Analysis of Information Technology-Based Teaching Materials in Islamic Education Subjects at MA Islamiyah Sunggal

Ali Akbar

Abstract


The research was conducted to analyze the information and communication technology utilization in MAS Islamiyah Sunggal during the learning process. The researcher found the results of the study that the MAS Islamiyah Sunggal school did not optimally use information and communication technology as a medium of teaching materials in the teaching and learning process with the limitations of the projector and the effectiveness of the old method with question and answer, discussion and problem-solving strategies, as well as prayer practice which does not require technology in practice. Because each teacher has their own plan of teaching and learning process, the school only provides facilities with 25 computers, 1 projector, and an LCD projector, which are used alternately by each class at MAS Islamiyah Sunggal.

Keywords


teaching material; information and technology; Islamic education

Full Text:

PDF

References


Ahmad, Kasina. and Lestari, Ika. 2010. Pengembangan Bahan Ajar Perkembangan Anak Usia SD Sebagai Sarana Belajar Mandiri Mahasiswa. Perspektif Ilmu Pendidikan Vol.22.

Al-Gazhalati, Abu Hamid . 1957. IhalyaUlumiddin, Medan

Alwi, Akmal. Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Rajawali pers.

Arifin, Syamsul. Rekontruksi Al-Islam Kemuhammadiyahan (AIK) Pergururuan Tinggi Muhammadiyah Sebagai Proses Pendidikan Nilai dalam Edukasi. no. 2. Vol 13.

Berkarakter. Yokyakarta Gava Media.

Gazalba, Sidi. 1970. Pendidikan Umat Islam. Jakarta: Bharatara.

Hidayat, Komarudin. 2006. Merindukan Pribadi-Pribadi Unggul. dalam Kompas, Jakarta.

Kamus Besar Indonesia (Online). 2018. http://kbbi.web.id/diakses

Magdalena, dkk, Ina. 2020. Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Online Terhadap Prestasi Siswa di SDN Sukamanah 01. Jurnal Pendidikan dan Sains, Vol 2 No. 3

Majid, Abdul. 2006. Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru.

Majid, Abdul. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: RemajaRosdakarya.

majid, Abdul. 2012. Perencanaan Pembelajaran (Mengembangkan Standar Kompetensi Guru.

Manado: STAIN Manado Press.

Nadir, Moh . 2018. Per Hari Rata-rata Orang Indonesia Hanya Baca Buku Kurang dari Sejam. Kompas.com, (https://nasional.kompas.com), diakses 21 januari 2022 jam 8.10 wib)

Nadjamuddin, Zulkifli. Royes. Profesionalisme Guru Dalam Mengembangkan Materi Ajar Bahasa Arab Di MIN 1 Palembang. Jurnal Ilmiah PGMI Vol. 3, no. No. 2.

Nata, Abuddin. 2012. AkhlakTasawuf. Jakarta; NimasMultima.

Prastowo, Andi. 2014. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Royes, Zulkifli. 2020. Profesionalisme Guru Dalam Mengembangkan Materi Ajar Bahasa Arab Di MIN 1 Palembang.

Sahla, Asmaun dan Teguh Prasetyo, Angga. 2013. Desain pembelajaran Berbasis Pendidikan Karakter.

Sanjaya, Wina. 2008. Perencanaan dan desain system pembelajaran. Bandung: Prenada Media Group.

Shoimin, Aris. 2014. Guru Berkarakter untuk Implementasi Pendidikan

Suryadi, Tan. 2020. Analisis Bahan Ajar Pada Mata Pelajaran Al Islam Dan Kemuhammaddiyahan Di Mts Muhammadiyah 15 Medan.

UU Sisdiknas No. 20 Tahun 2003, Bab II, Pasal 3. Jakarta: SinarGrafika.

Wanto Talibo, Ishak. 2013. Perencanaan Pengajaran Suatu Pedoman Praktis.

Yusuf, Moh. 2012. Peranan Tekonologi Pendidikan dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, (Online), 1 (1): 65-74.




DOI: https://doi.org/10.30596/ijems.v3i3.13007

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Indonesian Journal of Education and Mathematics Science

Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Kampus Utama
Jl. Kapten Muchtar Basri No.3, Glugur Darat II,Medan
Sumatera Utara-20238
E-mail: ijems@umsu.ac.id

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.