Hilwah Natiqah dalam Pengembangan Karakter Mandiri Siswa Sekolah Dasar. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(4), 1249–1255.

Muyasaroh, U., Listyono, & Rofi’ah, N. L. (2021). Analisis Kemandirian Belajar Biologi Siswa MAN Pada Masa Pandemi. Bioeduca: Journal of Biology Education, 3(2), 91–98.

Rifky. (2020). Strategi Guru Dalam Menumbuhkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 85–92.

Ruslaini, R., & Novika, T. (2021). Penerapan Strategi Pembelajaran Active Learning Pada Materi Ekosistem Untuk Meningkatan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Geuthèë: Penelitian Multidisiplin, 4(1), 01–09. https://doi.org/10.52626/jg.v4i1.100

Simamora, P., & Rahma, I. F. (2022). Analisis Tingkat Stres Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Strategi Coping di SMK Swasta Mandiri Alwasliyah Silangkitang. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1527–1535. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1393

Sukri, H., & Fatah, D. A. (2020). Rancang Bangun Model Pembelajaran Flipped Classroom sebagai Solusi Peningkatan Daya Belajar Mandiri Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Edutic, 6(2), 52–60.

Tadanugi, F. A. (2021). Best Practice Penerapan Strategi Pembelajaran Mandiri Menggunakan Bank Soal Dalam Menghadapi Ujian Sekolah. Linear : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 118–128. https://doi.org/10.53090/jlinear.v5i2.203

Widiyanto, B. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Interaktif dengan Media Miniatur Untuk Peningkatan Hasil Belajar IPA Sekolah Dasar. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 3(1), 47–68. https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v3i01.516

Zakiyah, R. (2021). Strategi Pembelajaran Berbasis Motivasi. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 2(2), 306–311. https://doi.org/10.47530/edulead.v2i2.63

Zusnani, I., & Murfi, A. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Question Student Have (Qsh) Pada Mata Pelajaran Fiqh Di Mts Negeri 9 Bantul. EDULAB: Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 5(1), 84–102. https://doi.org/10.14421/edulab.2020.51-06




DOI: https://doi.org/10.30596/11195

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id