Islamic Religious Education Teacher's Strategy in Overcoming Online Game Addiction through Self Management Techniques at SMA AS-Syafiiyah 01 Jakarta

Ardjun Malik Ibrahim, Muhammad Arifin Rahmanto

Abstract


This research aims to identify the strategies of Islamic Religious Education (PAI) teachers in addressing online game addiction at SMA As-Syafiiyah 01 Jakarta through self-management techniques. Using a qualitative approach with a case study method, data were collected through interviews, observations, and document analysis. The research results show that PAI teachers implement self-management through the identification of student habits, goal setting, control of playtime, and periodic evaluations. This technique is effective, as evidenced by 70% of students experiencing a reduction in playtime and a 60% increase in discipline and study focus. In addition, parental involvement in supporting students' time management also strengthens the success of this strategy. In conclusion, self-management strategies not only help reduce online gaming addiction but also contribute to increasing learning motivation and fostering a more disciplined character. The implications of this research indicate that this approach can be applied in various school environments as an effort to raise students' awareness of time management and academic responsibility in the digital era.


Full Text:

PDF

References


Asri, A. R., Saman, A., & Umar, N. F. (2022). Kecanduan Game Online Siswa dan Penanganannya Pada Era Pandemi : Studi Kasus Siswa Sekolah. Pinisi Journal of Art, Humanity & Social Studies, 2(6), 190–200.

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Case Study Method in Qualitative.

Bangsa, A. B. A. K. (2023). Penerapan Teknik Self Management Untuk Mengurangi Kecanduan Bermain Game Online Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Journal of Art, Humanity & Social Studies, 3(5), 163-172.

Fitrianingrum, E. L. Y. (2020). Pengaruh manajemen waktu dan kesadaran diri terhadap perilaku disiplin siswa kelas x smk muhammadiyah 1 ponorogo semester genap tahun pelajaran 2019/ 2020. 17.

Furqon, M. (2024). Pembentukan Karakter Peserta Didik Melalui Pendidikan Agama Islam di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 2(2), 48-63.

Hidayatullah, S., Bahtiar, A. R., Muthaharah, S., (2022). Strategi Guru Pai Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smk Negeri 4 Gowa. PUJIA UNISMUH MAKASSAR, 10(1), 1-52.

Hidayah, Y., & Khiyarunnas, A. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Karakter Siswa Di Smpn 101 Jakarta. Jurnal Tarbiyah Jamiat Kheir, 2(1), 227-243.

Kame, I. S. (2022). Pengaruh teknik self management dalam konseling kelompok terhadap perilaku kecanduan game online pada siswa kelas X SMA Hang Tuah 1 Surabaya. Jurnal Psikodidaktika, 2(2), 367-376.

Khairani, A., Sugianto, A., & Ildiyanita, R. (2022). Teknik Self-Management Untuk Meningkatkan Nilai Karakter Mandiri Belajar Siswa. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 8(1), 62. 07

Musdalifa, D. H., Lahmi, A., & Rahmi, R. (2022). Dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan nilai agama dan moral anak usia dini di TK Islam Bakti 53 Tanjung Harapan Pulau Mainan Dharmasraya. Jurnal Eduscience, 9(2), 350-367.

Miftakhul Munir, A. R. (2022). Peran Orang Tua Dalam Menanggulangi Kebiasaan Anak yang Bermain Game Online Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam DI Kelurahan Bakalan Kecamatan Bugul Kidul Kota Pasuruan. Jurnal RISDA, 6(April), 69-86.

Nabila, M. F., & Rahmanto, M. A. (2024). Strategi Pembelajaran Anak Tunarungu dalam Menghafal Al-Quran di Pesantren Tahfidz Difabel Baznas (BAZIS) Jakarta Selatan. Islamika, 6(2), 597-610.

Opianesti. (2019). Upaya guru pai dalam meningkatkan partisipasi belajar siswa di smp n 05 lebong. 1086-1095.

Prasetiya, B., & Cholily, Y. M. (2021). Metode Pendidikan karakter Religius paling efektif di sekolah. Academia Publication.

Putri, R., Mariyatul, S., Amalia, N., & Janvierna, M. F. (2024). Efektivitas Mindful Education dalam Meningkatkan Kesejahteraan Mental , Prestasi Akademik , dan Keterampilan Sosial Siswa. 4(2), 66-72.

Prabowo, A. (2024). The Effect of Online Mobile Legend Game in Indonesia (Case Study Online Game Players). Scientia, 3(1), 79-84.

Rahma, N. (2022). Hubungan Konformitas Teman Sebaya Dengan Intensitas Bermain Game Online Mobile Legends. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(2), 281.

Sabrina, N. S., Sya, M. F., & Utami, I. I. S. (2024). Konsep Perencanaan Pembelajaran dan Model Pengembangan Perangkat Desain Pembelajaran. Karimah Tauhid, 3(4), 5203-5211.

Wahyuningsih, A., Faiz, A., Dendra, M., Pramana, R., Tamami, S., & Studi Guru Sekolah Dasar, P. (2024). Analisis Dampak Negatif Kecanduan Game Online Bagi Minat dan Perkembangan Belajar Siswa Kelas VI SDN 2 Dukupuntang. Jurnal Pendidikan Tambusai , 8, 27568-27574.

Widyatama, I., H, R. K., & Ambarwati, T. (2024). Pendeketan Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di MTSN 03 Batanghari. 8(12), 237-242.

Wiguna, S., Syafitri, N., Jl, A., Yusuf, S. M., Pura, P. T., Pura, T., Pura, P. T., Langkat, K., & Utara, S. (2024). Strategi Guru PAI dalam Mengembangkan Keterampilan , Kreatif dan Inovatif Siswa SMP Negeri 1 Langkat Fakultas Tarbiyah , Sekolah Tinggi Agama Islam Jamiyah Mahmudiyah, Indonesia. 2(6).

Zahra Salmadina, Nailah Tsabitah Fauziyyah, A. P. M. (2023). Analisis Pengaruh Manajemen Waktu Dalam Lingkungan Perkuliahan Terhadap tingkat Prodkutivitas Mahasiswa. 3(1).

Zuliaty, A., Bakhri, S., & Subhi, M. R. (2023). Islamic Counseling for The Prevention of Game Addiction: Case Study in Elementary School. Pamomong: Journal of Islamic Educational Counseling, 4(2), 122-133.




DOI: https://doi.org/10.30596/23351

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

             

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id