Utilizing Merdeka Mengajar Platform at SMP Muhammadiyah Bandung

Rima Suryadi, Dian Hidayati

Abstract


Based on observations in the school in the school year 2022-2023, not all teachers are familiar with the implementation of the independent curriculum and the use of the Merdeka Mengajar platform, but they have to directly implement learning using the independent teaching platform, so the school conducts internal coaching and training for these teachers by inviting supervisory resource persons from the Bandung City Education Office. This research uses a qualitative descriptive method by collecting data through observation, literature review and focus group discussion (FGD). The focus of the research is the use of Merdeka Mengajar Platform by teachers at SMP Muhammadiyah 5 Bandung. With the use of Merdeka Mengajar Platform, it is hoped that the quality of learning at SMP Muhammadiyah 5 Bandung will improve in the coming years.


Keywords


Merdeka Mengajar Platform; Learning; Kurikulum Merdeka Implementation

Full Text:

PDF

References


Budiarti, N. I. (2022). Merdeka mengajar platform as a support for the quality of Mathematics learning in East Java. Matematika Dan Pembelajaran, 10(1), 13–25.

Habibah, M. (2022). Pengembangan Kompetensi Digital Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar Dalam Kerangka Kurikulum Merdeka. Sittah: Journal of Primary Education, 3(1), 76–89.

Kartini, T. (n.d.). Pemanfaatan Akun Pembelajaran untuk Kolaborasi Pendidik dan Tenaga Kependidikan dalam Implementasi Program Sekolah Penggerak.

Kemendikbud RI. (2021). Paparan Mendikbud RI Merdeka Belajar Episode Lima Belas Program Kurikulum Merdeka dan Platform Merdeka. https://ditsmp.kemdikbud.go.id/merdeka-belajar-episode-15-kurikulum-merdeka-dan-platform-merdeka-mengajar/

Ketaren, A., Rahman, F., Meliala, H. P., Tarigan, N., & Simanjuntak, R. (2022). Monitoring dan Evaluasi Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar pada Satuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 10340–10343.

Merdeka, P. (n.d.). Kenalan Yuk dengan Platform Merdeka Mengajar !

Peluncuran Kurikulum Merdeka & Platform Merdeka Mengajar. (2022). https://lpmpjatim.kemdikbud.go.id/site/detailpost/peluncuran-kurikulum-merdeka-platform-merdeka-mengajar

Prabowo, D. A., Fathoni, M. Y., Toyib, R., & Sunardi, D. (2022). Sosialisasi Aplikasi Merdeka Mengajar dan Pengisian konten Pembelajaran Pada SMKN 3 Seluma untuk Mendukung Program SMK-PK Tahun 2021. JPMTT (Jurnal Pengabdian Masyarakat Teknologi Terbarukan), 1(2), 55–60.

Priantini, D. A. M. M. O., Suarni, N. K., & Adnyana, I. K. S. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka dan Platform Merdeka Belajar untuk Mewujudkan Pendidikan yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), 238–244.

Ramdani, M., Yuliyanti, S. Y., Rahmatulloh, I. T., & Suratman, S. (2022). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar (PMM) pada Guru Sekolah Dasar. Journal of Instructional and Development Researches, 2(6), 248–254.

Rohimat, S., & Najarudin, N. (2022). Webinar Strategi Penyelesaian Pelatihan Mandiri Kurikulum Merdeka Pada Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Abdimas Kartika Wijayakusuma, 3(2), 94–102.

Rohimat, S., Sanusi, S., & Munthahanah, M. (2022). Diseminasi Platform Merdeka Mengajar Untuk Guru Sma Negeri 6 Kota Serang. ABDIKARYA: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), 124–132.

Sari, A. S. L., Pramesti, C., & RS, R. S. (2022). Sosialisasi Paltform Merdeka Mengajar sebagai Wadah Belajar dan Berkreasi Guru. Jurnal Penamas Adi Buana, 6(01), 63–72.

Sumandya, I. W. (2022). Link and Match Konten Pelajaran Matematika, Strategi Pembelajaran dan Platform Merdeka Mengajar untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Prosiding Mahasaraswati Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 2(1), 35–43.

Surani, D., Asnawati, A. N., & Kusuma, A. W. (2022). Sosialisasi Aplikasi Merdeka Mengajar dan Pengenalan Platform Simba dalam Meningkatkan Pemahaman Media Pembelajaran Kepada Tenaga Pendidik di SMPN 10 Cilegon. Jubaedah: Jurnal Pengabdian Dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 2(2), 164–171.

Susilawati, E., Sarifudin, S., & Muslim, S. (2021). Internalisasi Nilai Pancasila dalam Pembelajaran Melalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbantuan Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Teknodik, 155–167. https://doi.org/10.32550/teknodik.v25i2.897

Tentang Kurikulum Merdeka. (n.d.). https://pusatinformasi.guru.kemdikbud.go.id/hc/en-us/articles/6824331505561-Tentang-Kurikulum-Merdeka

Wahyudi, D., & Suwandana, E. (2022). Efektivitas Implementasi Kebijkan Akun Belajar.Id Kemendikbud oleh Tenaga Kependidikan. Jurnal Kebijakan Pembangunan Daerah, 6(1), 16–26




DOI: https://doi.org/10.30596/14918

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id