Evaluation of Learning in Cognitive, Affective and Psychomotor Aspects in Junior High School
Abstract
Evaluation of learning in Junior High School is very important in measuring student achievement in three main aspects: cognitive, affective, and psychomotor. The cognitive aspect focuses on the ability to think, understand, and apply knowledge, while the affective aspect is related to attitudes and values and the social emotional development of students. The psychomotor aspect assesses students' practical skills and abilities. This study uses a qualitative approach, with data collection through observation and interviews, and data analysis according to the Milles and Huberman method. The results of the study indicate that evaluation not only functions as a measuring tool, but also as feedback to improve the quality of learning. Therefore, an evaluation strategy is needed that includes various methods that can appreciate the uniqueness of each student and apply an inclusive and holistic approach. The conclusion of this study emphasizes that comprehensive evaluation will support children's development in a holistic and quality manner.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Attamimi, T. A., Ahmad, R. F., & Al Fajar, R. (2023). Teknik Pengolahan Dan Penilaian Hasil Belajar Aspek Kognitif Dalam Evaluasi Pembelajaran: Studi Analisis Pembelajaran Daring. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 147-160.
Fadli, M. Z., & Hidayati, R. N. (2020). Penilaian Ranah Afektif Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Aplikasi Whatsapp Group. Journal of Islamic Education Policy, 5(2).
Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep dasar evaluasi dan implikasinya dalam evaluasi pembelajaran pendidikan agama Islam di sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 159-181.
Huljannah, M. (2021). Pentingnya proses evaluasi dalam pembelajaran Di sekolah dasar. Educator (Directory of Elementary Education Journal), 2(2), 164-180.
Hutapea, R. H. (2019). Instrumen Evaluasi Non-Tes dalam Penilaian Hasil Belajar Ranah Afektif dan Psikomotorik. BIA': Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(2), 151-165.
Idrus, L. (2019). Evaluasi dalam proses pembelajaran. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920-935.
Iqbal, M., Rahayu, S., & Herdiawan, T. (2020). Rancang Bangun Sistem Pembelajaran Game Edukasi Berbasis Web Guna Meningkatkan Ranah Psikomotorik Pada Mata Pelajaran Matematika di Level SMP. Jurnal CoreIT, 6(1).
Irma, S. (2021). Analsis evaluasi pembelajaran : Ranah Kognitif, Afektif dan Spikomorik. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Magdalena, I., Prabandani, R. O., & Rini, E. S. (2021). Analsisi Taksonomi Bloom sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran di SDN Kosambi 06 Pagi. NUSANTARA, 3(2), 227-234.
Nuriyah, N. (2016). Evaluasi pembelajaran: sebuah kajian teori. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 3(1).
Resya, K. N. P. (2023). Evaluasi pembelajaran dalam ranah aspek kognitif pada jenjang pendidikan dasar pada MI Assalafiyah Timbangreja. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(2).
SUPRIHATIEN, T., RAFIAH, A., IQTIRAN, F. D., WIDYANINGSIH, P. R., & RISNITA, R. (2023). META-ANALISIS: EVALUASI HASIL BELAJAR RANAH KOGNITIF, AFEKTIF, DAN PSIKOMOTOR PADA PEMBELAJARAN SINKRONUS DAN ASINKRONUS. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 3(4), 242-248.
Sutikno, Y. (2023). Peran Guru dalam Evaluasi Pembelajaran di Kelas. Jurnal Maitreyawira, 4(1), 36- 41.
Suprihatien, T., Rafiah, A., Iqtiran, F. D., Widyaningsih, P. R., & Risnita, R. (2023). Meta-Analisis: Evaluasi Hasil Belajar Ranah Kognitif, Afektif, dan Psikomotor pada Pembelajaran Sinkronus dan Asinkronus. Teaching: Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 3(4), 242–248.
DOI: https://doi.org/10.30596/ijems.v6i1.22356
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indonesian Journal of Education and Mathematics Science
Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Kampus Utama
Jl. Kapten Muchtar Basri No.3, Glugur Darat II,Medan
Sumatera Utara-20238
E-mail: ijems@umsu.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.