Peran Guru PAI dalam Meningkatkan Motivasi Siswa Pada Pembelajaran Membaca dan Menulis Al-Quran

Irvi Reisa, Wasehudin Wasehudin, Irfan Anshori

Abstract


This study aims to find out how the pattern given by Islamic Religious Education Teachers in motivating students to learn to read and write the Qur'an before the learning process began. The scope of this research includes the teacher's role in motivating students and supporting and inhibiting factors in reading and writing the Qur'an. This research uses field research with a descriptive method. Data collection techniques in this study were carried out utilizing observation, interviews, and documentation in the field. This research was conducted at SMP Negeri 14 Serang City. Implementing the habit of reading and writing the Qur'an at SMP Negeri 14 Serang City is going well. This can be seen in the students who are accustomed to and enthusiastic about participating in this activity. This activity routine lasts for 15 minutes, right before class starts. In practice, the activities of reading and writing al-Qur'an are guided directly under the guidance of Islamic religious education teachers. Thus, the teacher can provide direction, guidance, and motivation to students after the process of this activity ends. Supporting factors in this activity include parental support and adequate infrastructure. The inhibiting factor for the covid-19 pandemic, being daring to learn is not conducive to carrying out this Qur'an literacy activity.

Keywords


Islamic Religious Education Teacher; Motivation; Reading and Writing the Quraan

Full Text:

PDF

References


Abidin, A. M. (2019). Penerapan Pendidikan Karakter Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Melalui Metode Pembiasaan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 183–196.

AH, H. F., Arief, Z. A., & Muhyani, M. (2019). Strategi motivasi belajar dan minat belajar dengan hasil belajar Bahasa Arab. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 112–127.

Aisyah, S. (2020). Literasi Al-Quran dalam Mempertahankan Survivalitas Spritulitas Umat. Al Iman: Jurnal Keislaman dan Kemasyarakatan, 4(1), 203–228.

Alamiyah, S. S., Kusuma, A., Juwito, J., & Tranggono, D. (2021). Pergeseran Model Pendampingan Penggunaan Media Digital oleh Orangtua pada Anak di Masa Pandemi COVID-19. JCommsci-Journal Of Media and Communication Science, 4(2), 97–110.

Aminah, S. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca dan Menulis al Quran pada Siswa. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 9(2), 177–196.

Angdreani, V., Warsah, I., & Karolina, A. (2020). Implementasi Metode Pembiasaan: Upaya Penanaman Nilai-Nilai Islami Siswa SDN 08 Rejang Lebong. At-Ta’lim: Media Informasi Pendidikan Islam, 19(1), 1–21.

Ardiansyah, A., & Arda, A. (2020). Peran Orang Tua dalam Proses Belajar Anak di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Menumbuhkan Sikap Ilmiah (Studi Kasus Pada Siswa Usia 10-12 Tahun pada Mata Pelajaran IPA). Musawa: Journal for Gender Studies, 12(1), 140–164.

Badruzaman, D. (2019). Metode Tahfidz Al-Quran di Pondok Pesantren Miftahul Huda II Kabupaten Ciamis. KACA (Karunia Cahaya Allah): Jurnal Dialogis Ilmu Ushuluddin, 9(2), 184–193.

Chusna, P. A., & Utami, A. D. M. (2020). Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Peran Orang Tua dan Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Daring Anak Usia Sekolah Dasar. Premiere: Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 11–30.

Darimi, I. (2015). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru PAI dalam Pembelajaran. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 5(2), 309–324.

Dini, J. P. A. U. (2022). Guru sebagai Agen of Change dalam Pendidikan Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 960–976.

Emiyati, A. (2020). Kendala Orang Tua Mendampingi Anak Belajar di Rumah Dalam Menghadapi Situasi Covid 19. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKN dan Sosial Budaya, 4(1), 8–16.

Herdiana, D., Mardiana, L., AlFauji, M. I., Billah, M. N., Zuliandi, M. A., Zainuri, M. D., ... & Pelita, B. N. (2022). Aktualisasi Nilai-Nilai Pancasila Sila Ke-1 Tentang Pengajaran Mengaji Kepada Anak-Anak Sekolah Dasar. AMMA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(05), 315–326.

Ibrahim, S. (2014). Hermeneutika Teks: Sebuah Wacana Dalam Metode Tafsir Alquran? Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 11(1), 23–41.

Iskandar, D. (2018). Implementasi Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Journal of Management Review, 2(3), 261–270.

Junaidi, J. (2021). Perspektif Masyarakat Terhadap Peran Guru TPQ dalam Pengembangan Pendidikan Keagamaan (Studi Kasus Pada Masyarakat Kelurahan Pagentan Kecamatan Singosari Kabupaten Malang). Turatsuna: Jurnal Keislaman dan Pendidikan, 3(1), 114–121.

Khanif, R., Muslimah, M., & Ahmadi, A. (2021). Urgensi Pengelolaan Keluarga sebagai Madrasatul’ula dalam Meminimalisir Dekadensi Moral Generasi Muda Masa Kini. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 1(2), 103–112.

Latifah, A. Z., Hidayat, H., Mulyani, H., Fatimah, A. S., & Sholihat, A. (2020). Penerapan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Kreativitas Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan, 21(1), 38–50.

Mansir, F. (2020). Kesejahteraan Dan Kualitas Guru Sebagai Ujung Tombak Pendidikan Nasional Era Digital. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(2), 293–303.

Mardlotillah, F. (2013). Implementasi Kebijakan Sekolah dalam Upaya Pengembangan Pendidikan Karakter melalui Program Pembiasaan Membaca Al-Quran. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1(2), 150–155.

Masdul, M. R. (2018). Komunikasi Pembelajaran. IQRA Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 13(2), 1–9.

Muhsin, A. (2017). Peran Guru dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Baca Tulis Al`Quran Di TPQ Miftahul Ulum Nglele Sumobito Jombang. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 275–290.

Munawaroh, M. (2022). Hasil wawancara dengan Kepala Sekolah SMP Negeri 14 Kota Serang pada tanggal 24 Maret 2022.

Mustofa, A., & Ghofur, A. (2022). Konsepsi Pembiasaan Sholat Dhuha dan Membaca Al-Quran dalam Peningkatan Akhlak. Tasyri: Jurnal Tarbiyah-Syariah-Islamiyah, 29(01), 1–10.

Nurdyansyah, N., & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi model pembelajaran sesuai kurikulum 2013.

Pai, T. D. (2016). Bunga Rampai Penelitian Dalam Pendidikan Agama Islam. In Bunga Rampai Penelitian dalam Pendidikan Agama Islam (1 ed.). Deepublish.

Pamungkas, D., & Mahfud, I. (2020). Tingkat Motivasi Latihan UKM Taekwondo Satria Teknokrat Selama Pandemi Covid 2019. Journal Of Physical Education, 1(2), 6–9.

Rifai, A. S. (2017). Pembaharuan pendidikan pesantren dalam menghadapi tantangan dan hambatan di masa modern. INSPIRASI: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(1), 21–38.

Rochanah, R. (2020). Peran Mahasiswa PGMI IAIN Kudus Sebagai Agent Of Change Di Masa Pandemi Covid-19. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 8(2), 339–358.

Safitri, V., & Dafit, F. (2021). Peran Guru dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis Melalui Gerakan Literasi di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu ; Jurnal of Elementary Education, 5(3), 1356–1364.

Septianti, D., & Frastuti, M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Berbasis Internet, Motivasi Intrinsik dan Motivasi Ekstrinsik Terhadap Minat Berwirausaha Online Mahasiswa Universitas Tridinanti Palembang. Jurnal Ilmiah Ekonomi Global Masa Kini, 10(2), 130–138.

Setiawan, Y. E. (n.d.). Analisis Faktor-Faktor Pendukung Keberhasilan Pelaksanaan Pelatihan Terhadap Guru. Konferensi Nasional Pengabdian Masyarakat (KOPEMAS), 545–557.

Sholichah, A. S. (2018). Teori-teori Pendidikan dalam Al-Quran. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 23–46.

Sofandi, A. (2019). Manajemen Pemberdayaan Guru Dalam Lembaga Pendidikan Islam. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(2), 172–189.

Solehudin, M. (2018). Peran Guru PAI dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional (EQ) dan Kecerdasan Spiritual (SQ) Siswa SMK Komputama Majenang. Jurnal Tawadhu, 2(1), 303–325.

Solekhatul, L. (2019). Pembiasaan Membaca Juz ‘Amma Sebelum Pembelajaran Dimulai Sebagai Peningkatan Sikap Religius Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Internasional Kolokium.

Sukmawati, M. M. (2020). Hasil Wawancara dengan Wali Siswa SMP Negeri 14 Kota Serang, pada tanggal 28 Maret 2022.

Thalib, M. A. (2022). Pelatihan Analisis Data Model Miles dan Huberman untuk Riset Akuntansi Budaya. Madani: Jurnal Pengabdian Ilmiah, 5(1), 23–33.

Tolhah. (2022). Hasil wawancana dengan guru mata pelajaran Pendidikan Agama Islam SMP Negeri 14 Kota Serang, pada tanggal 28 Maret 2022.

Wandini, A. S., & Lubis, F. Y. (2021). Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Secara Daring pada Belajar dari Rumah (BDR) Jenjang Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jurnal basicedu ; Jurnal of Elementary Education, 5(4), 1985–1997.

Wasehudin, W. (2018). Perspektif Al-Quran dan Undang-Undang Tentang Guru Profesional. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 5(1), 86–96.

Winata, I. K. (2021). Konsentrasi dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Pembelajaran Online Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 5(1), 13.

Yusoff, A. M., Ab Ghani, M. A., Amran, N., & Abdullah, A. N. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penguasaan Pengajian Ilmu Qiraat: Satu Kajian Di Maahad Tahfiz Al-Quran Wal Qiraat MAIK. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(2), 449–458




DOI: https://doi.org/10.30596/11416

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id