Holistic Paradigm In Islamic Education: A Tafsir Tarbawi Study Of Q.S. Al-Qashash Verse 77

Bildan Muhammad Sya'ban, Cucu Surahman, Elan Sumarna

Abstract


This article aims to explore the holistic paradigm in Islamic education through a Tarbawi Tafsir study of QS Al-Qashash verse 77, which emphasizes the importance of balance between worldly life and the hereafter and encourages good deeds. This research employs a qualitative approach using literature study methods, with the primary data source being the Qur’an, and secondary sources including various classical and contemporary tafsir texts as well as relevant journal articles. The results indicate that the holistic paradigm in Islamic education can shape individuals who are balanced in academic knowledge and character, and who play active roles in society. The conclusion of this study is expected to strengthen the holistic paradigm aligned with the principle of balance as outlined in QS Al-Qashash verse 77 and to be applicable in everyday life.


Keywords


Al-Qur'an; Study; Principle; Balance; Character

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman Bin Nashir As-Sa’di. (2005). Tafsir As-Sa’adi (Jilid 5). Darul Haq.

Al-Zuhaili, W. (2016). Tafsir Al-Munir (1st Ed.). Gema Insani, Jakarta.

Anurogo, D., & Napitupulu, D. S. (2023). Esensi Ilmu Pendidikan Islam: Paradigma, Tradisi Dan Inovasi. Pustaka Peradaban.

Arviana, P., Abubakar, A., Basri, H., & Rif’ah, M. A. F. (2024). Harta Dan Pengelolaannya Dalam Al-Qur’an: Tinjauan Surah Al-Kahfi Ayat 46. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(3), 1167–1184.

Asyahidah, N. L., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Peran Guru Dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Kecerdasan Moral Pada Anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7357–7361.

Danisha, D. (2023). Konsep Sikap Keseimbangan Dalam Beragama Menurut Al-Qur’an (Analisis Penafsiran Ibnu Katsir Terhadap Surah Al-Maidah Ayat 77 Dan Al-Hajj Ayat 78 Dalam Tafsir Al-Quran Al-Azhim). Anwarul, 3(4), 740–750.

Fatmah, N. (2018). Pembentukan Karakter Dalam Pendidikan. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 29(2), 369–387.

Fitriani, A., & Yanuarti, E. (2018). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Siswa. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 173–202.

Fuad, I. (2016). Menjaga Kesehatan Mental Perspektif Al-Qur’an Dan Hadits. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 1(1), 31–50.

Hamka, B. (2015). Tafsir Al-Azhar (Juz 6). Gema Insani, Jakarta.

Hanum, S. (2020). Pendidikan Kecerdasan Intelektual Berbasis Al-Qur’an. Al-Hikmah (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 2(1), 98–107.

Hasanah, H. (2024). Paradigma Al-Qur’an Tentang Pendidikan:(Analisis Ayat-Ayat Tarbawiyah Menuju Pola Pendidikan Holistik). Ambarsa: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 1–16.

Idris, S., Za, T., & Sulaiman, F. (2018). Critical Education Paradigm In The Perspective Of Islamic Education. Advanced Science Letters, 24(11), 8226–8230.

Kementerian Agama. (2016).

Khan, H. (2014). Teaching Effectiveness Using Emotional Intelligence Of Cognitive, Affective And Psychomotor Behaviors. Competition Forum, 12(2), 88.

Kirmani, M. N. (2016). Holistic Schooling: An Emerging Paradigm In Education. International Journal Of Education And Management Studies, 6(1), 129.

Kurniawan, E. Y., Awaluddin, A. F., Yuliani, A., Khairunnisa, A. Z., Sukma, F. R., Rahma, D. A., Salshabia, S. R., & Mulyaningsih, Y. (2024). Cara Menjaga Kesehatan Fisik Pada Siswa Sekolah Dasar Pasar Kemis Iii. Cendikia: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(9), 182–188.

Maleong, L. J. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya. Intakotanggulangin Dan Kampoeng Batik Jetis Sidoarjo.

Marzali, A.-. (2017). Menulis Kajian Literatur. Etnosia : Jurnal Etnografi Indonesia, 1(2), 27. Https://Doi.Org/10.31947/Etnosia.V1i2.1613

Mas’ud, I., Fahmi, A. A., & Abroza, A. (2018). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Penananaman Nilai-Nilai Akhlak Siswa Sma Negeri I Sekampung Lampung Timur. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(2), 317–336.

Muhidin, M., Makky, M., & Erihadiana, M. (2022). Moderasi Dalam Pendidikan Islam Dan Perspektif Pendidikan Nasional. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(1), 22–33.

Nasib, M. (2015). Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir (Jilid 3). Gema Insani, Jakarta.

Nurdin, F. (2022). Islam Dan Konsep Keseimbangan Dalam Lini Kehidupan. Proceedings Icis 2021, 1(1).

Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan Holistik Untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 Dalam Menghadapi Tantangan Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778–27787.

Primarni, A. (2016). Pendidikan Holistik: Format Baru Pendidikan Islam Membentuk Karakter Paripurna. Al Mawardi Prima.

Qardlawi, M. Y. (2023). Prinsip Berinteraksi Dengan Lingkungan Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadis. Jurnal Studi Ilmu Quran Dan Hadis (Siqah), 1(1), 81–94.

Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan Ipa. Natural Science, 6(1), 41–53.

Setiyadi, A. C. (2012). Pendidikan Islam Dalam Lingkaran Globalisasi. At-Ta’dib, 7(2).

Shihab, Q. (2008). Tafsir Al-Misbah (Volume 9).

Sibramalisi, A., & Ud, M. (2024). Mengenal Tuhan Bersama M. Quraish Shihab. Nuansa Cendekia.

Suyati, S., Ali, I., Radinal, W., & Arrohmatan, A. (2023). Metode Pendidikan Perspektif Tafsir Tarbawi. Jurnal Insan Cendekia, 4(1), 1–10.

Thohir, M. (2023). Modul Konsep Tawassuth, Tawazun Dan Tasamuh (Umi Hanifah; Ainun Syarifah (Ed.); Cetakan Ii). Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama Republik Indonesia.

Tohari, A. (2022). Makna Syariat Dan Hakikat Tasawuf Al-Qusyairi Dalam Kehidupan Sosial. Studi Multidisipliner: Jurnal Kajian Keislaman, 9(2), 78–91.

Ushuluddin, A., Masruri, S., Somantri, G. R., & Madjid, A. (2019). The Integration Of Spiritual Based Holistic Education And Holistic Health Towards Holistic Health Education (Hhe): Islamic Psychology Perspective. International Journal On Language, Research And Education Studies, 3(1), 54–70.

Zahrudin, M., Ismail, S., Ruswandi, U., & Arifin, B. S. (2021). Implementasi Budaya Religius Dalam Upaya Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 2(2), 98–109.

Zainuddin, M. (2011). Paradigma Pendidikan Islam Holistik. Ulumuna, 15(1), 73–94.

Zakaria, A. (2013). Tafsir Al-Muyassar (Jilid 1).




DOI: https://doi.org/10.30596/21397

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

             

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id