Implementation Of The Deep Independent Curriculum Learning Education Religion Islam

Ryan Fahmi, Heryadi Heryadi, Azmaliyah Azmaliyah

Abstract


The aim of this research is to explore the implementation of the independent curriculum in Islamic religious education learning in Madrasas. Data collection was carried out by means of observations, interviews and documentation. The data analysis technique used is an interactive analysis technique which includes data collection, data reduction, data presentation, then drawing conclusions. The results of this research are the implementation of an independent learning curriculum in Islamic religious education learning in accordance with the policies of the Indonesian Ministry of Education and Culture, so that students are more enthusiastic about participating in the learning process with better learning creativity.

Keywords


Implementation; Curriculum Independent; Educator Religion Islam.

Full Text:

PDF

References


Amirudin, N. (2023). The design of Islamic worldview in preventing radicalism at the University of Muhammadiyah Gresik. ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education, 93-105.

Aziz, R. (2017). Creative Learning. Malang: Edulitera.

Hasnawati. (2021, Juni 28). Pola Penerapan Merdeka Belajar Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Daya Kretivitas Peserta Didik Di SMAN 4 Wajo. Pola Penerapan Merdeka Belajar Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Daya Kretivitas Peserta Didik Di SMAN 4 Wajo. Parepare, Sulawesi Selatan, Indonesia: IAIN Pare.

Jamil, I. A. (2003). Revormulasi Rancangan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. In I. A. Jamil, Revormulasi Rancangan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Rineka Cipta.

Khoirurijal, f. S. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka. Malang: CV. Literasi Nusantara abadi.

Minarti, S. (2013). Ilmu Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Hamzah.

Mudrikah, K. d. (2022). Implementasi Merdeka Belajar Kampus merdeka di Universitas Islam Nusantara. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5.

Mudzakir, A. M. (2021). Ilmu Pendidikan Islam, dalam Alaika M, bagus, dkk, Menyorot Kebijakan Merdeka Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Muqawim, A. d. (2020). Pengembangan Kreativitas Anak Melalui Konsep Merdeka Belajar di Sanggar Anak Alam. Jurnal Study PGRA, 6.

Nasional, D. P. (208). Kamus Besar Bahasa Indonesia, Pusat Bahasa. Jakarta.

Nata, A. (2012). Metodologi Studi Islam. In A. Nata, Metodologi Studi Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Naufal, I. Y. (2020). Penelitian Penerapan Progam Sistem Kredit Semester Menunjang Terealisasinya Merdeka belajar di SMA Negeri 1 Pekalongan. Prosiding Konferensi Ilmiah Pendidikan, 1.

Ningrum, A. s. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar (Metode belajar). Prosiding Pendidikan dasar, 1.

Pawito. (2007). Penelitian Komunikasi Kualitatif. Yogyakarta: Lkis.

Rifa'i, A. N. (2022). Penerapan kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran PAI Di Sekolah. Syntsx Admiration 3, 8.

Riyadi, I. (2015). Integrasi Nilai-Nilai Kecerdasan Emosional Dalam Kurikulum Pendidikan Islam. Studia Islamika, 12.

Sari, R. M. (2019). Analisis Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. Prokurasi Edukasi Jurnal manajemen Pendidikan Islam, 1.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.30596/arrasyid.v4i1.20118

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.