Implementing the Use of Canva Media to Promote Interest in Reading and Writing the Qur'an in Primary Schools

Cindy Tri Vidiawati, Istikomah Istikomah

Abstract


The purpose of this study is to describe how teachers use Canva media in promoting interest in Qur'anic reading and writing. The research involved a type of research using a case study model with the research scene of SDN Sumorame as one of the public primary schools implementing BTQ using Canva media. After the data was collected, the researcher analysed it using a qualitative analysis approach narrative model. The data collection techniques were observation, interview and documentation. The results of the study explain that Canva media is able to promote interest in reading among students, proven by: (1) the existence of features in Canva that are attractive such as graphic design, (2) posters that promote attractiveness for elementary school students, (3) the existence of videos and animations related to the laws of Tajweed reading, (4) Canva media is flexible because it can be played on android phones and computers with the help of an internet connection.


Keywords


Canva Media; Reading Interest; Al-Qu’an

Full Text:

PDF

References


Aditomo, A. (2021). Nilai-nilai Pancasila dalam Pembelajaran Merdeka Belajar. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan RI, 13. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/upload/filemanager/download/merdeka-belajar/Merdeka-Belajar-Profil-Pelajar-Kurikulum-Pancasila.pdf

Alfian, A. N., Putra, M. Y., Arifin, R. W., Barokah, A., Safei, A., & Julian, N. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(1), 75–84. https://doi.org/10.31599/jabdimas.v5i1.986

Amrina, Mudinillah, A., & Handayani, E. P. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva dalam Proses Pembelajaran Bahasa Arab di MAN Gunung Padang Panjang. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 6(2), 101–116. https://doi.org/10.55187/tarjpi.v6i2.4519

Arifandi, A. S. D. (2017). Peran Guru PAI dalam Meningkatkan Karakter Siswa. Edukais : Jurnal Pemikiran Keislaman, 1(1), 66–75. https://doi.org/10.36835/edukais.2017.1.1.66-75

Budiman, H. (2017). Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2095

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Fahyuni, E. F., & Bandono, A. (2015). Pengembangan media cerita bergambar sebagai upaya meningkatkan kemampuan membaca siswa sekolah dasar. Halaqa, 14(1), 75–89.

Garris Pelangi. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2), 1–18. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Sasindo/article/view/8354

Istikomah, I., Churahman, T., & Romadlon, D. A. (2020). Problematika Wali Murid Sekolah Muhammadiyah dalam Mendampingi Belajar Daring di Masa Pandemi Covid-19. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 195–209. https://doi.org/10.19105/tjpi.v15i2.3813

Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva Untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3), 275–281. https://jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/JPPM/article/view/2817/1853

Mirnawati. (2020). Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa. Jurnal Didaktika, 9(1), 98–112.

Mulyana, S. D., & Syamsiyah, N. (2021). Keunggulan Canvasebagai Media Pembelajaran Postersiswa Kelas Viii Smpn 18 Depok Tahun Pelajaran 2021/2022. PROSIDINGSAMASTASeminarNasionalBahasadanSastraIndonesia, 774–782. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/index

Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model. In Nizmania Learning Center.

Romadlon, D. A., Fahyuni, E. F., Istikomah, I., & Khoirinindyah, S. (2021). Desain Buku Teks Aqidah Berbasis Strategi Reap Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 193–209.

Safrianti, S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2, 467–474. http://202.162.210.184/index.php/guau/article/download/264/240

Syaifuddin, M. ., & Fahyuni, E. . (2019). Melalui Kurikulum Muatan Lokal. Jurnal Studi Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 7(November), 267–285.




DOI: https://doi.org/10.30596/13280

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id