The Role of PAI Teachers in Overcoming the Ability to Read the Qur'an

Bagas Nirwana Selian, Silahuddin Silahuddin

Abstract


This study aims to examine the role of Islamic Religious Education (PAI) teachers in improving the ability to read the Qur'an at MA Darut Tahfidz Ajun, where PAI teachers function as educators as well as role models for students in the context of education that emphasizes the importance of mastering the Qur'an. The research method used is descriptive qualitative, with data collection through interviews, observation, and documentation. The results showed that PAI teachers implemented various strategies, such as self-reward, personal approach, implementation of tadarus before learning, and periodic evaluation to help students in reading the Qur'an. In addition, support from a conducive learning environment and parental involvement also contributed significantly to the development of students' abilities. This study recommends the need for continuous training for PAI teachers as well as the development of innovative teaching methods to further improve the quality of Qur'anic learning in these educational institutions. With various efforts made by teachers, students' Qur'an reading ability can be improved significantly. 


Keywords


Peran Guru; PAI; Kemampuan Membaca Al-Qur’an

Full Text:

PDF

References


Adelia, M., Armila, D., Syaifullah, M., Putri, R. M., & Annisa, E. (2022). Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Siswa SD dalam Membaca Al-Qur’an di Yayasan Sabilul Khayr Al Ibana. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 124–131.

Akbar, Z. N., & Azani, M. Z. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Islami di SMA Muhammadiyah PK Kotta Barat Surakarta. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 2057–2068.

Arsyad, A., & Salahudin, S. (2018). Hubungan Kemampuan Membaca Al Qur’an dan Minat Belajar Siswa dengan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam (Pai). Edukasi, 16(2), 294352.

Bukit, B. R., & Hartanti, S. (2024). Peran Guru Pendidkan Agama Islam Dalam Pembinaan Akhlak Peserta Didik SMP Yayasan Perguruan Indonesia Membangun Namorambe TA 2022/2023. Fakultas Pendidikan Agama Islam, Universitas Islam Sumatera Utara.

Erwina, M. A., Kustati, M., Amelia, R., & Gusmirawati, G. (2024). Pendampingan BTQ Menggunakan Metode Tallaqi Di TPQ Al Hidayah Dadok Tunggul Hitam Padang. Pedamas (Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(06), 1531–1540.

Firdaus, Z. (2010). peranan guru agama islam dalam mengatasi kesulitan siswa membaca al-Quran: studi kasus di SMP Negeri 17 Tangerang Selatan.

Handayani, I. N. (2018). Metode sorogan dalam meningkatkan kemampuan membaca Alquran pada anak. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(2), 105–106.

Harahap, M. Y., Ependi, R., Harahap, A. S., & Ikhsan, F. N. (2024). Keterampilan Membuka Dan Menutup Pelajaran Yang Efektif Dalam Konteks Pendidikan Islam Di Madrasah Aliyah Swasta Amaliyah Sunggal. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(4), 552–565.

Haris, H. A. (2019). Kemampuan Siswa Membaca Al-Qur’an Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 7 Pamekasan. Al-Ulum Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ke Islaman, 6(2), 31–40.

Hidayati, E. (2016). Menumbuhkan Motivasi Belajar Qur’an Hadist Di Mi Ma’arif NU Sindang Mrebet Purbalingga Tahun Ajaran 2013/2014. IAIN.

Hidayatulloh, R. (2023). Manajemen Program Bimbingan Mengaji Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-QurAn Peserta Didik Smk NUFA Citra Mandiri Depok Jawa Barat. Institut PTIQ Jakarta.

Husna, R., Haniah, R., & Siahaan, L. N. (2024). Pendampingan Pembelajaran Membaca Al-Qur’an Bagi Anak-Anak Dan Remaja Di Musholla Al-Fatah Bondowoso: Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Qur’ani Dan Spiritual. Indonesian Journal of Community Dedication, 2(3), 467–476.

Jaya, M. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif pada Materi Makharijul Huruf berbasis Web. IAIN Parepare.

Khasanah, L. (2019). Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Menggunakan Metode Tartil Bagi Santri Di Pondok Pesantren Al Fatimiyyah Al Islamy Desa Adiluhur Kecamatan Jabung Kabupaten Lampung Timur. IAIN Metro.

Lesmana, I., Haryanto, S., & Fuadi, S. I. (2024). Peran Guru PAI Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Siswa SMP Takhassus Al-Qur’an Kalibeber Wonosobo. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(4), 311–324.

Luwihta, A. D. (2016). Analisis nilai-nilai multikultural dalam buku teks siswa mata pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Kelas VII SMP. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Manah, M. (2024). Penggembangan Metode Pembelajaran PAI Inovatif. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(3), 409–416.

Misbah, W. A., & Mariyam, S. (2024). Urgensi Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Siswa Kelas VIII di SMP Alfa Sanah Cisauk. Ikhlas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 1(4), 38–47.

NAHJI, M. H. (2024). Peranan Orangtua Terhadap Kualitas Proses Belajar Al-Qur’an Hadist Siswa Kelas VIII MTs Nurul Ilmi Cibiuk Kaler Garut Jawa Barat. Institut Agama Islam Pemalang (INSIP) Jawa Tengah.

Nardawati, N. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengatasi Kesulitan Siswa Membaca Al-Qur’an di SDN 119/X Rantau Indah. Jurnal Pendidikan Guru, 2(2).

Noviyanti, D. V., El-Yunusi, M. Y. M., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Bimbingan Belajar, Regulasi Emosi, dan Metode Pemberian Tugas Terhadap Kejenuhan Belajar Siswa di SMA Khairunnas Gunung Anyar Surabaya. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 3717–3729.

Nurhovivah Alfiyah, D. (n.d.). Kontribusi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Toleransi Beragama Siswa SD Dharma Karya UT Pondok Cabe Tangerang Selatan. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Oktavian, I. R., & Hasanah, E. (2021). Implementasi Manajemen Pendidikan Karakter. Jurnal Inovasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(1), 1. https://doi.org/10.12928/jimp.v1i1.4212

Qurrota A’yuni, Syafira Maharany, Nonik Kasiari, W. F. (2021). Pola pendidikan agama islam pada anak korban keluarga broken home.

Ramadhan, M. A., & Hidayat, W. (2024). Analisis Manajemen Risiko Dalam Mengatasi Tantangan Siswa Buta Huruf Al-Quran Di SMAN 1 Lembang. Ta Lim Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 11–24.

Romdhonah, R., & Watini, S. (2024). Implementasi Hipnoterapi Self Talking dengan Inovasi Reward ASYIK Meningkatkan Percaya Diri Anak Usia Dini. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 153–164.

Sa’ida, N. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan kreativitas anak. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 101–110.

Sheleysha, A. H. (2024). Strategi Guru Pai Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Islam Dan Pembinaan Karakter Religius Siswa. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 9(2), 265–279.

Surawan, S., & Fatimah, C. (2021). Peran Guru Pai Mengatasi Kesulitan Siswa Dalam Literasi Al-Qur’an. Ta’dibuna Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 15–28.




DOI: https://doi.org/10.30596/arrasyid.v4i2.21927

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.