The Utilization of Augmented Reality in PAI Learning Based on Cognitive Theory
Abstract
This study aims to explore the potential utilisation of Augmented Reality technology in Islamic learning, especially Islamic Religious Education (PAI). With a cognitivistic theory approach, the use of Augmented Reality. This research method uses the type of field research (Field Research). While the approach in research using a qualitative approach. The subjects in this study were Islamic Religious Education teachers and students of Tahfidz Hanifah house. Rumah Tahfidz Hanifah was chosen as the research location because it is an Islamic education institution that has a good reputation in Islamic Education learning. The results of this study show several benefits including: 1) the use of Augmented Realty (AR) as a technology that combines two or three-dimensional objects in real time such as students can see visualisation of religious materials such as ka'bah, historical mosques or simulation of prayer movements in 3D; 2) Learning outcomes in using Augmented Realty (AR) media based on cognitive theory can foster student learning motivation; 3) Augmented Realty (AR) media can provide space for students or santri to imagine so as to improve cognitive learning outcomes which include aspects of remembering, understanding, applying and analysing.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Denzin, N. K., & Linconl, Y. S. (2017). The SAGE Handbook of Qualitative Research. SAGE Publications.
Dessye, J., Parinussa, P., Rachman, R. S., Wiliyanti, V., Jasiah, J., & Tumiwa, J. (2024). Implementasi Teknologi Augmented Reality Dalam Pembelajaran: Dampak Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(4), 16198–16204.
Fauzan, A., Muriyatmoko, D., & Utama, S. N. (2020). Penerapan Teknologi Augmented Reality Pada Media Pembelajaran Bahasa Arab: Durus Al-Lughah Jilid 1. ELSE: Elementary School Education Journal, 4(1), 63–78.
Indah, N. L. (2024). Implementasi Teori Kognitif Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Syntax Idea, 6(5), 2335–2342.
Ngalim Purwanto. (2010). Psikologi Pendidikan. Remaja Rosda Karya.
Pasande, J., & Hakim, A. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality Menggunakan Aplikasi Assemblr Edu Pada Mata Pelajaran IPA kelas VII SMP Negeri 30 Makassar. Teknologi Pendidikan JTekpend, 5(1–17).
Pranoto, E. (2023). Model Discovery Learning Dan Problematika Hasil Belajar. Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Sajidan, S. (2019). Jurnal Pendidikan. Dwija Utama.
Sapriyah, S. (2019). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 2(1), 470–477.
Setyansah, R. K., Lusiana, R., Murtafiah, W., Suprapto, E., Apriandi, D., & Krisdiana, I. (2024). Pelatihan Peningkatan Kualitas Guru Dan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Digital Dan Non Digital Di Sd Negeri Panjeng Kabupaten Ponorogo. Jurnal Abdi Insani, 11(2), 1324–1331.
Susilowati, A. Y., Sayekti, I. C., & Eryani, R. (2020). PenerapanMedia Realia untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 524–532.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.
Denzin, N. K., & Linconl, Y. S. (2017). The SAGE Handbook of Qualitative Research. SAGE Publications.
Dessye, J., Parinussa, P., Rachman, R. S., Wiliyanti, V., Jasiah, J., & Tumiwa, J. (2024). Implementasi Teknologi Augmented Reality Dalam Pembelajaran: Dampak Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(4), 16198–16204.
Fauzan, A., Muriyatmoko, D., & Utama, S. N. (2020). Penerapan Teknologi Augmented Reality Pada Media Pembelajaran Bahasa Arab: Durus Al-Lughah Jilid 1. ELSE: Elementary School Education Journal, 4(1), 63–78.
Indah, N. L. (2024). Implementasi Teori Kognitif Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Syntax Idea, 6(5), 2335–2342.
Ngalim Purwanto. (2010). Psikologi Pendidikan. Remaja Rosda Karya.
Pasande, J., & Hakim, A. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality Menggunakan Aplikasi Assemblr Edu Pada Mata Pelajaran IPA kelas VII SMP Negeri 30 Makassar. Teknologi Pendidikan JTekpend, 5(1–17).
Pranoto, E. (2023). Model Discovery Learning Dan Problematika Hasil Belajar. Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Sajidan, S. (2019). Jurnal Pendidikan. Dwija Utama.
Sapriyah, S. (2019). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 2(1), 470–477.
Setyansah, R. K., Lusiana, R., Murtafiah, W., Suprapto, E., Apriandi, D., & Krisdiana, I. (2024). Pelatihan Peningkatan Kualitas Guru Dan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Digital Dan Non Digital Di Sd Negeri Panjeng Kabupaten Ponorogo. Jurnal Abdi Insani, 11(2), 1324–1331.
Susilowati, A. Y., Sayekti, I. C., & Eryani, R. (2020). PenerapanMedia Realia untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 524–532.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.
DOI: https://doi.org/10.30596/24043
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:
View My StatsEditorial Address:
Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id
_(1).png)






















