The Application of Scaffolding in PAI Learning Based on Socio-Cultural Theory

Kemas Ahmad Fadhluzzakiyy, Zulhijra Zulhijra, Ermis Suryana

Abstract


This research examines the application of scaffolding in learning Islamic Religious Education (PAI) based on socio-cultural theory. The aim is to analyze how the scaffolding strategy helps primary school students understand Islamic teachings through social interaction and directed learning. The research utilized a qualitative approach and a case study method, which included classroom observations, teacher interviews, and student group discussions. The data were thematically analyzed to identify the pattern of scaffolding application and its impact on students' understanding. The results indicated that scaffolding increased students' engagement and understanding in PAI. Techniques such as directed questioning, modeling, and peer collaboration help internalize Islamic values. Scaffolding also creates a student centered interactive learning environment, in line with Vygotsky's sociocultural theory. This study was limited to one primary school, so the results may not be generalizable. We need further studies to investigate the long-term impact of scaffolding in diverse educational contexts.


Keywords


Scaffolding; Islamic Education; Socio-Cultural.

Full Text:

PDF

References


Abdillah, R., & Wiguna, S. (2023). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Al- Qur’an Hadits Terhadap Metakognisi Siswa. Tut Wuri Handayani : Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(3), 109–117. https://doi.org/10.59086/jkip.v2i3.226

Ahyani, H., Permana, D., & Abduloh, A. Y. (2020). Pendidikan Islam dalam Lingkup Dimensi Sosio Kultural di Era Revolusi Industri 4.0. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 273–288. https://doi.org/10.53802/fitrah.v1i2.20

Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Prenada Media.

Arief, A. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Ciputat Pers.

Baen, F., Aziz, A., Aklis, M. Z., Mu’alifin, & Sulehan. (2023). Studi Literatur: Penggunaan Strategi Pembelajaran Kontekstual dalam Pendidikan Agama Islam. Manalisih, 1(1), 77–84. https://doi.org/10.56633/kaisa.v4i1.823

Danoebroto, S. W. (2015). Teori Belajar Konstruktivis Piaget Dan Vygotsky. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 2(3), 191–198.

Fauziyah, R. N. (2021). Strategi Guru dalam Menerapkan Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan (PAIKEM) pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN X Astanaanyar Kota Bandung. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 1(2), 120–126. https://doi.org/10.29313/jrpai.v1i2.547

Fitriyani, Puspitasari, N., & Hairil, A. (2024). Pendekatan Konstektual Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Edification Journal, 6(2), 139–148. https://doi.org/10.37092/ej.v6i2.670

Hidayati, S., Weriana, W., Suryana, E., & Abdurrahmansyah. (2023). Perkembangan Kognitif Menurut Teori Sosio-Kultural dan Implikasinya dalam Pembelajaran. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6706–6714. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2305

Ismail, S. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Scaffolding dan Motivasi Belajar terhadap Kemampuan Baca Tulis Al-Quran Siswa MI Terpadu Ad-Dimyati Bandung: Penelitian Quasi Eksperimen di MI Terpadu Ad-Dimyati Bandung Kelas V Tahun Pelajaran 2017/2018.

Lazuardi, M. R., Aprison, W., & Syahrial. (2023). Meningkatkan Aktivitas Dan Kemampuan Siswa Dalam Melakukan Shalat Wajib Melalui Strategi Modelling The Way Pada Siswa Kelas IV Sd Islam Al-Ishlah Bukittinggi. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(1), 256–267.

Mira, Takdir, Fitriani, & P, S. (2024). Peningkatan Ranah Kognitif Melalui Metode Schaffolding Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 16(1), 186–197. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v16i1.2691

Mo’tasim. (2017). Dimensi Sosiokultural Pendidikan Agama Islam; Analisis Konsep. Al-Ibrah : Jurnal Pendidikan Dan Keilmuan Islam, 2(1), 113–139.

Mustofa, H., Jazeri, M., Mu’awanah, E., Setyowati, E., & Wijayanto, A. (2021). Stratergi Pembelajaran Scaffolding dalam Membentuk Kemandirian Belajar Siswa. Al Fatih, 1(1), 42–52.

Nurlaili, Khoiri, Q., Hidayat, S., & Dewi, Y. P. (2024). Analisis Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Persfektif Akidah Akhlak. Journal of Education Research, 5(4), 5418–5424.

Pamuji, A. (2024). Penerapan Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas VIII SMPN 1 Wagir, Kabupaten Malang. Seminar Nasional PPG UNIKAMA, 1(2), 1–23. https://conference.unikama.ac.id/artikel/

Prilianto, F., Ariska, M., & Sukmara, G. F. (2024). Kecerdasan Emosional Sebagai Katalisator Peningkatan Prestasi Akademik dan Kecakapan Sosial di Era Digital. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 761–768. https://jurnaldidaktika.org

Risnawati, Iswandhiari, W., & Nahwiyah, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Scaffolding dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VII di SMPN 6 Singingi Kecamatan Singingi. JOM FTK UNIKS, 4(1), 589–597.

Satiman. (2021). Strategi Modelling the Way: Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Kemampuan Siswa dalam Melakukan Salat Wajib di SD Negeri Tancep 1 Ngawen. Jurnal Pendidikan Madrasah, 6(1), 31–38. https://doi.org/10.14421/jpm.2021.61-04

Sihombing, Y. Y. (2021). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Melalui Penggunaan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Daring pada Siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(2), 187–211. https://doi.org/10.29210/30031124000

Utami, I. G. A. L. P. (2016). Teori Konstruktivisme dan Teori Sosiokultural: Aplikasi dalam Pengajaran Bahasa Inggris. Prasi, 11(01), 4–11.

Wardoyo, S. M. (2013). Pembelajaran Konstruktivisme : Teori dan Aplikasi Pembelajran dalam Pembentukan Karakter. Alfabeta.

Yamin, M. (2015). Teori dan Metode Pembelajaran. Madani.




DOI: https://doi.org/10.30596/24437

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

             

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id