Educational Democracy on The Perspective of Islamic Educational Philosophy

Irwan S, Salminawati Salminawati, Usiono Usiono

Abstract


This study examined the concept of educational democracy based on perspective of Islamic educational philosophy to see how Islamic values and democracy are correlated in education. This study aimed to increase our understanding of how democracy can be implemented in education system for Islamic principles. This research method involves a thorough examination of the literature and a philosophical analysis of texts related to education. This study shows that combination of democracy and Islam in education creates a balanced foundation of freedom, justice, and moral obligation. This study is expected to develop educational policies be more contextual, relevant and in accordance with Islamic values in the process of building a democratic education system rooted in Islamic values; and can help practitioners to do another study in the future.


Keywords


Democracy; Education; Philosophy.

Full Text:

PDF

References


Abdillah, Masykuri. (1999). Demokrasi di Persimpangan Makna, alih bahasa: Wahib Wahab. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya.

Abdullah, Abdurrahman Saleh. (1990) Teori-teori Pendidikan menurut Alquran, Terjemahan M.Arifin. Jakarta: Rineka Cipta.

Abdullah, M. Amin. (2009). “Mempertautkan Ulum al-Din, al-Fikr al-Islamiy dan Dirasat Islamiyyah: Sumbangan Keilmuan Islam untuk Peradaban Global” dalam Mereka Bicara Pendidikan Islam: Sebuah Bunga Rampai. Jakarta: Rajawali Pres.

Al-Abrasyi, Muhammad Athiyah. (1996). Beberapa Pemikiran Pendidikan, Terjemah Syamsudin Asyrofi dkk. Yogyakarta: Titian Ilahi Pers.

Dewey, Jhon. (1964). Democracy and Education: An Introduction to Philosophy of Education. New York: Macmillan Company.

Fadjar, A. Malik. (1999). Reorientasi Pendidikan Islam. Tt: Fajar Dunia.

Hasbullah. (2009). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Hornby, A. S. et. al. (1962). The Advanced Learner’s Dictionary of Current English. London: Oxford University Press.

Idris, Syaifullah. (2014). Demokrasi dan Filsafat Pendidikan (Akar Filosofis dan Implikasinya dalam Pengembangan Filsafat Pendidikan). Banda Aceh: Ar-Raniry Press.

Lestari, Ayu. (2022). “Demokrasi Pendidikan Islam: Konsep dan Implementasinya”. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan dan Ilmu Keislaman Vol. 8, No. Juli- Desember 2022.

Ma’arif, Ahmad Syafi’i. (2001). Ketika Pendidikan Tidak Mengembangkan Kultur Demokrasi (Sebuah Pengantar) dalam Zamroni, Pendidikan untuk Demokrasi: Tantangan Menuju Civil Society. Yogyakarta: Bigraf.

Maarif, A. S. (2015). Islam dan Bingkai KeIndonesiaan dan Kemanusiaan: Sebuah Refleksi Sejarah. Bandung: PT Mizan Pustaka.

Madjid, Nurcholis. (1991). Islam Ke-Moderenan dan ke-Indonesiaan. Bandung: Mizan.

Mulkan, Abdul Munir dan Robby Habiba Abror (ed.). (2019). Jejak-jejak Filsafat Pendidikan Muhammadiyah Membangun Basis Etis Filosofis bagi Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Suara Muhammadiyah.

Nafis, Muhammad Wahyuni dkk (ed.). (1995). Kontekstualisasi Ajaran Islam: 70 tahun Prof. Dr. H. Munawir Sjadzali, MA. Jakarta: Paramadina.

Nata, Abudin. (2000). Pemikiran para Tokoh Pendidikan Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Ramayulis. (2002). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Romlah, Siti. (2018). "Demokrasi Pendidikan Islam." Jurnal Studi Islam: Pancawahana. 13.2

Turham AG. (2021). “Pendidikan Demokrasi dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam”. Jurnal Pendidikan Indonesia. Vol. 02 No. 09 September 2021.

Usri. (2019). “Pendidikan Islam dan Demokrasi”. Al-Mutsla: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman dan Kemasyarakatan. Desember 2019 Vol. 1 No. 2.




DOI: https://doi.org/10.30596/19900

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id