Implementation of Islamic Education Curriculum in Instilling Tauhid Education at MIS Al-Washliyah Siamporik North Labuhanbatu

Mursal Aziz, Dedi Sahputra Napitupulu, Elidayanti Pasaribu

Abstract


This study aims to identify the methods, materials, and strategies applied in MIS Al-Washliyah in delivering monotheism education to students. The research method used is qualitative with a descriptive approach, where data is obtained through interviews with teachers, principals, and direct observations in the field. The results of the study indicate that the Islamic education curriculum at MIS Al-Washliyah has integrated monotheism education into various subjects, both explicitly and implicitly. In addition, the learning activities carried out also include an experience-based approach and exemplary behavior from educators. The implementation of monotheism education is expected to shape the character of students who have noble morals, are devout in worship, and have a strong understanding of Islamic values.


Keywords


Curriculum implementation; Islamic education; monotheism education; MIS Al-Washliyah; character building.

Full Text:

PDF

References


Aziz, M. (2017). Manajemen Kurikulum dalam Pengembangan Budaya Belajar di Madrasah Aliyah Mu’allimin Univa Medan. Ittihad, 1(2), 198–208.

Aziz, M., Namira, A. N., Siregar, D. C., & Khatulistiwa. (2024). Administrasi Manajemen Kurikulum Intrakurikuler dan Ekstrakurikuler Dalam Menanamkan Karakter Siswa di SD Al-Ittihadiyah Laut Dendang. Administraus, 8(2), 1–18. https://doi.org/10.56662/administraus.v8i2.216

Aziz, M., Napitupula, D. S., Tanjung, S. A., Guru, P., Ibtidaiyah, M., & Utara, S. A. L. (2024). Implementation of Differentiated Learning in the Merdeka Belajar Curriculum for Elementary Schools Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Belajar Tingkat Sekolah Dasar The Merdeka Belajar curriculum launched by the Indonesian Mi. 4(2), 127–142.

Aziz, M., Sholeh, A., & Purba, W. A. (2024). Administrasi Kurikulum Pendidikan Islam Di SD Al-Ittihadiyah Laut Dendang. 18(1), 63–69.

Aziz, M., Sitorus, I. Y., Tinggi, S., Tarbiyah, I., & Utara, A. L. (2025). Implementasi Pembelajaran PAI Menggunakan Metode Talaqqi dan Musyafahah dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al- Qur ’ an Siswa ELSE ( Elementary School Education. 9(1), 49–57.

Feriawan, F. U., Sundari, D. A., & Sari, J. (2024). Pendidikan Tauhid Dalam Al-Qur’an. Jurnal Studi Multidisipliner, 8(6).

Harahap, A., & Manopo, S. H. (2024). Implementasi Shalat Dhuha Untuk Menanamkan Nilai-Nilai Tauhid Pada Anak Usia Dini. 8(6), 264–272.

Marsudi, S., & Mutsana, F. U. (2016). Implementasi Pendidikan Tauhid Kelas I Sdit Ar-Risalah Kartasura Tahun Pelajaran 2013/2014. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 49–56. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.964

Mursal Aziz, Desy R Wati, H. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadis Dengan Metode Bernyanyi Di Madrasah Ibtidaiyah. Edutainment : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kependidikan, 12(1), 36–44.

Muslimin, I. (2023). Konsep Dan Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Lembaga Pendidikan Islam: Studi Kasus Di Madrasah Se-Jawa Timur. FAJAR Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 31–49. https://doi.org/10.56013/fj.v3i1.2010

Naili Velayati, Muhammad Najib, K. B. (2023). Konsep Dan Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan. Humanistika: Jurnal Keislaman, 9(2).

Nikmah, F. (2023). Pendidikan Karakter Religius Anak Usia Dini di Era Digital dalam Perspektif Al-Qur’an. Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.35878/tintaemas.v2i1.678

Pasaribu, S. B., Panggabean, W. T., & Dewi, E. (2024). Konsep Pendidikan Anak dalam Perspektif Nasih Al-Ulwan dan Ibnu Sina. 4, 478–484.

Qoriah, U. M., Bafadal, I., & Mustiningsih. (2018). Manajemen implementasi pembelajaran berbasis tauhid. 188–197.

Ramdhan, T. W. (2019). Desain Kurikulum Pendidikan Islam Berbasis Tauhid. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 118–134. https://doi.org/10.35309/alinsyiroh.v5i1.3400

Sales, M. R., Sujarwo, A., Andari, A. A., & Setyaningsih, R. (2024). Peran pendidikan Tauhid Dalam Meningkatkan Karakter Akhlakul Karimah di TK IT Al-Ghaniy. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan, 03(05), 1–2. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal

Shafwan, M. H., & Abdullah, M. M. (2024). Implementasi Pendidikan Tauhid Dalam Membentuk Karakter Santri Pondok Pesantren Tahfidzul Qur’an Imam an Nawawi Batam. Jurnal Staika: Jurnal Penelitian Dan Pendidikan, 7(1), 33–46. https://doi.org/10.62750/staika.v7i1.85

Umam, K. (2017). Implementasi Kurikulum Berbasis Tauhid di SD Integral Yaa Bunayya Plosoarang Kecamatan Sanankulon Blitar. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 7(1). https://doi.org/10.33367/intelektual.v7i1.369

Werina, Weni, Kasim Yahiji, B. A. K. M., & Wantu, H. M. (2024). Jurnal Inovasi Pendidikan. Jurnall Inovasi Pendidikan, 6(1), 52–61. https://journalpedia.com/1/index.php/jip/article/view/1285

Yusrina, I. (2021). Penerapan Pendidikan Berbasis Tauhid dalam Pembentukan Karakter Spiritual Anak di TK YAA Bunayya Kota Pekalongan. Jurnal Kualita Pendidikan, 2(3), 204–211. https://doi.org/10.51651/jkp.v2i3.146




DOI: https://doi.org/10.30596/23693

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

             

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id