The Effectiveness of Google Sites-Based Digital Modules in Islamic Religious Education to Improve Students' Emotional Intelligence
Abstract
This study aims to analyze the effectiveness of using Google Sites in Islamic Religious Education as an interactive learning media in improving the emotional intelligence of elementary school students. Emotional intelligence plays an important role in supporting students' academic and social success, which can be strengthened through integrating technology into learning. This study used a quantitative experimental method with a Group Pretest-Posttest Design involving 32 SD Negeri Genteng fifth-grade students. Data was collected through emotional intelligence instruments before and after using Google Sites, then analyzed using paired sample t-test. The results were analyzed with a value of t = -16.244 and significance p < 0.001, indicating a significant increase in students' emotional intelligence after the Google Sites-based intervention. This finding suggests that integrating Google Sites as a digital module can effectively improve the emotional intelligence of primary school students. This provides further insight into strategies for effectively integrating educational technology. Further research is needed to examine the long-term effectiveness of Google Sites on cognitive or affective aspects in a broader range of educational contexts and levels.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode penelitian pendidikan penelitian kuantitatif, penelitian kualitatif, penelitian tindakan kelas. Erhaka Utama.
Adzkiya, D. S., & Suryaman, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Google Site dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas V SD. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 20–31.
Aiena K. (2023). Pentingnya Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Moral Dalam Membina Karakter Anak Sekolah Dasar. Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 2(5), 321–338.
Amaliah, R. (2023). Pengembangan Media E-Learning Berbasis Google Sites Untuk Meningkatkan Literasi Digital Peserta Didik Sekolah Dasar. Repository.Uinjkt.Ac.Id.
Amelia, U. (2023). Tantangan Pembelajaran Era Society 5.0 dalam Perspektif Manajemen Pendidikan. Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 68. https://doi.org/10.30983/al-marsus.v1i1.6415
Arealya, D., Anggrasari, L. A., & Budiarti, M. (2022). Efektivitas media wordwall terhadap kecerdasan emosional siswa kelas V pada mata pelajaran tematik di SDN 01 Taman Madiun. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 475–483.
Asela, S., Salsabila, U. H., Lestari, N. H. P., Sihati, A., & Pertiwi, A. R. (2020). Peran media interaktif dalam pembelajaran PAI bagi gaya belajar siswa visual. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1297–1304.
Asrulla, R., Jailani, M. S., & Jeka, F. (2023). Populasi dan sampling (kuantitatif), serta pemilihan informan kunci (kualitatif) dalam pendekatan praktis. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 26320–26332.
Budiardjo, E. (2022). Integrasi Teknologi dalam Pendidikan: Tantangan dan Peluang di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi, 11(2), 75–90.
Choirunnisa, R., & Widiyanti, S. (2023). Implementasi Google Sites Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Web Untuk Meningkatkan Belajar Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Penelitian Sistem Informasi, 1(3), 66–74.
Damayanti, P. S., Putra, A., & Srirahmawati, I. (2021). Pengembangan Kecerdasan Emosional Melalui Pendidikan Karakter Pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 9(3), 348–356. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v9i3.5992
Faqihuddin, A. (2024a). Desain Pembelajaran PAI Berbasis Digital Dengan Pendekatan Flipped Classroom. In Inovasi Pendidikan & Pembelajaran Multi Perspektif (pp. 86–103). Alifba Media. https://www.researchgate.net/publication/381707034
Faqihuddin, A. (2024b). Media Pembelajaran PAI: Definisi , Sejarah , Ragam dan Model Pengembangan. IDAROTUNA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.29313/idarotuna.v1i1
Faqihuddin, A., & Subakti, G. E. (2022). Realizing Interactive And Fun PAI Learning In The New Normal Era Through The Masquerade Party Method. International Conference on General Education International Conference on General Education (ICOGEN), 58–68. https://www.researchgate.net/publication/366846894
Febrian, M. A., Irwan, M., & Nasution, P. (2024). Efektivitas Penggunaan Google Sites Sebagai Media Pembelajaran Kolaboratif : Perspektif Teoritis dan Praktis. Jurnal Pendidikan, 11(2), 152–159.
Goleman, D. (2015). Emotional Intelegence, Kecerdasan Emosional “Mengapa EI Lebih Penting dari IQ.” In Terjemahan oleh T Hermaya. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama Pendidikan Nasional.
Hartati, S., Fernadi, M. F., & Utama, E. P. (2022). Integrasi Teknologi Baru dalam Meningkatkan Pendidikan Islam di Indonesia. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 159–178. https://doi.org/10.46963/alliqo.v7i2.581
Hyangsewu, P., Abdillah, H. T., Faqihuddin, A., Muflih, A., & Sari, I. (2024). IRE Teachers’ Efforts to Improve Digital Literacy to Strengthen Religious Interaction towards a Good Digital Citizenship Society. IJECA International Journal of Education & Curriculum Application, 7(3), 359–372. https://doi.org/10.31764/ijeca.v7i3.26737
Indarta, Y., Ambiyar, A., Samala, A. D., & Watrianthos, R. (2022). Metaverse: Tantangan dan Peluang dalam Pendidikan. Jurnal Basicedu, 6(3), 3351–3363. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2615
Islanda, E., & Darmawan, D. (2023). Pengembangan Google Sites sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Teknodik, 27(1), 51–62.
Jenuri, Faqihuddin, A., Suresman, E., Abdullah, M., & Fahrudin. (2025). Overcoming the spiritual emptiness of students in the modern era through the integration of Al-Ghazali’s human concepts in the Islamic religious education learning model. Cogent Education, 12(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2025.2497147
Jenuri, J., Darmawan, D., & Faqihuddin, A. (2024). Promoting Moral and Spiritual Transformation: The Role of Pesantren Ramadan Programs in Preventing and Addressing Bullying in Educational Settings. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 16(4), 4613–4629. https://doi.org/https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i4.5875
Kulsum, U., & Muhid, A. (2022). Pendidikan Karakter melalui Pendidikan Agama Islam di Era Revolusi Digital. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 12(2), 157–170. https://doi.org/10.33367/ji.v12i2.2287
Kurniawati, putri. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi Untuk Meningkatkana Pendidikan di Indonesia. Universitas Nusantara PGRI Kediri, 01(6), 1–7.
Latifah, S., & Rukmana, D. (2022). Pengembangan bahan ajar digital berbasis Google Sites Berorientasi Kemandirian Belajar Siswa. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 13(2), 326–335.
Mukti, D. S., Khasanah, N. U., Dilla, S., Putri, K., Merliana, F., Marosgun, V. S., Sites, G., & Manusia, O. T. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Google Sites Pada Materi Organ Tubuh Manusia Untuk Kelas 4 Sekolah Dasar. 3(3), 191–200.
Papoutsi, C., Drigas, A., & Skianis, C. (2021). Virtual and Augmented Reality for Developing Emotional Intelligence Skills. International Journal of Recent Contributions from Engineering, Science & IT (IJES), 9(3), 35. https://doi.org/10.3991/ijes.v9i3.23939
Qona’ah, I., Puspitasari, D., Khobir, A., & Mahmudah, U. (2024). Bahan Ajar Interaktif dan Inovatif Berbasis Teknologi Google Sites. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(7), 6573–6580. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i7.5231
Safitri, H. A., & Wulandari, M. D. (2023). Media dongeng digital untuk meningkatkan kecerdasan emosional siswa sekolah dasar. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(1), 75–85.
Salisah, S. K., Darmiyanti, A., & Arifudin, Y. F. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di Era Digital: Tinjauan Literatur. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1).
Sari, R., & Pratama, A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Game Interaktif Terhadap Kecerdasan Emosional Pada Materi Suhu dan Kalor Kelas V Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 681–691.
Sosa, I. A., Coronel, K. R., & Garófalo, J. B. (2023). Google Sites: An Effective and Accessible Solution to Improve the Teaching of Mathematics in Virtual Environments. 2023 IEEE Seventh Ecuador Technical Chapters Meeting (ECTM), 1–5.
Subakti, G. E., Faqihuddin, A., Ilyasa, F. F., & Muflih, A. (2024). Meningkatkan Student Engagement dalam Pembelajaran Sejarah pada Mata Pelajaran PAI melalui Pesta Topeng. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 7(2), 121–130. https://doi.org/10.31764/pendekar.v7i2.23290
Susanti, S., Aminah, F., Assa’idah, I. M., Aulia, M. W., & Angelika, T. (2024). Dampak Negatif Metode Pengajaran Monoton Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(2), 86–93.
Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-jenis penelitian dalam penelitian kuantitatif dan kualitatif. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1(1), 13–23.
Wada, F. H., Pertiwi, A., Hasiolan, M. I. S., Lestari, S., Sudipa, I. G. I., Patalatu, J. S., Boari, Y., Ferdinan, F., Puspitaningrum, J., & Ifadah, E. (2024). Buku Ajar Metodologi Penelitian. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Zakariah, M. A., Afriani, V., & Zakariah, K. H. M. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Research, Research and Development (R N D). Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah Kolaka.
DOI: https://doi.org/10.30596/23933
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:
View My StatsEditorial Address:
Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id
_(1).png)























