Development of Canva-Based Interactive Media "Fakkah" (Infaq and Sadaqah) Related to Infaq and Sadaqah Materials in Grade 5 Elementary School Islamic Education Learning

Ani Nur Aeni, Dentian Nurhikmah, Salsaila Imani Fatha

Abstract


This study aims to develop an interactive media titled "Fakkah" based on Canva in the context of learning Islamic Religious Education (PAI) for grade 5 elementary school students. This research uses the D&D method with the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). This development method aims to increase student involvement in Islamic learning, as well as facilitate a thorough understanding of the concepts of infaq and sadaqah.The data collection technique used a questionnaire. The product feasibility test was conducted on 17 grade 5 students in one of the elementary schools in Sumedang. The validation results from media experts show that this media is very feasible with a score of 93.3%, as well as the validation results of material experts and students show that this media is very feasible with a score of 97.5% and 96%. Thus, it can be concluded that the interactive media "Fakkah" is suitable for use in learning PAI at the elementary level.


Keywords


Infaq; Sadaqah; Interactive Media

Full Text:

PDF

References


Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana, M., Nursaadah, R., & Sopian, S. B. P. (2022). PENGEMBANGAN APLIKASI Games Edukatif Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Untuk Memahami Mater Pendidikan Agama Islam Bagi Siswa SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1835. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i6.9313

Aeni, A. N., Marhamah, A. A., Yasmin, E. A., & Ambusuri, P. A. (2023). Pemanfaatan Linktree Sebagai Media Pembelajaran PAI Untuk Meningkatkan Pemahaman Zakat Bagi Siswa Kelas 6 SD. Journal on Education, 05(04), 15249–15260.

Aeni, A. N., Patmawati, P., Rizqiana, R. N., Ratih Aulia, S., Studi, P., Guru, P., & Dasar, S. (2023). Penggunaan E-Book MARKIZA (Mari Kita Zakat) sebagai Media Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 07(01), 4340–4350. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i1.5926

Arikunto. (2019). Prosedur Penelitian. . Rineka Cipta.

Audina, D., Khaerunnisa, M., Adilah, Y. N., & Aeni, N. A. (2023). Pengembangan E-Modul Interaktif ASYBEDU (Asyiknya Belajar Wudhu) untuk Memudahkan Siswa SD dalam Praktik Wudhu. Jurnal Pendidikan Tambusai, 07(01), 3671–3682.

Cris Smaramanik Dwiqi, G., Gde Wawan Sudatha, I., & Studi, P. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran IPA Untuk Siswa SD Kelas V Adrianus I Wayan Ilia Yuda Sukmana. In Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha (Vol. 8, Issue 2). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU

Dzar Alghifari, M., Nur Hayati Meidi, S., Nur Aeni, A., & Kamal Nasution, Z. (2023). Pengembangan Aplikasi Bis (Belajar Infaq Dan Sedekah) Berbasis Thunkable Untuk Menumbuhkan Kesadaran Menunaikan Sedekah Dan Infaq Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(3), 2023. https://doi.org/10.35931/am.v7i2.2508

Fitriani, R. A., Aeni, A. N., Nur’Azizah, R., & Ramadhanty, A. R. (2023). Pengembangan E-Book Budinkah (Buku Digital Infaq Dan Sedekah) Sebagai Media Pembelajaran PAI Untuk Siswa Kelas VI SD. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 07, 812–826.

Francisca, F., Zahra, J. O. V., Anggraeni, S. H., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan E-book BUDIMAS “Buku Digital Agama Islam” untuk Pembelajaran PAI pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5268–5277. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3043

Herlina, P., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Media Power point Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1800–1809. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2207

Latifah, E. (2021). Penerapan Zakat, Infak, Sedekah Dan Wakaf Sebagai Strategi Kebijakan Fiskal Pada Sharia Microfinance Institutions Application Of Zakat, Infak, Sedekah As Afiscal Policy Strategy In Sharia Microfinance Institutions. In Indonesian Journal of Islamic Economics and Finance (Vol. 1, Issue 1).

Maula, M. M., Surya, A., Ramadhan, A. A. B., & Aeni, A. N. (2023). Pengembangan Aplikasi ZIS Share untuk Menumbuhkan Kesadaran Membayar Zakat, Infaq dan Sedekah pada Siswa SD. AS-SABIQUN, 5(3), 752–769. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v5i3.3310

Pratiwi, D., Larasati, A. N., & Berutu, L. I. (2022). Pentingnya Inovasi Media Pembelajaran Berbasis Digital Di Abad-21. Journal of Biology Education, Science, & Technology, 5(2), 211–216.

Purwanti, D. (2020). Pengaruh Zakat, Infak, dan Sedekah terhadap Pertumbuhan Ekonomi Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(1), 101. https://doi.org/10.29040/jiei.v6i1.896

Ubabuddin, & Nasikhah, U. (2021). Peran Zakat, Infaq Dan Shadaqah Dalam Kehidupan. Jurnal Kajian Dakwah Dan Sosial Keagamaan, 6(1), 60–76.

Wahyuni, S., Rahmadhani, E., & Mandasari, L. (2020). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif dengan Menggunakan Powerpoint. Jurnal Abdidas, 1(6), 597–602. https://doi.org/10.31004/abdidas.v1i6.131




DOI: https://doi.org/10.30596/19250

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id