Social Dynamics in Arabic Language Learning at Al-Azhar Course Pare
Abstract
The aim of this research is to analyze the social dynamics of Arabic language learning at the Al-Azhar Course. This type of research is qualitative research with descriptive methods. This research tries to solve the problem by describing the problems that occur. This is based on the consideration that the researcher wants to understand and study in depth and explain the social dynamics in Arabic language learning by focusing on data that refers to the disclosure of what the resource person said and then collects it in explanatory words and not in the form of numbers. The research results show that there are three aspects of social dynamics that occur in the Arabic language learning process at the Al-Azhar Pare Course Institute, namely; a) Communication aspect, interaction between students and teachers takes place smoothly and effectively. b) Collaboration aspect, students and teachers work together to achieve learning goals, c) Mutual respect aspect, it can be seen that students and teachers have an attitude of mutual respect.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adhy, A. W., Sa’diyah, M., & Al Kattani, A. H. (2022). Manajemen kelas melalui model pembelajaran kooperatif Quiz Quiz Trade guna menciptakan suasana pembelajaran bahasa Arab efektif. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 3(2), 109–117.
Agusniatih, A., & M Monepa, J. (2019). Keterampilan Anak Usia Dini (Teori dan Metode Pengembangan) (N. Huda Anggarasari (ed.)). EDU PUBLISHER.
Anggreni, D. P. D., & Rudiarta, I. W. (2022). Pengaruh teman sebaya terhadap motivasi belajar Agama Hindu perspektif teori belajar sosial. Padma Sari: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(02), 142–151.
Ardana, L. N., Vega, N., Kirana, P., & Sunaryati, T. (2023). Peran Penting Evaluasi Pembelajaran pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar Berbasis Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 15814–15819.
Arifianto, Y., & Rahmawati, E. (2020). Interaksi sosial dan keberhasilan belajar bahasa Arab di Madrasah Diniyah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(17), 1–15.
Astuti, M. E. A., & Bukhori, B. (2018). Dinamika sosial koperasi mahasiswa. Socio-Politica, 8(2), 217–226.
Azizah, N. N., & Richval, A. A. (2018). Pertumbuhan dan Perkembangan Dalam Psikologi Perkembangan. Pertumbuhan Dan Perkembangan Dalam Psikologi Perkembangan, 1–13.
Buan, Y. A. L. (2021). Guru dan Pendidikan Karakter: Sinergitas Peran Guru Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter di Era Milenial. Penerbit Adab.
Dr. Gusnarib Wahab, M. P., & Rosnawati, S. Pd., M. P. (2021). Teori-Teori Belajar Dan Pembelajaran (H. Azmi Zanki (ed.); April 2021). CV. Adanu Abimata.
Dr. Nursapia Harahap, M. . (2020). Penelitian Kualitatif (D. H. S. M.A (ed.); 1st ed.). Wal Ashri Publishing.
Fajruddin, M. N. (2022). Pendidikan Akhlak Menghargai Perbedaan melalui Learning Community di Maiyah Gambang Syafaat Semarang. Islamic Religion Education Conference, 10, 55–67. https://doi.org/10.15575/gdcs.v10i
Farida, A. (2018). Pilar-Pilar Pembangunan Karakter Remaja ; Metode Pembelajaran Aplikatif untuk Guru Sekolah Menengah (E. Fibrianti (ed.)).
Hacıbektaşoğlu, D., Tekcan, A. İ., Bilge, R., & Boduroglu, A. (2023). The impact of group identity on the interaction between collective memory and collective future thinking negativity: Evidence from a Turkish sample. Memory & Cognition, 51(3), 752–772.
Hakiki. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membina Toleransi Beragama Siswa di Sekolah Menengah Pertama. Journal of Educational Research (JER), 2(1), 1–9. https://doi.org/10.56436/jer.v1i1.227%0D
Ismail, A. (2017). Dinamika Perkembangan Pembelajaran Bahasa Arab; Antara Teori dan Praktek. لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 6(2), 338–362.
Jufri, A. W. (2013). Belajar dan Pembelajaran Sains. In Pustaka Reka Cipta, Jawa Barat (Issue 176). Penerbit Pustaka Reka Cipta.
Junedi, B., Mahuda, I., & Kusuma, J. W. (2020). Optimalisasi keterampilan pembelajaran abad 21 dalam proses pembelajaran pada Guru MTs Massaratul Mut’allimin Banten. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 16(1), 63–72.
Laily, I. F. (2015). PENDEKATAN KOMUNIKATIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SD/MI. AL-IBTIDA’, 1, 1–17.
Maajid Amadi, A. S., & Sholikha, D. W. (2023). Perkembangan Pendidikan Bahasa Arab di Era Digital: Sistematic Literature Review. Jurnal Motivasi Pendidikan Dan Bahasa, 1(3).
Mahadi, U. (2021). Komunikasi Pendidikan (Urgensi Komunikasi Efektif dalam Proses Pembelajaran). JOPPAS: Journal of Public Policy and AdministrationSilampari, 2(2), 80–90. https://journal.ipm2kpe.or.id/index.php/JOPPAS/article/view/2385/1557
Nabilah, A. (2023). Hasil Wawancara 10 Desember 2023.
Nurhadi, A. (2020). Dinamika Kelompok dalam Pendidikan Perspektif Syaikh Al-Zarnuji. AL-FIKRAH: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 3(1), 38–54.
Prijanto, J. H., & De Kock, F. (2021). Peran guru dalam upaya meningkatkan keaktifan siswa dengan menerapkan metode tanya jawab pada pembelajaran online. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 238–251.
Rahmawati, A. D. (2018). Manajemen Pengorganisasian Program Kursus Bahasa Arab di Pare Kediri. Arabi: Journal of Arabic Studies, 3(1), 52–60.
Shofiyyah, N. A., Komarudin, T. S., & Ulum, M. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Islami dalam Praktik Kepemimpinan Pendidikan: Membangun Lingkungan Pembelajaran yang Berdaya Saing. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 66–77.
Sudesi, A. R., Batta, U. R., & Fikri, S. (2023). Desain Dan Analisis Media Pembelajaran Qira’ah. Muhadasah Jurnah Pendidikan Bahasa Arab, 5, 147–163.
Sumartono, & Megawati. (2022). Komunikasi Antarpersonal Hubungan Jarak Jauh. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Bisnis, 7(2), 233–242.
Tejokusumo, B. (2014). Dinamika masyarakat sebagai sumber belajar ilmu pengetahuan sosial. Geo Edukasi, 3(1).
Ulum, M. C. (2016). Perilaku organisasi menuju orientasi pemberdayaan. Universitas Brawijaya Press.
Wahyudi, M., & Rasyid Hidayat, A. (2021). Strategi Cooperative Learning Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) pada Mata Pelajaran Bahasa Arab. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 02(03), 197–205. https://doi.org/10.46963/%0Aasatiza.v2i3.340%0D
Wicaksono, A., & Irfan, A. (2023). Dinamika sosiolinguistik dalam pembelajaran bahasa Arab di madrasah aliyah negeri 1 kota Malang. Jurnal Ilmiah Didaktika, 1(23), 1–19.
Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan, 2(2), 1–17.
DOI: https://doi.org/10.30596/21197
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:
View My StatsEditorial Address:
Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id