Line Application As A Learning Medium In Islamic Education Subjects

Rahma Diah An Nilam, Eni Fariyatul Fahyuni

Abstract


This study aims to investigate the use of social media Line as a learning medium in Islamic Religious Education subjects. The method used in this research was classroom action research with 3 cycles. After the research, the results obtained are learning media in the form of Line applications can improve student learning outcomes with a student completion rate of 100% in cycle III. This proves that Line social media can improve student learning outcomes.


Keywords


Line Application; Learning Media; Islamic Education.

Full Text:

PDF

References


Agasta, Imanita Heriana, Y Soenarto, and Wahyu Dian Laksanawati. “Pengembangan Ruang Media Pembelajaran Berbasis Line Messaging API ( Application Programming Interface ) Pada Mata Pelajaran Fisika Kelas XI,” no. November 2019 (n.d.): 149–54.

Anshory, Muhtar Luthfie Al. “Problematika Pembelajaran SKI Di Madrasah Tsanawiyah YAPI Pakem.” Jurnal Penelitian Keislaman 16, no. 1 (2020): 76–86. https://doi.org/10.20414/jpk.v16i1.2222.

Budiyono, Budiyono. “Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Di Era Revolusi 4.0.” Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran 6, no. 2 (2020): 300. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2475.

Chantika, Puspita Dea, and T. Rahardjo. “Hubungan Intensitas Penggunaan Media Sosial Line Dan Motivasi Belajar Dengan Prestasi Belajar Siswa.” Interaksi Online 6, no. 3 (2018): 1–12.

Dwiningtiyas, Nur Aini. “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS LINE CHATBOT UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X SMAN 1 GEDANGAN SIDOARJO TESIS Diajukan Untuk Memenuhi Sebagian Syarat Memeroleh Gelar Magister Dalam Program Studi Pendidikan Agam,” 2021, 6.

Fahyuni, Eni Fariyatul, Dwi Nastiti, and Moch. Bahak Udin By Arifin. Media Cerita Bergambar Akidah Akhlak Berbasis Value Clarrification Technique. News.Ge. Vol. 4, 2020.

Firmadani, Fifit. “Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0.” Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional 2, no. 1 (2020): 93–97. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660.

Hakim, Lukmanul. “Pemilihan Platform Media Pembelajaran Online Pada Masa New Normal.” Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi 3, no. 2 (2020): 27. https://doi.org/10.31764/justek.v3i2.3516.

Hamid, Mustofa. Media Pembelajaran, 2020.

Karo-Karo, Isran Rasyid, and Rohani Rohani. “Manfaat Media Dalam Pembelajaran.” AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika 7, no. 1 (2018): 88–100. https://doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1778.

Komunikasi, Prodi Ilmu. “Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bagi Mahasiswa Di Tengah Pandemi Covid-19,” 2020, 1–15.

Maghfirah, Muliatul, and Sri Nurhayati. “Peningkatan Strategi Dan Metode Pembelajaran Guru PAI Dalam Era Revolusi Industri 4.0.” PERDIKAN (Journal of Community Engagement) 2, no. 1 (2020): 10–19. https://doi.org/10.19105/pjce.v2i1.3402.

Muhammad Nur Hadi, Syaifullah, and Wiwin Fachrudin Yusuf. “Inovasi Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Mu’allim 4, no. 1 (2022): 53–66. https://doi.org/10.35891/muallim.v4i1.2948.

Nurdyansyah, Nurdyansyah. Media Pembelajaran Inovatif. Media Pembelajaran Inovatif, 2019. https://doi.org/10.21070/2019/978-602-5914-71-3.

Prihantoro, Edy, Rizky Wulan Ramadhani, Dwi Asih Haryanti, and Tri Wahyu Retno Ningsih. “Analisis Faktor Pendukung Knowledge Sharing Menggunakan Whatsapp Dan Line Group Saat Pandemi Covid-19.” Jurnal Manajemen Komunikasi 6, no. 2 (2022): 200. https://doi.org/10.24198/jmk.v6i2.32241.

Rohani. “Diktat Media Pembelajaran.” Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, 2019, 1–95.

Ruswandi, Agus, and Aang Mahyani. “Analisis Permasalahan Guru Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah.” International Conference on Islam, Law, and Society (INCOILS) 1, no. 1 (2021): 118–29.

Sudiantini, Dian, and Nurjanah Dewi Shinta. “Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Penalaran Matematis Siswa.” Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika 11, no. 1 (2018): 177–86. https://doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2996.

Sujarweni, Wiratna. Metodologi Penelitian, 2022.

Waluyo, Budi. “Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis ICT.” AN-Nur: Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman 7, no. 2 (2021): 230–50.

Wardani, Karima Kusuma, Hertyas Tri Novintya, and Alia Lulu Khusniati. “Pemanfaatan Aplikasi Line Sebagai Media Pembelajaran Matematika Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar.” Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan 1, no. 0 (2018): 136–39. http://seminar.uad.ac.id/index.php/sendikmad/article/view/29.




DOI: https://doi.org/10.30596/14357

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id